4782 Politie Troepen Groep Rotterdam

Arnold Tak

4782 Politie Troepen Groep Rotterdam

Bericht door Arnold Tak »

op de ene staat: Keuken en op de andere: Slaapkamer Onderofficieren. Foto M. Roos. Beide kaarten ongelopen. Uitgave Weenenk & Snel. Nummers S 53817 en s 53834. Wie kan mij er meer over vertellen?
Bijlagen
4782-1.jpg
4782-2.jpg
Ingrid
Senior Zoeker

Bericht door Ingrid »

De groep Rotterdam bestond vanaf 1923, zie : http://www.gahetna.nl/collectie/archief ... 92.ead.pdf. Dat lijkt mij overeen te komen met de productie van de prentbriefkaarten.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Ik heb in ieder geval drie plaatsen gevonden in Rotterdam die verbonden zijn met het korps: Westersingel 12 (of 11-12), later ook kazerne van de brigade Rotterdam van de KMar, Pieter de Hoochweg 103, en een locatie in de buurt van (of aan) de Schonebergerweg (hoewel dat misschien dezelfde locatie als die aan de P. de Hoochweg is).

Edit: ook Bospolderplein 35-36.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Pieter de Hoochweg 103 kwam pas tot stand na opening van de Coolhaven (plm. 1933). Dit is niet te verenigen met de Schonebergerweg.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Het huisnummer van de locatie aan de Pieter de Hoochweg varieert nogal bij de verschillende bronnen. Ik heb ook gevonden dat er inderdaad een locatie was aan de Schonebergerweg, en dit is dan inderdaad niet identiek met een eventuele locatie aan de Pieter de Hoochweg. Verder was er dus een kazerne aan het Bospolderplein, geopend in 1927. En de plek aan de Westersingel.
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Die Schonerbergweg liep in 1910 in ieder geval nog door tot aan de Westzeedijk (bron: SAR 4201_I-153-7).
Dus min of meer over het latere Bospolderplein.

Opvallend is het gebrek aan schuiframen, een noodgebouw?
Arnold Tak

Schoonebergerweg

nu in jullie reacties de Schoonebergerweg wordt genoemd, herinnerde ik me dat ik daar ooit iets over heb gelezen. Ik heb de betreffende bladzijde uit: Delfshaven in oude ansichten deel 2 gekopieerd. Er is sprake van dat in de laatste jaren van het bestaan (afgebroken eind 1927) het gebouw in gebruik was als kazerne van de Militaire Politie. Zou die eenheid identiek zijn aan Politie Troepen Groep Rotterdam?
Bijlagen
politie.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Zou zomaar kunnen Arnold. In 1927 werd immers de nieuwe kazerne aan het Bospolderplein betrokken (http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:0 ... eg21:a0202). Dus dat sluit mooi aan...

En ja, het Korps Politietroepen was inderdaad een militaire politie.
Arnold Tak

er gaat ineens nog een belletje rinkelen

ineens bedenk ik me, dat ik in mijn verzameling bij de Schoonebergerweg ooit een kaart had opgeborgen van een soort rijwielcorps. En nu ik die kaart erbij pak, kom ik tot de conclusie dat die kaart uit dezelfde serie komt als de twee op deze site, geplaatst als zoekplaatjes. Het is bijna zeker dat dat hetzelfde gebouw is als in voornoemd ansichtkaartenboekje. Ik was in 2002 zelf al tot die conclusie gekomen. Ook bij mij gaan de jaren tellen, dus. Ik denk dat hiermee (kaarten uit dezelfde serie) het sluitend bewijs is geleverd dat het zich dus allemaal aan de Schoonebergerweg afspeelt.
Bijlagen
politie-2.jpg
Arnold Tak

Rotterdam, Schoonebergerweg

Tsjonge, wat een ontzettend leuke ontwikkeling. En wat een dom gedoe van mijn kant. Maar ik ben reuze blij dat ik met hulp van Ingrid, Peter, Martin en Paul er kop en staart aan heb weten te breien. Heel erg bedankt, allemaal.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”