1204 vereeniging R.K. jongelingen onder Patronaat van St. Antonius van Padua

Arnold Tak

1204 vereeniging R.K. jongelingen onder Patronaat van St. Antonius van Padua

Bericht door Arnold Tak »

ongelopen lichtdrukkaart
Bijlagen
1204.jpg
1204.jpg (135.43 KiB) 1751 keer bekeken
Wim
Senior Zoeker

Bericht door Wim »

Heilige Antonius beste vrind, zorg dat ik dit zoekplaatje vind.
Wim
Senior Zoeker

Bericht door Wim »

Het Utrechts Archief heeft "Stukken betreffende de Jongelingenvereniging Sint Antonius te Maastricht, 1910-1937"

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... ouwing/522
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Ik weet het niet zeker, maar ik stel me zo voor dat het predikaat R.K. in het katholieke Maastricht niet zo gebruikelijk was. Misschien kan Ingrid Evers hierover iets zinnigs zeggen.
Ingrid
Senior Zoeker

1204

Bericht door Ingrid »

De toevoeging 'R.K.' was in de tijd van de Verzuiling algemeen, Martin, ook in homogeen katholiek geachte streken. Voor dit ZPtje zie ik twee wegen: de orde der franciscanen en het parochiewezen.
Antonius van Padua is een franciscaanse heilige en de franciscanen richtten zich op 'het volk' zonder aan een bepaalde parochie gebonden te zijn. Overal waar een kloostervestiging van de franciscanen of minderbroeders bestond, is dus een dergelijk patronaat te verwachten. De archiefvermelding 'Maastricht' sluit andere plaatsen niet uit. Ik herken het gebouw niet, maar ik ben hier 'import' en heb eigenlijk pas belangstelling voor huizen en gevelwanden sinds Wim de Koning Gans tien jaar geleden http://www.zoekplaatjes.nl begon. Dit pand kan gestaan hebben op de Patersbaan (zijstraatje van de Tongersestraat), als onderdeel van het 19e-eeuwse franciscanerklooster (3e minderbroedersklooster). Ik zou naar het archief moeten voor een foto.
Een willekeurige St.-Antoniusparochie kan echter ook heel goed een St.-Antoniuspatronaat gehad hebben, met een gelijknamige jongelingenvereniging. De Maastrichtse parochies in Nazareth (1953) en Scharn/Heer (1936) vallen af, omdat het gebouw op het ZPtje ouder is.
Ik heb Antonius inmiddels een kaars beloofd, maar of ík dit zoekplaatje ga vinden...?
Ingrid
Senior Zoeker

1204

Bericht door Ingrid »

Ik wijs er nog even op dat er voor katholieke instituties een reuze handig hulpmiddel bestaat: de Piusalmanak. De titel is aan verandering onderhevig, maar deze jaarlijkse uitgave is te vinden in elke grotere bibliotheek en vermeldt/vermeldde iedere instelling in katholiek Nederland inclusief werkzaamheden en verdere activiteiten.
Ingrid
Senior Zoeker

1204 Niet Maastricht

Bericht door Ingrid »

Definitief niet Maastricht. Als ik ooit eens tijd heb, zal ik de Piusalmanak eens doornemen (in mei of zo). :)
Wim
Senior Zoeker

Bericht door Wim »

De sterk uitgebreide site http://kranten.kb.nl geeft een tiental treffers voor "jongelingen patronaat antonius" waaronder enkele Rotterdamse. De link meldt een gebouw in de Stampioenstraat 43-45

http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 09%3Aa0119

Kan het Rotterdam zijn Arnold?
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Dit kan niet in de Stampioenstraat in Rotterdam-Feijenoord zijn geweest.
Rien Roodzant
Senior Zoeker

Bericht door Rien Roodzant »

Dit sukje (uittreksel) gevonden in GA Rotterdam

363.01 Parochie Onze Lieve Vrouwe van Lourdes en de H.H. Martelaren van Gorcum
reageren Gemeentearchief Rotterdam
135 Bestek en voorwaarden voor het verbouwen en inrichten van het pand Stampioenstraat 43 ten dienste van de Vereniging van R.K. Jongelingen onder patronaat van Sint Antonius van Padua
Datering:
1905
Omvang:
1 stuk

Naar aanleiding hiervan via Google eens gekeken in de Stampioenstraat in Rotterdam en bijgaande situatie gevonden
Bijlagen
Stampioenstraat-Rotterdam.jpg
Stampioenstraat-Rotterdam.jpg (53 KiB) 1592 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”