5610 Rotterdam, blije Duitsers in mei 1940

Plaats reactie
Arnold Tak

5610 Rotterdam, blije Duitsers in mei 1940

Bericht door Arnold Tak »

fotootje 6 bij 9 cm.
Bezoek aan Rotterdam
Bezoeken van de Overzetboten
Naar het stadscentrum op 12 mei 1940 beginnend
12 km. ….?
22 landbouwwegen ?
18 ….. wegen ?
worden hier de diverse afstanden over verschillende wegen aangegeven?
zou deze opname genomen kunne zijn vóór het bombardement op 14 mei?
worden hier de in gemeentelijke dienst varende overzetboten bedoeld, de heen-en-weer?
houden deze ongenode gasten zich op in de buurt van de Waalhaven, gezien de kranen?
allemaal vragen, wie brengt hier wat licht in deze Duitse duisternis?
Bijlagen
5610.jpeg
5610a.jpeg
E. Petter
Senior Zoeker

Bericht door E. Petter »

22 Querstrassen (Dwarsstraten)
18 Längsstrassen (Langsstraten)
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Donkere uniformen zijn van de Kriegsmarine.
Die overzetboten zijn tot landingsvaartuigen omgebouwde binnenvaartschepen in de Waalhaven (augustus 1940).
Voor een landing in Engeland (die nooit werd uitgevoerd).

Opvallend zijn de crisisstranden en het grote passagiersschip op de achtergrond van het zp.
Zie ook het grote (troepen?)schip links op de grote foto, in bijgevoegde link (dubbel klikken):
http://www.oorlogsgetroffenen.nl/avmat/detail/663

Deze boten lagen waarschijnlijk, ter hoogte van de latere Duitse E-boot bunker in de Waalhaven.
Arnold Tak

Rotterdam, Waalhaven

Bericht door Arnold Tak »

Paul, met jouw informatie ben ik een heel stuk wijzer geworden. Prachtig die opname die je bij het Stadsarchief wist te vinden en direct alles een stuk duidelijker maakt. Ik ga nu dan ook ineens met heel andere ogen naar mijn fotootje kijken. Het blijkt dus een historisch gezien hele interessante opname. Ik prijs je dan ook met je vondst en dank je hartelijk voor je bijdrage.
Erwin hielp met het verduidelijken van de Duitse straatnamen, maar waarom er een datum in mei staat, kan ik nog niet helemaal plaatsen, terwijl de opname van augustus zou dateren. Is dat de afstand vanaf de Waalhaven?
Ingrid
Senior Zoeker

Bericht door Ingrid »

Arnold Tak schreef:maar waarom er een datum in mei staat, kan ik nog niet helemaal plaatsen, terwijl de opname van augustus zou dateren. Is dat de afstand vanaf de Waalhaven?
Ik denk dat je de foto als volgt kunt lezen.
In augustus 1940 komen deze heren een kijkje nemen in Rotterdam. Daarbij heeft iemand uitleg gegeven over de prachtige resultaten: Het bombardement begon op 14 mei en trof een gebied van 12 kilometer ('12 kim. Bomb[ardierung].'). Binnen dat gebied werden 22 dwars- en 18 in de lengte lopende straten weggevaagd. De oorspronkelijke eigenaar van de foto schreef op wat hij had gehoord. Hij noteerde als het moment van de aanvang van het bombardement aanvankelijk '12 mei', maar veranderde dat correct naar 14 mei.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”