4957g villa na brand 1959, fotoafdruk Heemstede SvW

Arnold Tak

4957g villa na brand 1959, fotoafdruk Heemstede SvW

Bericht door Arnold Tak »

villa na brand 1959, fotoafdruk Heemstede
Bijlagen
4957gScan0018.jpg
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker

Heemstede?

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Hoe zeker is Heemstede en het jaartal.

Is de foto gemaakt door een fotograaf uit Heemstede, wie? Dan kan het ook uit de (wijde) omgeving van Heemstede zijn.
Ik kan in de Haarlemse Dagbladen geen artikel vinden uit de jaren vijftig wat op deze brand zou kunnen slaan.
wijngaarden
Senior Zoeker

Bericht door wijngaarden »

Het jaartal staat achterop de foto gedrukt .De foto is afgedrukt door Heupers & Lohr uit Heemstede ( staat gedrukt op achterzijde ) . Foto,s in bijlage komen uit dezelfde serie ..een andere foto was Heemstede .Het is echter goed mogelijk dat de foto,s elders genomen is
Bijlagen
Scan0015.jpg
Scan0013.jpg
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker

Anthonie Jan Lohr fotograaf Heemstede

Bericht door Theo van Gijlswijk »

De firma Heupers & Lohr was gevestigd aan de Zandvoortselaan in Heemstede. De zaak stond aan de westzijde van station Heemstede-Aerdenhout dus richting Zandvoort. Van de firma vind ik geen foto's in de verschillende beeldbanken. Anthonie (Ton) Lohr was wel zeker een fotograaf, hij exposeerde wel eens eigen werk in de winkel, zie daarvoor de plaatselijke Haarlemse couranten. Hij is o.a ook docent Fotografie geweest in Rotterdam en aan de fotovakschool in Den Haag. Hij was getrouwd met Olga Reuderink. Rond 1981 zijn zij verhuisd naar Dirksland in Zeeland. Voor zijn levensgeschiedenis zie het eilandennieuws via de krantenbank Zeeland. Olga overleed in 2006. Ton Lohr in 2011 in Dirksland.

https://krantenbankzeeland.nl/issue/eni ... descending

De linker foto van de toegevoegde foto's is inmiddels opgelost via Zoekplaatjes ZP2457 de foto met de ketting is gemaakt aan de Brouwerswal in Gorredijk (Fr).
Dik
Senior Zoeker

Bericht door Dik »

De rechtse foto is de Bentveldseduinweg 2 in Aerdenhout.
Bijlagen
bentveldseduinweg2.jpg
wijngaarden
Senior Zoeker

aerdenhout

Bericht door wijngaarden »

top gevonden dik ( de bijfoto )....nu de afgebrande villa nog ..zal wel een rietendak zijn geweeest :cool: :cool:
Hans de Haas
Senior Zoeker

Bericht door Hans de Haas »

Er vallen toch wel wat zaken op aan dit plaatje. Het is een geheel vrijstaand pand in de duinen, maar ik heb dit daar niet kunnen vinden. Ook kranten gaven geen oplossing en misschien is het helemaal niet aan de kust en zoeken we op de verkeerde plaats. Dan de volgende vraag, wat doen al die mensen daar, is dat een soort bezienswaardigheid?
Als ik volgens de logica ga denken, dan is daar dicht in de buurt een evenement gaande en werpen bezoekers daar een (stoffer en) blik in die uitgebrande villa. Dan nog een vraag, wat was de functie van dit gebouw, woonhuis, pension hotel?
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Van een aantal gevonden villabranden in 1959 en 1958 is er eentje die ik nog niet direct kan afwijzen: de brand in de net opgeknapte villa van de heer Levögeler aan de Dr. Catzlaan te Blaricum op 1 september 1958. Huisnummer helaas niet bekend. Zie http://bel.courant.nu/index.php?page=1& ... &doc=0&p=2. Het is een kleine mogelijkheid...
Hans de Haas
Senior Zoeker

Bericht door Hans de Haas »

2 Redenen waarom het niet dit landhuis kan zijn, het bericht vermeld dat een fout bij het plaatsen van de TV antenne de oorzaak zou kunnen zijn, echter geen TV antenne te zien. De tweede reden is dat in het bericht wordt vermeld dat de omliggende huizen door de brandweer werden nat gehouden om overslag te voorkomen, ik zie nergens omliggende huizen, dus concludeer ik dat het niet deze brand kan betreffen. Iemand die het niet eens is met deze suggestie?
E. Petter
Senior Zoeker

Bericht door E. Petter »

Was de brand in de villa aan de 's-Gravelandseweg van A J Ph Gonggrijp in augustus 1959 al afgewezen ?
http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:0 ... eg21:a0053
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Noord-Holland”