0990g

Plaats reactie
Arnold Tak

0990g

Bericht door Arnold Tak »

op achterzijde: Boer Nell- de Kaag? ca 1928

ik heb toevallig ook de originele kaart in handen gehad en heb kunnen zien dat er in de kap staat, aan de linkerzijde ANNO en aan de rechterzijde 191. (ik weet het jaartal niet meer exact)
Bijlagen
nr 1.jpg
nr 1.jpg (149.21 KiB) 1495 keer bekeken
Dennis
Senior Zoeker

( De ) Kaag?

Bericht door Dennis »

Eerst dacht ik dat het ergens anders was, maar ik vermoed nu, gezien het opschrift op de kaart, dat het De Kaag / Kaag is. De familienaam Nell komt daar dan ook voor. Op http://www.kaag.nl/index.php/bezienswaardigheden spreekt men van een boer Nell op Julianalaan 12. Het betreft daar weliswaar een daglonershuisje en geen boerderij als op het zoekplaatje, maar het zou best eens ergens aan de Julianalaan kunnen zijn, die loopt ook langs een watertje. Wie helpt verder?
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Als dit in de Kaag zou zijn, dan moet het zijn Julianalaan 13 (in 1950 Kaag 13, eerder ook Dorpsstraat genoemd). Het is dan de boerderij van Willem Nell en zijn vrouw Maaike van Leeuwen. Kaag 13 is enkele percelen verder dan de hervormde kerk (Julianalaan 7). De kapitale hofstede van het zoekplaatje staat hier niet, kan hier niet hebben gestaan en ook niet op een andere plek op het Kagereiland.
De luiken dienen als zonwering, waaruit ik afleid dat de boerderij aan de westzijde van de weg staat.
Hoe betrouwbaar is de notitie Boer Nell enz.? Misschien zitten we op een dwaalspoor.
Nell is een Wassenaars melkveehoudersgeslacht. Nakomelingen hebben geboerd in Nieuwkoop, Zegwaard, Kamerik, Leimuiden, Linschoten.
Tegenwoordig zijn er nog melkveehouders Nell in
• Maaldrift/Wassenaar (Nellesteijn!); de vorige boerderij van H. Nell was op Maaldrift 5, een (nu woon)boerderij uit 1880; hier is het niet;
• Maasland, een jonge boerderij;
• Laageind 59 en 61 (v/h Langeweidscheweg) te Langeweide (nu Driebruggen),
• Muiden Noordpolder; hier is het niet;
• Kamerik, Van Teylingenweg 100; hier is het niet.
Arjan
Zoeker

Nieuwkoop

Bericht door Arjan »

Deze boerderij staat aan de Simon van Capelweg 58 te Nieuwkoop.
Bewijsopnamen van streetview:
Bijlagen
simon van kapelweg 58 Noorden.jpg
simon van kapelweg 58 Noorden.jpg (175.18 KiB) 1389 keer bekeken
noorden nieuwkoop.jpg
noorden nieuwkoop.jpg (134.49 KiB) 1377 keer bekeken
Hans de Haas
Senior Zoeker

Bericht door Hans de Haas »

Ik ben niet overtuigd van de oplossing, ik mis een aantal sierstenen in de gevel en een raam plus een schoorsteen. Die verschillen zijn naar mijn mening te groot om dit als verbouwing te kenmerken.
jan spoolder
Senior Zoeker

Bericht door jan spoolder »

En ik vind het weer een sublieme vondst van Arjan.

Op zwart-wit foto's is het contrast tussen verschillende kleuren stenen soms moeilijk te zien, maar afgezien van het extra raam in het bijgebouw en de verdwenen schoorsteen kloppen alle details als een zwerende vinger. Ik kan mij niet voorstellen dat dit soort boerderijen, met die prachtig gedetailleerde daklijsten, in serie gebouwd werden.
Hans de Haas
Senior Zoeker

Bericht door Hans de Haas »

Inderdaad, ik geef mij gewonnen. Alle details kloppen zoals bv. de bomen die op dezelfde plaats staan. Dikwijls zie ik wel de verschillen en vergeet naar de overeenkomsten te kijken. Daar moet ik nog veel van leren. :)
Arnold Tak

Simon van Capelweg 58 te Nieuwkoop

Bericht door Arnold Tak »

Arjan, ik ben het helemaal eens met mijn sitebezoekers, die je al complimenteerden met je oplossing. Heel erg knap gevonden. Nou hoop ik de originele opname nog te kunnen veilig stellen. De eigenaar is op dit moment erg ziek en gaat door een dal om zijn leven te kunnen behouden. Als de tijd rijp is, zal ik proberen de kaart bij hem terug te vinden. Nu zijn andere zaken belangrijker.
Arjan
Zoeker

Nieuwkoop

Bericht door Arjan »

Arnold, uiteraard is dat belangrijker. Toch bedankt dat je deze weer bij de oplossingen hebt gezet.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zuid-Holland”