5145 zeilen op binnenwater

Plaats reactie
Arnold Tak

5145 zeilen op binnenwater

Bericht door Arnold Tak »

totaal 3 fotokaarten, verzonden vanuit Rotterdam in 1943 naar Leiden
één van de teksten: … eindelijk weer eens zeilen. Ik vermoed dus een water ergens in de buurt van Rotterdam en Leiden
Bijlagen
5145.jpeg
5145a.jpeg
5145b.jpeg
5145d.jpeg
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Op foto 1 zien we op de achtergrond een hoge dijk. Zulke dijken passen bij het grote-rivierengebied, maar niet bij de rest van het plaatje. Hoge zee- en rivierdijken komen niet voor in het Hollandse meren- en plassengebied. Wat er in 1943 wel, maar nog pas kort voorkwam is de dijk waarop rijksweg A44 is gebouwd.
Als dit zo is, kijken vanaf de Kagerplassen in westelijke richting, zien aan de westelijke oever een strook onbebouwd grasland van ca 500 m en daarachter de dijk van de nieuwe A44.
Links tussen twee hoogste zeilen zien we een kerktoren. Dit moet dan de toren van RK Pancratiuskerk in de Hoofdstraat van Sassenheim zijn. Verder naar rechts zien we de lagere torenspits van de Sassenheimer dorpskerk.
De foto zou genomen kunnen zijn vanaf (vlak)bij café -annex jachthaven Het Kompas in Kaag-dorp.
Misschien kan Theo van Gijlswijk, die zeer goede bekend is in de Bollenstreek , zijn licht hierop nog eens willen laten schijnen.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker

Kagerplassen?

Bericht door Theo van Gijlswijk »

De verklaring van Martin Snuverink klinkt heel geloofwaardig.
ik heb geprobeerd daarvoor bewijzen te vinden maar dat is niet makkelijk.

Wel gevonden de volgende foto: https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... oramio.jpg

en deze: http://www.warmelda.nl/foto_index.html zoeken op Hellegatpolder.

Mogelijk kan Hans Roest hier meer verduidelijking in aangeven?
Hans Roest
Junior Zoeker

Kagerplassen

Bericht door Hans Roest »

ja dit is duidelijk de kagerplassen de onderste foto met het zomerhuis is het Zwaluwsnest in de oorlog gesloopt op last van de duitsers.
Arnold Tak

Kagerplassen

Bericht door Arnold Tak »

mijn grote dank gaat uit naar Martin, Theo en Hans. Martin wist met zijn sublieme vermogen te vorsen weer de pin op de juiste plaats op de landkaart van Nederland te plaatsen. Ik ben daar heel blij mee, ook met de ondersteunende reacties van Theo en Hans. Mannen, hartelijk dank voor jullie bijdragen.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zuid-Holland”