4501 fabricage van wegenbouwmateriaal met molen op achtergrond

Plaats reactie
Arnold Tak

4501 fabricage van wegenbouwmateriaal met molen op achtergrond

Bericht door Arnold Tak »

wie weet waar?
hoe heet de molen en in welke plaats?
achterkant POST CARD (groot)
Bijlagen
4501.jpeg
4501a.jpeg
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

De molen moet naar mijn idee een stellingmolen zijn, tenzij die op een belt staat. Dan moet ie niet al te moeilijk te vinden zijn voor molenfreaks.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Voor zover ik kan waarnemen is de molen een ronde stenen stellingmolen en waarschijnlijk een korenmolen.
Uiterst rechts staat een grote boerderij met een ingezwenkte lijstgevel. Zulke boerderijen komen hoofdzakelijk voor in ZH en vooral op de overmase eilanden.
Arnold Tak

detailscan van molen

van Erwin Esselink, onze molendeskundige, ontving ik een mail of ik een detailscan van de molen kon leveren. Natuurlijk ..... met alle soorten van genoegen. Dat geldt ook voor alle andere zoekplaatjes.
Bijlagen
4501b.jpeg
Gerard Ottevanger
Junior Zoeker

Bericht door Gerard Ottevanger »

Hallo,

De situatie en de molen doen mij sterk denken aan de nog bestaande molen Korenlust te Stellendam. Duidelijke bevestiging heb ik -nog- niet. Mogelijk dat andere molenfreaks even willen zien in hun collecties e.a.?
De wat hoekige achterkeuvelens meen ik te herkennen, zij het dat die in de loop der jaren enigermate is vervormd want de huidige situatie lijkt er niet echt op.
Het hoge gebouw rechts heeft windvaantje o.i.d. hetgeen op oudere foto's ook wel te zien is.

De op de voorgrond aanwezige betonfabricage gebeurt in de haven waar wellicht nog sprake is van getijde-werking. Kortom een interessant gebeuren.Aan de hand van de vorm van de auto is misschien iets over de datering te zeggen?
Arnold Tak

reactie aan Gerard

Gerard, we hebben al een opgelost zoekplaatje Stellendam gehad 4507 (zie aldaar), dus dat zou best kunnen. De opnames zijn van rond de jaren dertig en soms eind twintiger jaren.
Erwin Esselink
Senior Zoeker

Oude Tonge

Bericht door Erwin Esselink »

Na lang speuren ben ik er eindelijk achter waar dit is. De foto is genomen in de haven van Oude Tonge. Op de achtergrond zien we de huizen en molen aan de Zuiddijk. Van alle gebouwen op de foto is vrijwel niets meer terug te vinden. De molen brandde in 1937 uit, de molenromp werd in 1999 afgebroken. Op een luchtfoto, genomen na de watersnoodramp van 1953, is nog veel van de bebouwing terug te vinden, zie http://proxy.handle.net/10648/af30e97e- ... 3048976d84
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Zie http://collecties.allemolens.nl/atlanti ... tail/13568 en let op de brede donkere rand aan de bovenkant van de romp.
Arnold Tak

Oude Tonge, haven, molen De Laat/molen van Jacobs

Erwin, het is je weer gelukt! De lokatie oplossen aan de hand van een molen die inmiddels compleet van de aardbodem is verdwenen en zich op de opname slechts met een stukje boven de balustrade laat zien. Grote klasse! Al had ik wel zo'n beetje de indruk dat het deze keer heel veel werk was, maar dan is de voldoening des te groter, toch? Gerard zat wel op het juiste eiland, maar niet op de goede plek. Peter leverde aanvullend bewijs- c.q. beeldmateriaal. Al met al weer een voortreffelijk eindresultaat. Iedereen die daaraan bijdroeg: hartelijk dank.
E. Petter
Senior Zoeker

Bericht door E. Petter »

Volgens mij bestaat een pand aan de Zuiddijk nog, het pand dat boven de cabine van de auto te zien is:
http://www.street-view-maps.nl/51.68838 ... 14e8a83e25

Op de link van Peter zag ik niet veel foto's, maar ik kwam er nog wel e e n mooie tegen:
http://www.hetslotverzamelingen.nl/?p=p ... oduct=2291
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zuid-Holland”