5732 99,9% Rotterdam, woonstraat 2 woonlagen en souterrains
-
5732 99,9% Rotterdam, woonstraat 2 woonlagen en souterrains
belijnde ongelopen fotokaart
ingangen naar de woningen hebben een terugliggende deur, achter een aantal treedjes en een boogvormige toegang
ovale huisnummerbordjes, de meest rechter heeft nummer 12
een even huisnummer wijst op de zuid- of oostkant van de straat
in dit geval loopt de nummering af naar links, als ik het goed zie de hoek van de straat
onder de dakrand een dubbele doorlopende witte sierrand
ik schat de bouwstijl op ca. 1910
ingangen naar de woningen hebben een terugliggende deur, achter een aantal treedjes en een boogvormige toegang
ovale huisnummerbordjes, de meest rechter heeft nummer 12
een even huisnummer wijst op de zuid- of oostkant van de straat
in dit geval loopt de nummering af naar links, als ik het goed zie de hoek van de straat
onder de dakrand een dubbele doorlopende witte sierrand
ik schat de bouwstijl op ca. 1910
-
- Senior Zoeker
Ik vermoed dat dit de Van der Poelstraat is, gezien naar de Tweede Middellandstraat. Al deze huizen zijn vervangen door nieuwbouw in 1987. Deze straat kreeg zijn naam in 1905, de bebouwing kwam korte tijd later, maar vóór 1910, want toen stond de straat voor het eerst bebouwd op de topokaart en op de kadastrale kaarten van Gemeentewerken.
Een ultiem bewijs kan ik niet leveren. Deze straat was geen spectaculaire straat, vandaar weinig foto's. Misschien is deze foto wel genomen vanwege het overvloedige zwerfvuil.
De foto dateert dan van 1909 of later, want in 1909 werden de ovale huisnummers ingevoerd.
Arnold, dit was toch zo'n beetje 'jouw buurt'. Heb jij geen bewijsmateriaal? Hartelijke groet, Martin.
Een ultiem bewijs kan ik niet leveren. Deze straat was geen spectaculaire straat, vandaar weinig foto's. Misschien is deze foto wel genomen vanwege het overvloedige zwerfvuil.
De foto dateert dan van 1909 of later, want in 1909 werden de ovale huisnummers ingevoerd.
Arnold, dit was toch zo'n beetje 'jouw buurt'. Heb jij geen bewijsmateriaal? Hartelijke groet, Martin.
-
reactie aan Martin
Hoi Martin, bedankt voor je meezoeken en je hulp. Ik reageer met enige vertraging, ik heb op dit moment een lichamelijk mankementje. Ik word daardoor gehinderd, maar naar verwachting is dat te verhelpen.
Ik heb me verdiept in de straat die je aandroeg. Zelf heb ik daarvan geen opname, toevallig wel van naastgelegen straten. Ook zijn er alleraardigste boekjes gemaakt van bepaalde straten daar, zoals van de Joost van Geelstraat en de Jan Sonjéstraat en van de wijk Middelland. Maar daarin geen opnames van de Van der Poelstraat.
Ikzelf heb ook nergens een opname kunnen vinden die uitsluitsel verschaft. Wel vond ik in een boekje: project Meesters van Middelland 'IN DE BUURT' een opname van het binnenterrein. Ik weet niet of de Van der Poelstraat links of rechts is. Ik zie daarop huizen met begane grond en eerste etage. Gezien de hoogte van de huizen zou dat kunnen kloppen.
Daarentegen heb ik een kaart van de 2 Middellandstraat met daarop zichtbaar de hoek met de Van der Poelstraat. Het hoekpand laat echter een pand zien met begane grond en daarboven 2 etages.
Ook ik heb jouw aangedragen oplossing dus (nog) niet kunnen staven. In ieder geval reuze bedankt voor je hulp. Ik waardeer dat bijzonder.
Ik heb me verdiept in de straat die je aandroeg. Zelf heb ik daarvan geen opname, toevallig wel van naastgelegen straten. Ook zijn er alleraardigste boekjes gemaakt van bepaalde straten daar, zoals van de Joost van Geelstraat en de Jan Sonjéstraat en van de wijk Middelland. Maar daarin geen opnames van de Van der Poelstraat.
Ikzelf heb ook nergens een opname kunnen vinden die uitsluitsel verschaft. Wel vond ik in een boekje: project Meesters van Middelland 'IN DE BUURT' een opname van het binnenterrein. Ik weet niet of de Van der Poelstraat links of rechts is. Ik zie daarop huizen met begane grond en eerste etage. Gezien de hoogte van de huizen zou dat kunnen kloppen.
Daarentegen heb ik een kaart van de 2 Middellandstraat met daarop zichtbaar de hoek met de Van der Poelstraat. Het hoekpand laat echter een pand zien met begane grond en daarboven 2 etages.
Ook ik heb jouw aangedragen oplossing dus (nog) niet kunnen staven. In ieder geval reuze bedankt voor je hulp. Ik waardeer dat bijzonder.
-
hoge stoepen
hoe meer ik naar de opname kijk, des te meer trekken mijn ogen naar de hoge stoepen. Ook in de naastgelegen Hendrick Sorchstraat en de Joost van Geelstraat doet zich dat verschijnsel voor. Dat pleit dus voor de Van der Poelstraat.
-
- Senior Zoeker
Arnold, die foto van het binnenterrein zou moeten uitkijken op de achterzijde van Schietbaanlaan (naar het zuiden) of naar de 2e Middellandstraat (naar het noorden). We kijken op huizen van 3 bouwlagen plus puntdak aan het eind.
In het 1e geval richting zuid is de Van der Poelstraat (oneven) links en de Heemraadssingel rechts. Deze optie is niet relevant.
In het 2e geval richting zuid is de Van der Poelstraat (even) rechts en de Hendrick Sorchstraat links. De oude huizen aan het eind (Schietbaanlaan) hebben echter geen puntdaken met zolders.
In het 1e geval richting noord is de Van der Poelstraat rechts (oneven) en de Heemraadssingel links. Dit is de situatie van het binnenterrein, maar helaas niet relevant.
In het 2e geval richting noord is de Van der Poelstraat links (even) en de Hendrick Sorchstraat rechts. Ook daar staan aan het eind geen huizen met puntdaken op de 2e MLstraat.
Met andere woorden, deze foto helpt ons niet, maar bewijst ook niet dat het zp niet de Van der Poelstraat is!
Eigenlijk zouden we luchtfoto’s van voor 1986 moeten vinden.
In het 1e geval richting zuid is de Van der Poelstraat (oneven) links en de Heemraadssingel rechts. Deze optie is niet relevant.
In het 2e geval richting zuid is de Van der Poelstraat (even) rechts en de Hendrick Sorchstraat links. De oude huizen aan het eind (Schietbaanlaan) hebben echter geen puntdaken met zolders.
In het 1e geval richting noord is de Van der Poelstraat rechts (oneven) en de Heemraadssingel links. Dit is de situatie van het binnenterrein, maar helaas niet relevant.
In het 2e geval richting noord is de Van der Poelstraat links (even) en de Hendrick Sorchstraat rechts. Ook daar staan aan het eind geen huizen met puntdaken op de 2e MLstraat.
Met andere woorden, deze foto helpt ons niet, maar bewijst ook niet dat het zp niet de Van der Poelstraat is!
Eigenlijk zouden we luchtfoto’s van voor 1986 moeten vinden.
-
- Senior Zoeker
-
Rotterdam, Wilde veenstraat 4-12
Dik, wat een vondst. De Wildeveenstraat! Ikzelf ben totaal onbekend met die straatnaam in Kralingen. En … de panden staan nog steeds fier overeind. Wat een verbluffende verrassing lever je me hiermee. Wat een gezoek zal dat zijn geweest voordat je "beet" had. Straatje in en straatje uit. Ik kan me dat gelukzalige gevoel voorstellen van "EUREKA". Ik hoop nu maar dat jouw voldoening net zo groot of groter is dan die van mij, nu ik een kaart heb van de Rotterdamse Wildeveenstraat. Of all places. Onvoorstelbaar. Ik complimenteer je graag met en dank je oprecht hartelijk voor je vondst.