3684 gestempeld Sneek 1914 kaatsen?

Plaats reactie
Arnold Tak

3684 gestempeld Sneek 1914 kaatsen?

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart, gestempeld 1914
rechts van de man witte man links heeft iemand met een uniform aan en een pet op een rechthoekig kastje in zijn linkerhand. Enig idee wat dat is?
zien we hier een discussie op een kaatsbaan?
Bijlagen
3684.jpeg
3684a.jpeg
3684a 1.jpeg
3684c.jpeg
3684c.jpeg (10.46 KiB) 1129 keer bekeken
3684d.jpeg
Norman
Senior Zoeker

Sneek nieuwe veemarkt

Bericht door Norman »

Deze foto is genomen op de wat nu het Veemarktplein te Sneek wordt genoemd. Op de achtergrond is het kaaspakhuis van de gebroeders Halbertsma zichtbaar.
Bijlagen
veemarkt sneek.JPG
Arnold Tak

Sneek, (nieuwe) Veemarkt

Bericht door Arnold Tak »

Norman, Sneek was bekend, maar nog niet waar het was. Mooi dat je de exacte lokatie herkende, met het kaaspakhuis. Jammer dat er nooit eerder een reactie is gekomen op het hier afgebeelde schouwspel. Ik moet er toch wel erg naast zitten als dit niets met kaatsen van doen heeft. De tweede witte man van rechts heeft een handschoen in zijn hand, volgens mijn zeer bescheiden mening toch een attribuut dat wordt gebruikt bij kaatsen. Ik ben nog steeds benieuwd wat de geüniformeerde man met dienstpet met dat kastje moet. Zal dus wel een raadsel blijven. Hopelijk voelt een kaatsliefhebber zich ooit nog eens geroepen om duidelijkheid te verschaffen. Norman, weer hartelijk bedankt voor je bijdrage en oplossing.
Wikipedia: Tot in de negentiende eeuw bevond de veemarkt zich op het huidige Martiniplein. Het latere terrein van de veemarkt werd rond het begin van de 20ste eeuw gebruikt als ijsbaan en kaatsveld. In 1910 verhuisde de veemarkt van het Martiniplein naar het huidige plein. Op de markt werden veelal geiten en koeien verhandeld. Later werden de Veemarkthallen gebouwd in de noordwestelijke hoek van het plein, deze hallen staan hier nog altijd en worden gebruikt als evenementenruimte.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Friesland”