Erwin complimenteer ik van harte met zijn bijzonder heldere blik en uitstekend geheugen; hij zag een relatie met het zoekplaatje 2485 uit ca. 1915, dat nu is opgelost als Blaardorpstraat 16b hoek Ketenstraat.
voor:
- In het adresboek 1918 woont verlofhouder Joh. van Vark aan de Schinkelstraat 56, de Blaardorpstraat is wel heel dichtbij, waar Buddenbaum in 1915 woont. Is een switch als verlofhouder tussen cafés zo gemaakt? Op mijn fotokaart staat onder de naam H.W. Buddenbaum - Verlof.
- Buddenbaum woonde ooit aan de Schinkelstraat 56, dus in een woning behorende bij het café.
- De opname van de Schinkelstraat vanaf de Goudse Rijweg. De trapgevel zou dan van een scholencomplex zijn.
Roept nog een vraag bij me op:
- Gezien de lokatie zou ik eerder een adres Blaardorpstraat 1 verwachten dan Schinkelstraat 56.
- De brede deurstijlen zie ik duidelijk op mijn prentbriefkaart, de kelderramen zie ik minder goed.
- In het adresboek 1915 is aan de Schinkelstraat 56 geen verlofhouder of koffiehuishouder te vinden maar een filiaal van een bakkerij.
- Even terzijde, het blijkt dus dat daar waar de adresboeken spreken van een koffiehuishouder dit niet automatisch inhoudt dat op dat adres een café is gevestigd. Zowel Schinkelstraat 56 als Blaardorpstraat 16 zijn onder het kopje koffiehuishouder in 1915 niet te vinden.
Wat denkt mijn geacht college oplossers, kan ik op grond van alle gevonden en ingebrachte informatie c.q. afbeeldingen dit zoekplaatje als opgelost kwalificeren?
6006 Rotterdam café op straathoek
-
- Senior Zoeker
De huisnummering voor de Schinkelstraat begint te tellen vanaf de Goudse Rijweg. Dat is vandaag de dag nog steeds zo en dat was ook zo in 1903, zoals op de plattegrond te zien (eerder gelinkt).
Dus dat pand tussen de twee straten (Schinkelstraat, Vlietkade) was dan het laatste even nummer van de Schinkelstraat, 56 dus. Dit is ook visueel de enige mogelijkheid om het zp aan dit adres te koppelen.
Adresboeken kunnen best een jaar achterlopen. Het valt niet mee om alle informatie actueel te houden. Het bevolkingsregister werd wel precies bijgehouden.
Daarom denk ik dat het ZP inderdaad dat pand tussen die twee straten voorstelt. De symmetrische gevelindeling pleit daar wel voor en matcht ook nog goed met de foto uit 1920 (uit de beeldbank, goed inzoomen). Jammer dat we op het ZP niet meer van de bovengevel zien, want die heeft het bombardement overleefd, zoals blijkt uit de foto uit 1960.
Hier een uitsnede van de foto uit 1920
En hier de andere foto:
Hier een uitsnede uit de plattegrond uit 1903:
Dus dat pand tussen de twee straten (Schinkelstraat, Vlietkade) was dan het laatste even nummer van de Schinkelstraat, 56 dus. Dit is ook visueel de enige mogelijkheid om het zp aan dit adres te koppelen.
Adresboeken kunnen best een jaar achterlopen. Het valt niet mee om alle informatie actueel te houden. Het bevolkingsregister werd wel precies bijgehouden.
Daarom denk ik dat het ZP inderdaad dat pand tussen die twee straten voorstelt. De symmetrische gevelindeling pleit daar wel voor en matcht ook nog goed met de foto uit 1920 (uit de beeldbank, goed inzoomen). Jammer dat we op het ZP niet meer van de bovengevel zien, want die heeft het bombardement overleefd, zoals blijkt uit de foto uit 1960.
Hier een uitsnede van de foto uit 1920
En hier de andere foto:
Hier een uitsnede uit de plattegrond uit 1903:
-
Rotterdam, Schinkelstraat
Erwin, jouw initiatief om het bevolkingsregister te bezoeken was achteraf gezien de 'gouden' zet. Het opende de gang naar de Schinkelstraat 56. Ik ben je dan ook reuze dankbaar voor deze doorbraak. Alleen zou ik nu nog met een onopgeloste fotokaart hebben gezeten. Je hebt een tevreden mens van me gemaakt.