1571 toegangshek met lamp en kinderen

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17393
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1571 toegangshek met lamp en kinderen

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
wat opvalt is dat een deel van de schoolklas (?) schoenen aan heeft (gegoeden) en een deel klompen (minder gegoeden)
de juffrouw staat op de rand van een gracht
Bijlagen
1571.jpg
1571.jpg (176.82 KiB) 1137 keer bekeken
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Volgens mij dragen vooral de jongens klompen en de meisjes schoenen...
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 906
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

schoolreisje?

Bericht door Ingrid »

Deze klas staat volgens mij niet voor het hek naar de eigen school. De beste motivatie hiervoor zou natuurlijk zijn dat het hek volledig gesloten is en alle kinderen 'buiten' staan. Maar ach, er heeft er zich één aan de binnenzijde vastgeklampt (erover geklommen?). Van meer belang is echter de bouwstijl van het pand in de achtergrond. De twee zeer hoge en brede ramen die over meerdere verdiepingen reiken, lijken mij moeilijk te rijmen met een klaslokaal. Ik heb een soortgelijk pand met toegangshek recent ergens op een plaatjessite gezien en heb in herinnering dat het een kazerne zou zijn. Maar ja, geen fotografisch geheugen...
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Hillegondakerk, Rotterdam Hillegersberg

Bericht door Theo.B. »

Dit is het toegangshek tot het terrein van de Hillegondakerk.
Bijlagen
800px-Rotterdam_kerkstraat_hek_kerkhof.jpg
800px-Rotterdam_kerkstraat_hek_kerkhof.jpg (157.03 KiB) 1106 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Foei, Arnold, dat had je toch zelf ook moeten weten!
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 906
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Mooi gevonden! Over dat hek valt niet te steggelen: naadloos juist getroffen. Wat betreft het gebouw erachter: zeker is dat de raampartijen niet overeenkomen, zelfs wat breder lijken dan de huidige. Dat zijn dus (na-oorlogse?) aanpassingen. En ofschoon de hoek waaronder de bewijsfoto is genomen bijna identiek is met die van het zoekplaatje, zijn er toch diverse afwijkingen wat betreft het achterliggende gebouw. Dat is enerzijds te wijten aan de vervagende albuminefoto, anderzijds - opnieuw - aan latere correcties. Tja Arnold, Rotterdam is een beetje groot om al die variaties paraat te houden. Kijk naar mij in het kleine Maastricht 'ende despereert niet'.
Arnold Tak
Berichten: 17393
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Rotterdam Hillegersberg, toegangshek Hillegondakerk

Bericht door Arnold Tak »

Theo.B. wat een verrassing, dat had ik echt nooit verwacht (kijk maar naar de reactie van Martin). Ja, Hillegersberg, dat is veel te deftig voor zo'n volksjongen uit West, zoals ik. Ik had daar echt geen vriendjes wonen. Jongens uit de karbonadebuurt hadden niets te zoeken tussen de jongens met de zeilboten. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet reuze blij ben met zo'n mooi kaartje van dat hek. Dat Martin mij "foei" toevoegt, ervaar ik eigenlijk als een compliment. Slaat hij me toch redelijk hoog aan wat betreft de kennis van mijn geboortestad (ook al woon ik er nu van de 61 al 38 jaar buiten). Oh ja, vergeet ik je bijna helemaal te bedanken voor deze puike bijdrage en oplossing. Enorm bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”