4652g Rotterdam 1914 gestempeld, afz. Mevr. A. Burgerhout HAV

Arnold Tak

4652g Rotterdam 1914 gestempeld, afz. Mevr. A. Burgerhout HAV

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart
de stevige paal rechts doet denken of hieraan tramdraden zijn bevestigd en er dus een tram door de laan/straat/weg rijdt
of deze aanname juist is?
ik heb bij het Stadsarchief Rotterdam de adresboeken (digitaal) geraadpleegd en dan komt een aantal adressen van personen die en dergelijk pand zouden kunnen bewonen
Varkenoordschedijk 146-148, Schiedamschesingel 60a, Westerstraat 14a, Heemraadsplein 3b en Prinses Julianalaan 96 en heel misschien Hoflaan 22, al reed hier geen tram en is pand vervangen door nog aanwezige modernere bouw
wat is de relatie van mevrouw Burgerhout met Madame J.L. Koch (Heemraadssingel 253 in Rotterdam?) die zij met haar verjaardag feliciteert (en tevens Mijnheer)
de naam van het pand of een te lezen huisnummerbordje ….. jammer maar helaas, wel een links naastgelegen koetshuis?
Bijlagen
4652g.jpeg
4652ga.jpeg
Ingrid
Senior Zoeker

Bericht door Ingrid »

Boven het balkon springt ook de 'kroonlijst' iets naar voren uit. Daar lijkt toch een naam op te staan. Misschien dat het onder de loep nog wat oplevert?

Er is een Rotterdams huwelijk dat beide familienamen koppelt, maar of het déze families zijn?
https://www.openarch.nl/show.php?archiv ... 5b&lang=nl

https://www.geni.com/people/Margaretha- ... 4974163052
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Vooropgesteld dat de paal inderdaad hoort bij een bovenleiding van een Rotterdamsche e-tram, is met volgende plattegrond wellicht vast te stellen, welke straten/wegen er in aanmerking komen: http://www.rovm-digitaal.nl/wp-content/ ... n/1910.jpg

De Oude dijk (in relatie tot Hoflaan 22?), lijkt me daarmee een goede kans te hebben omdat daar in 1914 een e-tram reed.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Paul denkt er net zo over als ik. Ik had al een reactie voorbereid en die plaats ik nu.
Hier staat wel degelijk een typische bovenleidingspaal van de RET. Je mag dan ook wel aannemen dat hier een tramspoor loopt, al valt dat buiten beeld. Het huis en de andere bebouwing hebben een wat landelijk karakter; reden om in de buitengebieden te zoeken. Het poststempel is van 1914, maar de foto kan natuurlijk iets ouder zijn.
Dat over de naam Burgerhout niets bruikbaars te vinden is, zegt ook weinig; dit spoor heb ik te langen leste maar verlaten.
Rekening houdend met annexaties en de jaren ervan, alsmede van de opening van elektrische tramlijnen vermoed ik dat deze panden hebben gestaan aan de noordzijde (oneven huisnummers) van de Oudedijk. Tussen de Viersprong en de Jeruzalemstraat zijn de meeste villa’s en buitenhuizen al verdwenen in de periode rond 1909 (geboorte prinses Juliana, nieuwe zijstraat van de Oudedijk), zoals de nummers 25 t/m 29 en 37 t/m 43, ten koste van nieuwe stedelijke ontwikkelingen. De tram (lijn 5) reed hier vanaf 13 maart 1907.
In ‘Kralingen in oude ansichten’ (uitgave 1968), pagina 114, staat een foto met de volgende beschrijving:
“De Oudedijk voor de eeuwwisseling gezien vanuit het oosten bij de ingang (rechts) van de buitenplaatsen van de heer J.J. van Overzee (later H. Burgerhout) via de witte ophaalbrug en Jeruzalem via een stenen brug. Links de toegang tot het Noordeinde (van de Dijkstraat); verderop het hekwerk van de Gasfabriek. De heren wachten op de diligence.” Zo, dus toch een spoor van de naam Burgerhout! Op de pbk lopen aan beide zijden van de Oudedijk nog weteringen. Deze zijn in de jaren 1900 gedempt en toen zijn er brede looppaden aangelegd. Op pag. 115 van dit boekje staat echter een foto (ca. 1880) van deze buitenplaats en die lijkt helaas niet op het zoekplaatje.
Het adresboek 1914 vermeldt: H.A. Burgerhout part., Oudedijk 207. Dit is even oostelijk van de Jerzualemstraat.
Helaas heb ik geen beeld van dit huis gevonden. Hopelijk heeft Arnold iets in zijn grandioze fotohogehoed.
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Martin Snuverink schreef: Dat over de naam Burgerhout niets bruikbaars te vinden is, zegt ook weinig; dit spoor heb ik te langen leste maar verlaten.
Huh?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerhout
Martin Snuverink
Senior Zoeker

@Paul: Daar staat niets bruikbaars in.
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Vooropgesteld dat dit zp. het woonhuis betreft van een generatie "H.A." Burgerhout het volgende:

Het lijkt me mogelijk dat in de annalen van de firma Burgerhout, een bevestiging kan worden gevonden voor het adres: Oudedijk 207.

Maar goed, wellicht heeft Arnold meer bruikbaars.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Oudedijk 207, Rotterdam

De afzender van de kaart, Mevr. A. Burgerhout, is Alida Ouwerkerk (1839-1918), de in 1913 weduwe geworden echtgenote van Hendrik Adolph Burgerhout (1825- 1913).
Van 1891 tot 1914 heeft zij gewoond Oudedijk 207 (tot 1895 nummer G47).
Van 1915 tot haar overlijden in 1918 bewoonde zij in haar eentje een riant huis van 7 kamers uit 1903 aan de Hoflaan 22 in Park Honingen.

In de adresboeken wordt Oudedijk 207 voor het laatst vermeld in 1914. Hieruit valt op te maken dat de villa’s en buitenplaatsen daar rond 1915 zijn gesloopt voor nieuwe stedelijke ontwikkelingen. De bestaande huizen op en rond Oudedijk 207 zijn gesticht in 1916.

De buitenplaats Oudedijk 207 werd eerder bewoond door Jan Jacob van Overzee tot zijn dood in 1888. Dat huis lijkt op de foto in Kralingen in oude ansichten (pag. 115) omstreeks 1880 niet op het huis van het zoekplaatje en ziet er hopeloos ouderwets uit. Het huis van het zoekplaatje zal zo te zien dateren van 1880 -1890. Het huis van Van Overzee zal na zijn dood zijn gesloopt en vervangen door het nieuwe huis van het zoekplaatje (ca. 1889). Dan heeft het nieuwe huis er niet lang gestaan, ik schat van 1890 tot 1915, dus circa 25 jaar. Er zullen dus weinig foto’s van bestaan.

Bekijk nu de kaart van Gemeentewerken van Kralingen 1903: http://collecties.stadsarchief.rotterda ... /1209693/1. Goed inzoomen en letten op de plattegrond van het huis aan de Oudedijk tegenover het Noordeinde. Ik zie nu pas dat dit goed overeenkomt met het zoekplaatje. De dienstaanbouw lijkt op de foto achter het herenhuis te staan, maar zit eraan vast. En de uitbouw rechts, garage of zo, komt ook overeen met de plattegrond.

Wat mij betreft zijn alle puzzelstukjes nu in elkaar gevallen en ben ik er zeker van de oplossing. Alleen het ultieme visuele bewijs ontbreekt nog. Ik verwacht niet dat er luchtfoto’s (Zeppelin?) van vóór 1914 bestaan of een bouwtekening.
Ingrid
Senior Zoeker

Bericht door Ingrid »

Martin Snuverink schreef:En de uitbouw rechts, garage of zo...
Misschien eerder een serre?
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

De theoretische bewijsvoering van Martin lijkt mij ook sluitend.
Hierbij voor het gemak het voorbedoelde detail op de pg uit 1903 bij de SAR:https://www.flickr.com/photos/blankenpaul/26293939573/
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”