0980 boerderij in het noord-oosten van ons land

Plaats reactie
Arnold Tak

0980 boerderij in het noord-oosten van ons land

Bericht door Arnold Tak »

ongelopen belijnde fotokaart
boerderij heeft ronde ramen in het achterdeel
waarin ook een gevelsteen is aangebracht
Bijlagen
0980.jpg
0980.jpg (119.48 KiB) 1543 keer bekeken
0980a.jpg
0980a.jpg (55.07 KiB) 1500 keer bekeken
Peet Groeneweg
Zoeker

Bericht door Peet Groeneweg »

Dit lijkt op twee foto's over elkaar. Arnold staat er een naam boven de deur of is dit een versiering?
Arnold Tak

Peet, natuurlijk zal ik graag op je vraag ingaan
ik heb de opname nogmaals goed bekeken maar kan boven de deur totaal niets vinden wat maar in de richting van een naam gaat
ook is er van een dubbele afbeelding geen sprake, wellicht dat het achterhuis die indruk wekt
ik ben benieuwd naar een volgende reactie
Theo.B.
Senior Zoeker

Dubbele Opname?

Bericht door Theo.B. »

Wat Peet zegt, was mij bij de eerste aanblik van dit plaatje ook al opgevallen.
Dit is absoluut een dubbele opname. De boerderij heeft rechts een klokgevel.
Kijk eens boven het linkerraam op de bovenetage, en daar zie je vaag een stuk van het linker klokgeveldeel. Boven de dakgoot zie je een rond raam. Deze zit op de zijgevel, maar je kijkt er recht tegenaan. Boven het linkerbovenraam zie je duidelijk twee verschillende soorten daken over elkaar liggen. (verspringen van het lijstwerk)
De linker daklijst ligt ook als een rechte lijn over voorgevel, zijgevel, en achterdeel. Geen aannemer die dat voor elkaar krijgt.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Geen dubbele foto

Bericht door Martin Snuverink »

Theo, er is een huis en er is een grote schuur of stal die erachter is gebouwd. De ronde ramen zitten in de kopgevel van de schuur of stal. De voorgevel van het huis is duidelijk een klokgevel. Het is dus absoluut geen dubbele foto. De voorgevel van het huis heeft een lijst en links ervan zien we een stukje van de lijst van het dak van de schuur of stal. De pannen behoren tot het (wolfs)dak van het huis. Het lijkt alsof de linkerschouder van de klokgevel is verhoogd.
De voorgevel is in staand verband gemetseld en dit is vrij bijzonder. Het huis is in empirestijl en dateert waarschijnlijk van rond 1800.
Dat dit NO-Nederlands is kan ik niet uit de afbeelding afleiden. Het feit dat de schuur breder is dan het huis duidt daar in dit geval volgens mij niet op.
De boerderij staat duidelijk in een straat, d.w.z. in de bebouwde kom of lintbebouwing.
De raamlijsten zijn donker geverfd, maar hebben witte stopverf of glaslatten. Voorts zijn in de benedenramen de onderste horizontale roeden wit. Ik had van Dick Zweers ooit begrepen dat dit een regionaal gebruik was, maar ik weet niet meer waar.
Theo.B.
Senior Zoeker

Voorstraat 20, Piershil

Bericht door Theo.B. »

Martin, ik heb er nog eens een nadere studie van gemaakt, en kan niet anders concluderen dan dat jij en Arnold volkomen gelijk hebben.
http://www.kolf.nl/details.asp?RES_ID=14&CAT_ID=1
Peet Groeneweg
Zoeker

Bericht door Peet Groeneweg »

Heel mooi gevonden Theo! :cool:
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Complimenten, Theo. Hoe heb je het gevonden? Of is dat je geheim?
Theo.B.
Senior Zoeker

Bericht door Theo.B. »

Kwestie van de foto op juiste manier interpreteren....en een beetje mazzel. :)
Arnold Tak

Piershil, Voorstraat 20-20a

ik kom net thuis en zie tot mijn grote verbazing de voorafgaande discussie EN OPLOSSING.
Vlak voordat ik vanochtend de deur uitging, had ik nog juist gelezen dat er toch mogelijk iets met de foto aan de hand was en begon nu echt te twijfelen, nu er al 2 mensen een vraagteken achter de afbeelding plaatsten. Ik dacht, ik kijk vanavond nog wel eens goed. En wat zie ik nu tot mijn verrassing: toch goed gezien en wat ik nooit had verwacht... zelfs de juiste locatie. GEWELDIG!!! ik sluit me graag aan bij de andere 2 heren die hun compliment hebben uitgesproken. HEEL KNAP. Bovendien een mooie bewijsopname op de koop toe. En ik dacht nog wel gezien de vorige eigenaar, dat we het in het noord-oosten van ons land moesten zoeken. Achteraf gezien heb ik er nu ook een Hoekse-Waards gevoel bij, na 17 jaar op dat voormalige eiland te hebben gewoond. Ik ben reuze in mijn schik en bedank Theo.B. dan ook reuze hartelijk. Wat een dag ...
Ik plaats toch niet de minste pandjes, hè? vijfhonderdnegentienduizend pietermannen ....
Bijlagen
piershil.JPG
piershil.JPG (21.68 KiB) 1483 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zuid-Holland”