8432 Eerste Wereldoorlog, Duitse krijgsgevangenen

Plaats reactie
Arnold Tak

8432 Eerste Wereldoorlog, Duitse krijgsgevangenen

Bericht door Arnold Tak »

8432.jpeg
8432a.jpeg
8432b.jpeg
8432c.jpeg
belijnde ongelopen fotokaart
een deel van onder Engels bevel staande gevangenen staan 28 september 1918 op een loopplank
zelf al wat aan het zoeken geweest en toen vond ik de bijgevoegde tekst
ATzp
Zoeker

Re: 8432 Eerste Wereldoorlog, Duitse krijgsgevangenen

Bericht door ATzp »

Duitse krijgsgevangenen uit Engeland kwamen, voor zover ik heb kunnen nagaan, steeds aan op de Lloydkade.
Een groepsfoto van medewerkers en medische personeel voor de entree van de locatie aan de Lloydkade waar tijdens WOI Duitse militairen werden geïnterneerd. Boven de ingang staat de tekst "Sanitatsanstalt internierter Deutscher'. De Lloyd had een goederenloods beschikbaar gesteld aan het Rode Kruis voor de verzorging van de uitgewisselde krijgsgevangenen.
https://stadsarchief.rotterdam.nl/zoeke ... gevangenen

In deze loods werden Duitse krijgsgevangenen ondergebracht tot de afvoer naar Duitsland
Arnold Tak

Re: 8432 Rotterdam, Lloydkade, uitwisseling Duitse krijgsgevangenen

Bericht door Arnold Tak »

toevallig wat rommelend met 'Rijnhaven' in m'n verzameling, stuitte ik toevallig op deze kaart met ongeveer hetzelfde handschrift Rotterdam Loods Holland Speiseraum met aan de uniformen te zien Duitse soldaten. Op beide kaarten achterop linksboven 16A en op deze staat geschreven: Duitse krijgsgevangenen die uit Engeland via Rotterdam naar Duitsland terugkeerden.
Ik weet niet meer of ik ze ooit tegelijk heb gekocht. Loods Holland stond op het terrein van de Rotterdamsche Lloyd aan de Lloydkade. Delpher geeft veel informatie na zoeken op "loods Holland".
8432 - 1.jpeg
8432 - 3.jpeg
8432 - 2.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”