4233 haven wsch. omgeving Rotterdam
-
- Berichten: 18687
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
4233 haven wsch. omgeving Rotterdam
belijnde ongelopen fotokaart op Agfa-papier
4232 en 4234 komen uit dezelfde partij
4232 en 4234 komen uit dezelfde partij
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 308
- Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
- Locatie: Rotterdam
Derde foto is het poortgebouw van Muller Thomsen.
Inderdaad dynamisch:
https://goo.gl/maps/4JFFeTdWDgK2
Inderdaad dynamisch:
https://goo.gl/maps/4JFFeTdWDgK2
-
- Berichten: 18687
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
Rotterdam, Schiehaven, Poortgebouw
Erwin (achteraf gezien mijn vergissing, het was Paul, wat heb ik toch met namen?) maakt mij erop attent, dat dit zoekplaatje als opgelost kan worden beschouwd. Ik ga daarin mee, ook al kan ik geen overeenkomst zien in het gebouw op mijn kaart en de afbeeldingen die ik van dit gebouw van Müller-Thomsen zag op het web.
Waar ik op stuit is http://www.rotterdam.nl/tekst:maaskant
Huig Aart Maaskant realiseerde ook enkele gebouwen in de Rotterdamse haven, waarvan het Poortgebouw voor Müller-Thomsen (1961) aan de Schiehaven het bekendst is. Maar dit gebouw ziet er toch anders uit. Misschien is het verbouwd?
http://www.rotterdam.nl/tekst:van_den_broek_en_bakema
Wat ik overigens niet kan plaatsen is, dat ik op het web ook tegenkwam dat er ook een Poortgebouw voor Müller-Thomsen aan de Keilehaven (1943-1948) werd gerealiseerd door het architectenbureau Van den Broek en Bakema. Is dat dit Poortgebouw?
Waar ik op stuit is http://www.rotterdam.nl/tekst:maaskant
Huig Aart Maaskant realiseerde ook enkele gebouwen in de Rotterdamse haven, waarvan het Poortgebouw voor Müller-Thomsen (1961) aan de Schiehaven het bekendst is. Maar dit gebouw ziet er toch anders uit. Misschien is het verbouwd?
http://www.rotterdam.nl/tekst:van_den_broek_en_bakema
Wat ik overigens niet kan plaatsen is, dat ik op het web ook tegenkwam dat er ook een Poortgebouw voor Müller-Thomsen aan de Keilehaven (1943-1948) werd gerealiseerd door het architectenbureau Van den Broek en Bakema. Is dat dit Poortgebouw?
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 308
- Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
- Locatie: Rotterdam
Misschien dat het hiermee duidelijker wordt.
4233b (jouw 3e vergroting/foto) lijkt me dus het poortgebouw van architect Maaskant (zuidoostzijde) zoals hier: https://goo.gl/maps/oQntujsf9q42
Zie verder http://www.architectuurinrotterdam.nl/b ... 58&lang=nl
Overigens poortgebouw Van den Broek en Bakema:
http://vertrekhaloranjelijn.nl/historie/1948/184
4233b (jouw 3e vergroting/foto) lijkt me dus het poortgebouw van architect Maaskant (zuidoostzijde) zoals hier: https://goo.gl/maps/oQntujsf9q42
Zie verder http://www.architectuurinrotterdam.nl/b ... 58&lang=nl
Overigens poortgebouw Van den Broek en Bakema:
http://vertrekhaloranjelijn.nl/historie/1948/184
-
- Berichten: 18687
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
verder gezocht
omdat ik toch nog een vaag gevoel heb, dat we dit zp-tje toch nog niet overtuigend over de streep hebben, ben ik nog wat verder gaan snuffelen. Ik herinnerde me dat ik het boek: 'havenarchitectuur' ergens in één van mijn vele boekenkasten moest hebben staan, ben aan het zoeken geslagen en vond in dit boek uit 1982 op blz. 82 nog een Poortgebouw van Müller-Thomsen, ook uit 1960, nu aan de Kesterenstraat 21 aan de Waalhaven. Ik zie op het zp-tje weliswaar geen loodsen met platte daken, ongeveer even hoog als het Poortgebouw. Hoewel de opname niet vanaf de waterkant is genomen, wat denk je hiervan?
-
- Berichten: 18687
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
ja, dan moet ik natuurlijk wel de opname plaatsen
dom van me, maar hier dan de bedoelde blz. uit voornoemd boek
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 308
- Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
- Locatie: Rotterdam
Nee, het dak van kantoren/kantine steekt hier niet vergelijkbaar boven de omringende loodsen uit.
Overigens geloof ik inmiddels ook niet meer dat mijn eigen voorgedragen oplossing juist is.
Immers, vanaf de huidige Kratonkade en daarmee dus het rechter deel van het zp., zouden er achter de loodsen, geen in de lucht wijzende kraanarmen kunnen staan. Deze hadden dan aan de Coolhaven moeten staan. Lijkt me daarmee onmogelijk.
Overigens geloof ik inmiddels ook niet meer dat mijn eigen voorgedragen oplossing juist is.
Immers, vanaf de huidige Kratonkade en daarmee dus het rechter deel van het zp., zouden er achter de loodsen, geen in de lucht wijzende kraanarmen kunnen staan. Deze hadden dan aan de Coolhaven moeten staan. Lijkt me daarmee onmogelijk.