4147 verzamelen van ijsschotsen, kerk op achtergrond

Plaats reactie
Arnold Tak

4147 verzamelen van ijsschotsen, kerk op achtergrond

Bericht door Arnold Tak »

Afbeelding

Afbeelding

belijnde ongelopen fotokaart: Echte Photographie in ovaaltje op achterzijde
gedeelde achterzijde, onderaan scheidingsstreep: L&B
wordt hier ijs verzameld om in warmere tijden eten en drinken te koelen (ijskelders)?
ook heeft het er veel van weg dat hier militairen in actie zijn
zou het dan een afbeelding uit WO1 zijn en heeft dit met landsverdediging te maken?
Bijlagen
4147.jpg
4147a.jpeg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Ik denk inderdaad dat hier een inundatie wordt "opengeijsd" door militairen. De schotsen worden daarbij rechtop achter de ijsvrije sleuf opgesteld. In het boek "De Hollandse Waterlinie" (red. H. en J. Brand, uitgegeven in 1986 door uitg. Veen, Utrecht/Antwerpen), dat ik bezit, staan gelijkaardige foto's van deze handeling afgebeeld. Het gebeurde met de hand (zoals hier), of mechanisch, met een "zaagwagen", motorzaag en pneumatische hamers. Het zou dus eventueel op de Nieuwe Hollandse Waterlinie of de Stelling van Amsterdam kunnen zijn.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Sint-Donatuskerk, Altforst

Bericht door Peter Smaardijk »

Een stukje verder "vijandwaarts" dus...

https://goo.gl/maps/xbs1eBswhFm

... en zo ziet dat er dus vanaf de kerktoren uit: https://www.maasenwaalkanter.nl/nieuws/ ... de-vijand-
Arnold Tak

Altforst, Sint-Donatuskerk

Bericht door Arnold Tak »

Peter, weer mirakels mooi gevonden. Ik moest eerst wel even zoeken waar Altforst ligt. Dacht even aan Duitsland, gezien jouw opmerking. Gelukkig toch weer een stukje beeld van de Nederlandse historie boven water gehaald (wat een beeldspraak, hè?). Dank je wel.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Gelderland”