1921g noordhollandse stolpboerderij HK

Plaats reactie
Arnold Tak

1921g noordhollandse stolpboerderij HK

Bericht door Arnold Tak »

Een noordhollandse stolpboerderij, zonder enig aanknopingspunt
Bijlagen
Tak09-01.jpg
Tak09-01.jpg (67.84 KiB) 1616 keer bekeken
Tak09-02.jpg
Tak09-02.jpg (21.65 KiB) 1544 keer bekeken
Niet geregistreerd

stolp nh

Bericht door Niet geregistreerd »

Stompetoren ?
Rien Roodzant
Senior Zoeker

Bericht door Rien Roodzant »

Nou ja, er was toch een aanknopingspunt! Noordhollandse stolpboerderij. Na dat er meer dan 3000 boerderijen over mijn scherm waren gegaan, heb ik toch iets gevonden dat er bijna net zo uitziet als het zoekplaatje.(en ik denk ook dat het de boerderij is!) Op bijgaande foto's is te zien dat de schoorsteen verdwenen is en dat er naast de deur een raampje is gemaakt. Ook is er een dakkapel gemaakt. De boerderij staat in Amsterdam aan de Liergouw 53 en is een enkele stolp van het N-H type.
Bijlagen
boerderij-Amsterdam-Liergouw.jpg
boerderij-Amsterdam-Liergouw.jpg (61.63 KiB) 1709 keer bekeken
Stolp-Amsterdam-Liergouw.jpg
Stolp-Amsterdam-Liergouw.jpg (45.01 KiB) 1556 keer bekeken
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker

stolpboerderij nh

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Met alle respect voor Rien Roodzant voor zijn geduld om alle stolpen in nh te bekijken, moet ik toch wijzen op de verschillen van de huidige boerderij met het zoekplaatje.
In beeldbank Amsterdam, zoeken op Liergouw 53 krijg je twee foto;s van de boerderij. Een recente en een wat ouder exemplaar, helaas niet gedateerd.
http://beeldbank.amsterdam.nl/index.php ... iergouw+53

Het belangrijkste verschil: op de oudere foto zien we nog de schoorsteen, die staat in het linker dakvlak. Op ons zoekplaatje staat hij op het voorvlak. Verder loopt de goot in dezelfde vorm rondom door. Op het zp is aan de zijkant een bredere plank onder de goot te zien. De oude foto heeft rechts van de deur twee grote ramen die inmiddels vervangen zijn door 2x2 kleine ramen met daartussen "vers"metselwerk zoals. Het zp laat deze situatie al zien in zijn oorspronkelijke vorm.
Hieronder de óude'foto van Liergouw 53 in beelldbank Amsterdam.
[ATTACH]3261[/ATTACH]
Bijlagen
liergouw 53.jpg
liergouw 53.jpg (10.79 KiB) 1553 keer bekeken
Niet geregistreerd

van Martin Snuverink

Aan de stolp Lierhoeve (Liergouw 53) is ontzettend veel geknutseld. En alle verschillen zijn naar mijn idee met verbouwingen en veranderingen te verklaren. Dit geldt voor de schoorsteen en voor de dubbele verticale ramen die zijn samengevoegd geweest en later weer gesplitst. Ook de schoorsteenkwestie is te verklaren.
Wat ik de meest treffende overeenkomst vind zijn de donkere ronde plekken op de voorgevel op 1,4 - 1,5 m hoogte (muurankers?). Vijf ervan staan op het zoekplaatje in exact dezelfde positie als die van de Lierhoeve. Twee ervan zijn verdwenen bij het samenvoegen van vensters en zijn bij de splitsing niet meer teruggekomen, wat heel aannemelijk is. De overeenkomst van die muurankers (?) is te sterk om toeval te zijn. De bovendorpel van de voordeur van de huidige Lierhoeve zit lager dan op het zoekplaatje, maar de oude foto ervan komt wat dit betreft overeen met het zoekplaatje.
Van mij dus hulde aan Rien!
Rien Roodzant
Senior Zoeker

Bericht door Rien Roodzant »

Ja Martin, er is inderdaad veel "geknutseld" aan de boerderij. Mij was ook opgevallen dat de muurankers (zo noem ik dat maar) op dezelfde plek staan en dat kan haast geen toeval zijn. Het nieuwe metselwerk tussen de raamkozijnen is erg lelijk en vind ik niet passen, maar ja smaken verschillen.
Bijlagen
detail-boerderij-1.jpg
detail-boerderij-1.jpg (78.44 KiB) 1540 keer bekeken
detail-boerderij-2.jpg
detail-boerderij-2.jpg (95.2 KiB) 1556 keer bekeken
Arnold Tak

Amsterdam, Liergouw 53 (stolp Lierhoeve)

Bericht door Arnold Tak »

Rien Roodzant, wat een geweldige klus om 3000 boerderijen aan je te zien voorbijgaan. Dat getuigt van een geweldig doorzettingsvermogen en niet willen opgeven. Een echte speurneus! Ik ben het eens met Theo en ikzelf zie ook wel wat afwijkingen, maar daarnaast ben ik het met Martin eens dat er ook heel wat overeenkomsten zijn, die uiteindelijk de doorslag geven. Aan een pand van een dergelijke ouderdom is er natuurlijk door de jaren heen met waarschijnlijk meerdere eigenaren altijd wel wat 'gesleuteld'.
Dit is toch wel een oplossing met een eervolle vermelding. Zo moeilijk en met een inzet waar je bijna vierkante ogen van zou krijgen. Knap, knap, knap. Hulde (en natuurlijk enorm bedankt).
Niet geregistreerd

Bedankt Arnold voor je lovende woorden! En we gaan onverdroten verder met een nieuw zoekplaatje!

Groeten, Rien
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Amsterdam”