1846 overwachterswoning op nummer B127
-
1846 overwachterswoning op nummer B127
ongelopen belijnde fotokaart
op het witte plakkaatje staat bovenaan: hinderwet
op het bord rechtsonder: A125 dan een pijl naar beneden wijzend en daaronder 3.70
aan deze woning is ook nog een thermometer aangebracht als reclamemiddel van de R.V.S.
komt mogelijk uit een partij waarin ook Meerkerk en Ameide
rechts spoorrails
Sjoerd, is dit een moeilijke of een makkelijke aan de hand van de gegevens op het witte gietijzeren plaatje rechtsonder?
op het witte plakkaatje staat bovenaan: hinderwet
op het bord rechtsonder: A125 dan een pijl naar beneden wijzend en daaronder 3.70
aan deze woning is ook nog een thermometer aangebracht als reclamemiddel van de R.V.S.
komt mogelijk uit een partij waarin ook Meerkerk en Ameide
rechts spoorrails
Sjoerd, is dit een moeilijke of een makkelijke aan de hand van de gegevens op het witte gietijzeren plaatje rechtsonder?
- Bijlagen
-
- 1846.jpg (181.91 KiB) 1250 keer bekeken
-
- 1846a.jpg (99.62 KiB) 1220 keer bekeken
spoorhuisje
De woning biedt weinig aanknopingspunten, net zo min als het brandputbordje. Er ligt dubbelspoor op het ZP. Dichtstbijzijnde dubbelspoor was Gorinchem - Hardinxveld-Giessendam, nu al meer dan een halve eeuw echter weer enkelspoor. Leerdam - Arkel - Gorinchem is altijd enkelspoor geweest. Ik moet zoeken in mijn afbeeldingen en tekeningen van woningen.
spoorhuisje
Er is nog geen passende plek gevonden. Vreemd is dat de woning gepleisterd is met groeven; dit komt erg weinig voor. Buiten het tochtportaaltje is het groevenwerk weer afgepleisterd. Als dit de Betuwelijn betreft, kan het dubbelspoor niet ter plaatse van een station aan de enkelsporige lijn zijn omdat er dan, behalve bij Arkel, al drie of meer sporen zouden liggen.
Het tochtportaaltje doet "HSM" aan wat zou pleiten voor de Betuwelijn. Ook de zon staat in een voorstelbare hoek voor deze west-oost-spoorweg. Doorzoeken dus.
Sjoerd Eeftens (ook de vorige bijdrage).
Het tochtportaaltje doet "HSM" aan wat zou pleiten voor de Betuwelijn. Ook de zon staat in een voorstelbare hoek voor deze west-oost-spoorweg. Doorzoeken dus.
Sjoerd Eeftens (ook de vorige bijdrage).
-
- Senior Zoeker
Overwegwachterswoning
Prachtig scrabblewoord met binnenrijm en zeven (7) lettergrepen, Arnold. 

spoorhuisje
Wellicht dat iemand een beter bewijs kan vinden, maar de volgende oplossing voldoet aan mijn tekeningen en aan enkele foto's op http://www.stationsweb.nl . Beeldbanken bestrijken dit gebied nog niet goed.
Ik denk dat het ZP genomen is bij de nog bestaande overweg Damlaan, vroeger WP 71, halte Giessendam - Oudekerk. Deze halte lag veel dichter bij de dorpsbebouwing dan het station Giessendam - Neder-Hardinxveld. Vroeger ging er ook wel eens wat mis bij de planning!
Op foto 14 staat de woning van het ZP, in oudere toestand, nog zonder tochtportaaltje. Vensterindeling en muuranker komen overeen. In de ruiten van het ZP weerspiegelt zich de schuilgelegenheid die zichtbaar is op foto 15. Op deze foto 15 gaat de telegraafpaal schuil achter een boomtak, maar op foto 13 is die paal wel zichtbaar. Zonnestand klopt. Ik zie geen match op welke andere plek langs deze spoorweg dan ook.
Ik zie geen match in de juist zichtbare dorpsbebouwing van het ZP met die van nu, maar het ZP dateert van voor WO II.
Sjoerd Eeftens
Ik denk dat het ZP genomen is bij de nog bestaande overweg Damlaan, vroeger WP 71, halte Giessendam - Oudekerk. Deze halte lag veel dichter bij de dorpsbebouwing dan het station Giessendam - Neder-Hardinxveld. Vroeger ging er ook wel eens wat mis bij de planning!
Op foto 14 staat de woning van het ZP, in oudere toestand, nog zonder tochtportaaltje. Vensterindeling en muuranker komen overeen. In de ruiten van het ZP weerspiegelt zich de schuilgelegenheid die zichtbaar is op foto 15. Op deze foto 15 gaat de telegraafpaal schuil achter een boomtak, maar op foto 13 is die paal wel zichtbaar. Zonnestand klopt. Ik zie geen match op welke andere plek langs deze spoorweg dan ook.
Ik zie geen match in de juist zichtbare dorpsbebouwing van het ZP met die van nu, maar het ZP dateert van voor WO II.
Sjoerd Eeftens
spoorhuisje
Ik had duidelijker moeten zijn. Het nieuwe wachthuis 71 van het ZP stond bij de overweg diagonaal tegenover de woning 71 die al vroeg als stationslokaal is gaan dienstdoen. De wachter kreeg toen een nieuw gebouwde woning. Op de foto's op stationsweb is dit wel te zien. Het is dus logisch dat er geen perron staat op het ZP, want daar stond de fotograaf op; het ligt achter hem, tegenover het perron naast de oude woning 71.
Sjoerd Eeftens
Sjoerd Eeftens
-
Hardinxveld-Giessendam
Sjoerd, het bleek toch een hele klus te zijn. Het bordje met A125, daaronder een naar beneden wijzende pijl waaronder 3.70 heeft dus klaarblijkelijk niets met het spoor te maken, maar is mogelijk een verwijzing naar een kabel of wat dan ook in de grond (brandputbordje?). Daar had je dus inderdaad niets aan. Ik ben het met je eens dat het zichtbare muuranker ten opzichte van het raam -zoals te zien op foto 14) de zekerheid verschaft dat de opname daar is genomen. Heel knap gevonden. Weer een fantastisch resultaat van onze sporen- en treinendeskundige. Hulde! Perfect gedaan en hartelijk bedankt.