9019 wsch. Rotterdam, haven, loodsen

Hier staan de nieuwste zoekplaatjes! Zodra ze zijn opgelost, verhuizen ze naar de categorie "Opgelost". Zijn ze na 6 weken nog niet opgelost, dan verhuizen ze naar de desbetreffende categorie.
Plaats reactie
Arnold Tak

9019 wsch. Rotterdam, haven, loodsen

Bericht door Arnold Tak »

ioa9019.jpg
ioa9019a.jpg
foto, iets kleiner dan een pbk
links namen
Sicco Fockens
Senior Zoeker

Re: 9019 wsch. Rotterdam, haven, loodsen

Bericht door Sicco Fockens »

Volgens mij inderdaad in Rotterdam, en dan in de Lekhaven. Op de achtergrond de huizen aan de Hudsonstraat. Het HAKA gebouw staat er nog niet. Ik plak hier later nog wat foto's bij.

Arnold -> Sicco: ik heb mijn kaarten van de Lekhaven er nog even bijgepakt. Ik heb een fotokaart waarop te lezen valt T.H.B., wat staat voor Thomsen's Havenbedrijf. Ik heb de stellige indruk dat dat in spiegelschrift op het zp-tje valt te lezen. Dus Lekhaven, helemaal goed.
Verder zoekend ook gevonden dat de letters links staan voor [BLACK] DIAMOND, die staan op een kaart van me. Wikipedia: De term Black Diamond in combinatie met de Lekhaven in Rotterdam verwijst naar de historische aanwezigheid van de Amerikaanse rederij Black Diamond Lines (officieel de Black Diamond Steamship Company).
Ik wacht nog even met plaatsen onder 'opgelost' na jouw foto's.

Sicco -> Arnold: sorry, drukke dag ;-)

Eerste aanknopingspunt waren de hoge kranen helemaal rechtsboven, die hier te zien zijn:
https://hdl.handle.net/21.12133/CA67334 ... 1A5F6EF9D7

Ik had nog nooit zulke historische havenkranen met een cylindervormig contragewicht gezien, maar die zijn hier te zien:
https://hdl.handle.net/21.12133/7A81BC2 ... DB2F3599EE

Het schip is in 1920 in Japan gebouwd voor Amerikaanse eigenaren, en in 1933 gesloopt. Het HAKA gebouw is in 1931-1932 gebouwd, dus de foto is tussen 1920 en 1931 te dateren.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe zoekplaatjes”