4544 huizen aan kanaal, waar tegen het kanaal 'dood' loopt

Plaats reactie
Arnold Tak

4544 huizen aan kanaal, waar tegen het kanaal 'dood' loopt

Bericht door Arnold Tak »

gezien het gebruikte fotopapier, hetzelfde als voor 4543, zouden deze 2 afbeeldingen weleens bij elkaar kunnen horen
wat bij mij een vraag oproept, is het opvallend hoge hekwerk aan de overkant van het watertje
waar zou zoiets voor bedoeld kunnen zijn?
achterop POST CARD klein
Bijlagen
4544.jpeg
4544a.jpeg
Ingrid
Senior Zoeker

Bericht door Ingrid »

Loopt het 'kanaal' niet met een haakse bocht links om de hoek? Of ligt daar een zwaaigat?
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Zoetermeer, de Hoek van Schieland

Bericht door Martin Snuverink »

Ik kan het niet keihard bewijzen, maar na langdurig zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat we hier de zogeheten Hoek van Schieland zien. Dit is in de buurt van het noordoostelijke einde van de Zegwaartseweg (Zoetermeer, tot 1935 Zegwaart). Verder noordoostelijk behoort deze weg nu tot het dorp en de toenmalige gemeente Benthuizen (nu gem. Alphen a/d Rijn) en heet daar nu Geerweg.
Tegen mijn verwachting loopt de vaart of wetering hier inderdaad dood en wel op de landscheiding tussen Rijnland en Schieland. Dit alles is goed te zien op de topokaarten van http://www.topotijdreis.nl/. Neem hiervoor de kaart van 1935. Daarop is ook te zien dat het erf een langhuisboerderij plus twee kleine huizen ervoor omvatte.
Op de zoekfoto, de kaart en op streetview is te zien dat de weg hier een kleine knik naar links maakt.Voor de rest is het landschap hier vrijwel onherkenbaar veranderd.
Zie https://www.google.nl/maps/@52.0725767, ... 56!6m1!1e1.
Arnold Tak

Zoetermeer, Zegwaartseweg

Martin, toen ik gisternacht nog even op mijn pc keek, zag ik je reactie op dit zoekplaatje, later gevolgd door die van Erwin op 4543. Ik heb de plattegrond uit 1925 in je link bekeken en kom dan tot de conclusie: fabelachtige vondst. Wat een prachtige kaart is dit trouwens! Het kan niet anders dan dat daar langdurig turen op deze plattegrond aan vooraf is gegaan. Dat je helemaal goed zit, ondersteunt Erik met zijn vondst aan deze zelfde weg. Ongelofelijk dat je uit zo'n ontiegelijk omvangrijke plattegrond het juiste plekje hebt weten te destilleren. Je intuïtie en instinct zullen je dan wel geleid hebben naar dit gebied in Zuid-Holland. Mijn bewondering voor je was al groot, je bewijst ook nou weer over buitengewone gaven te beschikken. Moge mijn dank en respect je vergezellen.
Arnold Tak

reacties naar aanleiding van plaatsing in h-a-h blad Streekblad Zoetermeer

donderdag 5 januari zijn beide foto's geplaatst in het huis-aan-huisblad Streekblad Zoetermeer. Diverse inwoners van Zoetermeer hebben hierop telefonisch bij mij gereageerd. Inmiddels ben ik meer over de foto's te weten gekomen. Het water schijnt toch achter de boerenbedoening te zijn langs gelopen en ligt niet op "de Hoek van Schieland". Het pand ligt nog meer richting Benthuizen en had nummer 54 en ene Van Zetten woonde er. Het was een klein boerderijtje. Het is dan ook grappig om te zien dat Martin de opname heeft opgelost, de juiste lokatie wist te vinden, maar dat het vrijstaande pand zich toch net ergens anders aan deze weg bevond. Volgens zeggen bestaat het pand nog steeds.
Vandaag ga ik naar een verzamelaar van kaarten van Zoetermeer. De kaarten passen meer in een Zoetermeer-verzameling dan in die van mij.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zuid-Holland”