0773 Stichting van Vrouwe Maria Cornelia Blankenheym
-
0773 Stichting van Vrouwe Maria Cornelia Blankenheym
2 afgeknipte belijnde ongelopen fotokaarten met gedeelde achterkanten
- Bijlagen
-
- 0773.jpg (85.22 KiB) 1581 keer bekeken
-
- 0773a.jpg (95.74 KiB) 1570 keer bekeken
-
- Senior Zoeker
Niet Cornelia, maar Carolina
Arnold, het is niet Cornelia, maar Carolina. Maria Carolina Blankenheym was ook de naam van een reddingboot uit 1912.
In http://www.oogziekenhuis.nl/algemeen.asp?gID=5281 lees ik:
“Het tweede oogziekenhuis gelegen aan de Oostmolenwerf werd in 1915 officieel geopend. De inrichting voor ooglijders had al jaren in verschillende panden in de stad patiënten verpleegd. Door een gift van Hfl.250.000,- van Vrouwe Maria Carolina Blankenheym kreeg zij de mogelijkheid een nieuw ziekenhuis te bouwen aan het Haringvliet.”
Maar dit gebouw is niet het in 1940 verwoeste complex aan het Haringvliet/Oostmolenwerf.
Er loopt op beide foto’s een tramspoor. Kan dit, gelet op het landschap, niet in Hoek van Holland zijn? Bijv. een dependance van het oogziekenhuis in Rotterdam?
Maria Carolina Blankenheijm (officieel met ij) trouwde op 18-jarige leeftijd in Rotterdam (1857) met Carel Joseph van Nispen tot Pannerden (27 jaar).
In http://www.oogziekenhuis.nl/algemeen.asp?gID=5281 lees ik:
“Het tweede oogziekenhuis gelegen aan de Oostmolenwerf werd in 1915 officieel geopend. De inrichting voor ooglijders had al jaren in verschillende panden in de stad patiënten verpleegd. Door een gift van Hfl.250.000,- van Vrouwe Maria Carolina Blankenheym kreeg zij de mogelijkheid een nieuw ziekenhuis te bouwen aan het Haringvliet.”
Maar dit gebouw is niet het in 1940 verwoeste complex aan het Haringvliet/Oostmolenwerf.
Er loopt op beide foto’s een tramspoor. Kan dit, gelet op het landschap, niet in Hoek van Holland zijn? Bijv. een dependance van het oogziekenhuis in Rotterdam?
Maria Carolina Blankenheijm (officieel met ij) trouwde op 18-jarige leeftijd in Rotterdam (1857) met Carel Joseph van Nispen tot Pannerden (27 jaar).
-
betreft onjuiste naamsvermelding
sorry, Martin, ik had de naam achterop de foto geschreven, maar jammergenoeg verkeerd overgenomen op mijn site
-
- Senior Zoeker
Rotterdamsch zeehospitium, Katwijk
T'is maar een verdraaid klein fotootje, maar volgens mij is dit het zelfde gebouw. Let ook op de weg.
http://www.hetraamwerk.nl/index.cfm?act ... n&a=3&b=19
Beeldgoochelen op "Zeehospitium Katwijk" geeft nog een resultaat op
Qoop.
http://www.hetraamwerk.nl/index.cfm?act ... n&a=3&b=19
Beeldgoochelen op "Zeehospitium Katwijk" geeft nog een resultaat op
Qoop.
-
- Senior Zoeker
Theo, perfect gevonden en gefeliciteerd! Hoe kom je erop? Ik heb geen relatie met Blankenheijm kunnen ontdekken. De naam Blankenheijm ontwikkelde zich als een dwaalspoor. Het adres in Katwijk was Drieplassenweg 17, nu dus Raamwerk. De bouwer was de Rotterdamse architect H.M.J.H. Kraaijvanger. Het gebouw stond vlak aan de Boulevard en we kijken op de eerste foto naar de zee.
Het tramspoor behoort waarschijnlijk tot het idyllische smalspoornet (werkspoor voor de waterleiding) in de Katwijkse duinen, dat later is gebruikt door een smalspoororganisatie. Deze moest de duinen uit en heeft zich als Smalspoormuseum gevestigd aan het Valkenburgse Meer aan de A44.
Martin Snuverink
Het tramspoor behoort waarschijnlijk tot het idyllische smalspoornet (werkspoor voor de waterleiding) in de Katwijkse duinen, dat later is gebruikt door een smalspoororganisatie. Deze moest de duinen uit en heeft zich als Smalspoormuseum gevestigd aan het Valkenburgse Meer aan de A44.
Martin Snuverink
-
Theo, bedankt!
inderdaad heel knap gevonden aan de hand van zo'n klein fotootje.
leuk dat er ook een Rotterdams tintje aan zit, gaat dus mooi in mijn eigen verzameling
super-bedankt!
leuk dat er ook een Rotterdams tintje aan zit, gaat dus mooi in mijn eigen verzameling
super-bedankt!
-
- Senior Zoeker
Rotterdams Zeehospitium Katwijk
Het (Rotterdams) Zeehospitium in Katwijk is ontstaan omdat een groep Rotterdammers een verblijf in een gezonde omgeving wilde bouwen voor tuberculose patienten. Vooral een grote gift van Maria Carolina Blankenheijm getrouwd met Carel Joseph van Nispen tot Pannerden (de dame uit het eerste bericht van Martin) heeft de bouw mogelijk kunnen maken. De connectie met Rotterdam is dus nog groter dan Arnold nu denkt.
nb:Het adres is nog steeds Drieplassenweg. De naam Raamwerk is de naam van de zorginstelling die dit nu beheerd.
nb:Het adres is nog steeds Drieplassenweg. De naam Raamwerk is de naam van de zorginstelling die dit nu beheerd.
-
- Senior Zoeker
Sleutel tot de oplossing was een artikel dat ik zoekend naar Blankenheym tegenkwam op http://kranten.kb.nl/ . Na enkele missers vond ik het artikel
in het NRC van 14-07-1914. Hier wordt geschreven over een Blankenheym
paviljoen in de Katwijkse duinen.
in het NRC van 14-07-1914. Hier wordt geschreven over een Blankenheym
paviljoen in de Katwijkse duinen.