2 foto's van een optocht
fotobureau Stevens uit Haarlem
op de foto met praalwagen met schors lees ik op een bordje School...
wat was dat vroeger toch een wijd en zijd verbreide gewoonte om met praalwagens, verder terug met optochten met verklede ridders e.d. door de straten te trekken
de tijden zijn wat dit betreft toch drastisch gewijzigd
vroeger had men natuurlijk veel minder dan nu en waren dit hoogtepunten in het leven van stad en dorp
het verenigingsleven bloeide daarnaast veel meer dan heden ten dage
er is veel naar de knoppen gegaan, maar dat door de straten trekken heeft toch wel een geweldige verandering ondergaan
1796g optocht
-
1796g optocht
- Bijlagen
-
- 1796g1.jpg (182.43 KiB) 1126 keer bekeken
-
- 1796g2.jpg (177.81 KiB) 1096 keer bekeken
-
- Senior Zoeker
1290g
Deze foto's staan ook onder nr 1290g op deze site.
http://www.inoudeansichten.nl/zoekplaat ... ht=optocht
http://www.inoudeansichten.nl/zoekplaat ... ht=optocht
-
Theo, ik kreeg deze ZP-tjes aangeboden van mijn gast, er stond geen door mij toegekend nummer achterop. Vandaar dat ik in de fout ben gegaan, denk ik. Voor mijn gast zal wellicht nog onvoldoende precies duidelijk zijn waar deze 2 opnames zijn gemaakt.
Je ziet, af en toe ben ik het overzicht in de veelheid van activiteiten ook een beetje kwijt.
Je ziet, af en toe ben ik het overzicht in de veelheid van activiteiten ook een beetje kwijt.
-
- Senior Zoeker
Mijnstreek jaren 1950?
Er is nog altijd veel meer verenigingsleven dan je denkt, Arnold, en ook die 'rare' optochten zijn er nog steeds (in elk geval in het 'donkere zuiden'). Maar dat terzijde. Volgens mij zien we hier een optocht met het thema 'Sprookjes' en dat zou het zoeken makkelijker moeten maken, want zoiets specifieks kan niet zo vaak voorgekomen zijn.
De eerste foto laat volgens mij een tafereel zien dat 'Moeder de Gans' moet verbeelden, terwijl zij aan een stuk of wat jonge meisjes voorleest uit haar eigen sprookjes. Daarachter zien we waarschijnlijk 'De nieuwe kleren van de keizer'. Zijne majesteit is hoog gezeten op een troon en natuurlijk aangekleed! Maar de enorme kleermakersschaar op de achtergrond maakte voor het publiek in die jaren overduidelijk wat hier werd uitgebeeld. Achter de tweede wagen is mijns inziens nog een levensgrote Reus te zien.
De tweede foto verbeeldt Sneeuwwitje (niet zichtbaar) en de zeven dwergen voor hun rotsholachtige behuizing. Elke dwerg heeft een eigen attribuut en de voorste is duidelijk de 'keukendwerg'.
Waar speelt dit zich af? Ik denk ergens in de mijnstreek:
1. het kabouterhuisje doet denken aan het uit mijnen afkomstige restmateriaal dat je ook vaak terug zag in katholieke Lourdesgrotten; ik geloof dat ze dat tufsteen noemen;
2. aan het kabouterhuisje hangt volgens mij een mijnlantaarn, geen gewone stormlantaarn;
3. er loopt een Reus mee in de stoet en dat is bijzonder; boven de rivieren kent het reuzenfenomeen geloof ik niet, maar in Limburg des te meer, al beschikt lang niet elke stad of dorp over een eigen exemplaar;
4. de straatlantaarn meen ik te herkennen als wel eens te hebben gezien in dorpen / mijnwerkerskolonies in de mijnstreek.
Waar is dit precies? Ik weet het nog niet en heb momenteel geen tijd het verder na te lopen. Het moet een gemeenschap zijn in de mijnstreek, waar men beschikte over een ruiterclub (kleding koetsiers) en een eigen Reus. De straatlantaarn, de bestrating (op één foto heel specifiek) en de bebouwing geven ongetwijfeld ook enig houvast.
De eerste foto laat volgens mij een tafereel zien dat 'Moeder de Gans' moet verbeelden, terwijl zij aan een stuk of wat jonge meisjes voorleest uit haar eigen sprookjes. Daarachter zien we waarschijnlijk 'De nieuwe kleren van de keizer'. Zijne majesteit is hoog gezeten op een troon en natuurlijk aangekleed! Maar de enorme kleermakersschaar op de achtergrond maakte voor het publiek in die jaren overduidelijk wat hier werd uitgebeeld. Achter de tweede wagen is mijns inziens nog een levensgrote Reus te zien.
De tweede foto verbeeldt Sneeuwwitje (niet zichtbaar) en de zeven dwergen voor hun rotsholachtige behuizing. Elke dwerg heeft een eigen attribuut en de voorste is duidelijk de 'keukendwerg'.
Waar speelt dit zich af? Ik denk ergens in de mijnstreek:
1. het kabouterhuisje doet denken aan het uit mijnen afkomstige restmateriaal dat je ook vaak terug zag in katholieke Lourdesgrotten; ik geloof dat ze dat tufsteen noemen;
2. aan het kabouterhuisje hangt volgens mij een mijnlantaarn, geen gewone stormlantaarn;
3. er loopt een Reus mee in de stoet en dat is bijzonder; boven de rivieren kent het reuzenfenomeen geloof ik niet, maar in Limburg des te meer, al beschikt lang niet elke stad of dorp over een eigen exemplaar;
4. de straatlantaarn meen ik te herkennen als wel eens te hebben gezien in dorpen / mijnwerkerskolonies in de mijnstreek.
Waar is dit precies? Ik weet het nog niet en heb momenteel geen tijd het verder na te lopen. Het moet een gemeenschap zijn in de mijnstreek, waar men beschikte over een ruiterclub (kleding koetsiers) en een eigen Reus. De straatlantaarn, de bestrating (op één foto heel specifiek) en de bebouwing geven ongetwijfeld ook enig houvast.
-
- Senior Zoeker
Beverwijk
Arnold, deze praalwagenfoto's horen bij de serie van 60 foto's van een sprookjesoptocht op 5 sept. 1934 in Beverwijk. Je hebt bij 'opgelost' enkele andere wagens staan (1289g), maar recenter vergeten de link te leggen.
1796g kan nu dus ook naar 'opgelost'. Ik zat met mijn tentatieve locatie in de Mijnstreek verkeerd, maar ben wel heel tevreden dat ik het thema van de optocht exact heb weten te duiden: sprookjes.
1796g kan nu dus ook naar 'opgelost'. Ik zat met mijn tentatieve locatie in de Mijnstreek verkeerd, maar ben wel heel tevreden dat ik het thema van de optocht exact heb weten te duiden: sprookjes.
-
Beverwijk
Ingrid en verder Theo die ook zijn talenten op deze ZP-tjes heeft gebotvierd, zeg ik mede namens mijn gast hartelijk dank.