4679 Bernard Heinrich Rotterdamsche Metaalwarenfabriek en Blikslagerij

Plaats reactie
Arnold Tak

4679 Bernard Heinrich Rotterdamsche Metaalwarenfabriek en Blikslagerij

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
uitgave: Eerste Nederlandsche Rotatiefotokaartenfabriek, Keizersgracht 130, Amsterdam
zelf al aan het zoeken geweest, maar geen plek op een straathoek kunnen vinden
ik zocht op Lange Frankenstraat 39, Oppert 97b, Lange Torenstraat 60b, Haagscheveer 43b, Westewagenstraat 4a-b en dan in combinatie met de Americain Scheersalon van Jac: ….?
het telefoonnummer van Heinrich is 3104
de hoed op de straatversiering deed me denken aan 100 jaar onafhankelijkheid (van Frankrijk) in 1913, maar of ik dan goed zit?
als het een noord- of oostkant is, dan heeft de scheersalon een lager nummer dan Heinrich
is het de oost- of zuidzijde, dan heeft de scheersalon een hoger nummer dan Heinrich
links tegen de zijmuur wel een straatnaambordje (misschien van twee regels), maar dat is absoluut onleesbaar
links een typisch Rotterdamse straatlantaarn
in de zijgevel aan de rechterkant lijkt al vrij snel vanaf de hoek een zijstraat te liggen
Bijlagen
4679b.jpeg
4679a.jpeg
4679.jpeg
E. Petter
Senior Zoeker

Bericht door E. Petter »

Heinrich zat in 1920 op Oppert 97, met telefoonnummer 9104.
Arnold Tak

telefoonnummer 9104 klopt

Erwin, het telefoonnummer zal wel 9104 zijn, het is op de fotokaart moeilijk te lezen. Alleen Oppert 97 zat niet op een straathoek volgens mij. En in 1920 werden de huisnummers niet meer veranderd, dat gebeurde al veel eerder. Verhuisde men vroeger en nam men dan al het telefoonnummer mee? Ik heb ooit begrepen dat telefoonnummers in Rotterdam gebonden waren aan een specifiek aangewezen deel van de stad.
Nog even verder gezocht op 1913. Goudscheiweg 101 was wel op een hoek en wel van de Groenelaan. Ik zoek verder.
In 1915 was men gevestigd op de hoek van de Lange Torenstraat 60b en de Nauwe Broedersteeg, maar ik kan op de andere hoek geen scheersalon ontdekken. Ik heb net een afbeelding van die hoek in een boek gevonden, maar daar is het zeker niet.
E. Petter
Senior Zoeker

Bericht door E. Petter »

Americain scheersalon op Kruiskade 97 en Vredenoordstraat 3.

Kruiskade 97 lijkt een hoek.

Meer Amerikaanse scheersalons:
2e Weenastraat 1 (hoek)
Katshoek 17
Crispijnlaan 147
Kipstraat 47 (hoek)
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Ingrid
Senior Zoeker

Bericht door Ingrid »

Inderdaad de onafhankelijkheidsfeesten in 1913, Arnold, het is de Oranjevrijheidshoed, zie: http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?c ... 21%3Aa0005 (Altijd makkelijk als iemand je de locatie voorzegt! :) )
E. Petter
Senior Zoeker

Bericht door E. Petter »

Het staat gewoon in het adresboek 1913:

Jac. Vollemans, kapper, Westewagenstraat 1a

Bern. Heinrich, metaalwarenfabriek, Westewagenstraat 4a-b

Ik zie dat Arnold deze locatie zelfs al genoemd had....
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

http://rjb.x-cago.com/GARJB/1921/12/192 ... /story.pdf

De even nummers van de Westewagenstraat gingen dus de hoek om, naar de Raambrug. Daarom lag 4 op de hoek.
Arnold Tak

Rotterdam, Delftsevaart, kop van de Westewagenstraat

tsjonge, wat een verrassing. Daar zocht ik het zelf nou net niet. Ik dacht vanwege het huisnummer 4a-b aan de hoek van een zijstraat, maar kon in de Westewagenstraat zo dicht bij het begin deze straat aan de kant van de even huisnummers geen zijstraat vinden. Was het op de kop! Heel graag dank ik Erwin, Peter en Ingrid voor hun medewerking en het oplossen van dit voor mij eerst niet te bevatten puzzeltje. Als Rotterdam-verzamelaar brengen jullie mij natuurlijk weer geweldig in hosanna-stemming.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”