8245 optocht, 9 verpleegsters op kar

Hier staan de nieuwste zoekplaatjes! Zodra ze zijn opgelost, verhuizen ze naar de categorie "Opgelost". Zijn ze na 6 weken nog niet opgelost, dan verhuizen ze naar de desbetreffende categorie.
Plaats reactie
Arnold Tak

8245 optocht, 9 verpleegsters op kar

Bericht door Arnold Tak »

8245.jpeg
8245a.jpeg
8245b.jpeg
8245c.jpeg
beliJnde ongelopen fotokaart, achterop BRIEFKAART
op de achtergrond een deel van een stoomlocomotief
Sjoerd Eeftens
Zoeker

Re: 8245 optocht, 9 verpleegsters op kar

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Van mijn steun en toeverlaat op het gebied van stoomlocs, Paul Henken, kreeg ik desgevraagd de volgende reactie:

De foto toont duidelijk een HSM-locomotief en (gezien de dunne gebogen leiding achter de schoorsteen) zal het een exemplaar zijn van de serie EOS – JORDAENS, een zogeheten Tiender, later NS-serie 1000. Hiervan staat de NESTOR (abusievelijk getooid met NS-lantaarns…) in het Spoorwegmuseum. Op slechts een enkele foto zie ik de bedoelde leiding ook bij een zogeheten Acht-en-een-halver (later NS-serie 800).
Deze machines (de Tienders dus) kwamen tussen 1878 en 1883 in dienst en waren bedoeld voor de tot Winterswijk doorgetrokken Oosterspoorweg en de nieuwe lijn Zaandam – Amsterdam. Na 1890 kwamen ze in minder belangrijke diensten terecht vanuit depots als Almelo, Amsterdam CS, Apeldoorn, Haarlem en Zutphen. Een verdere verspreiding over HSM-depots vond later plaats, hierbij zakten ze steeds verder af tot in de rangeerdienst.

Best een oude plaat dus, en hoogstwaarschijnlijk in HSM-gebied. Verder niets aan toe te voegen.
Sjoerd Eeftens
Zoeker

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Toch nog iets toe te voegen. Op de wisselkloot links op de foto, een gewicht waarmee het wissel in een bepaalde stand werd gehouden, staat altijd een nummer. Het is op de foto en op de vergroting niet te lezen. Mij lijkt dat dit bij vergroting wel zou kunnen. Het nummer kan leiden tot het vinden van de locatie. Vandaar een verzoek tot een detailopname van het ding.
Arnold Tak

Bericht door Arnold Tak »

detailopname
8245d.jpeg
8245d.jpeg (24.99 KiB) 222 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe zoekplaatjes”