Martinus Stoelinga (*Sneek 4-1- 1870 trouwde te Sneek op 19-4-1896 met Grietje Roeker (of Raeker) (*Gorredijk 30-1-1867). Een bezoekje aan het Delftse archief en inzage in de gezinskaart van Martinus Stoelinga leverde het volgende op. Het paar met kinderen heeft pas vanaf 31-12-1923 in Delft gewoond aan de Kloosterkade 13 in de Wippolder. Er waren toen 3 kinderen: 1) Hendrik George (*30-01-1897), 2) Anna Justina Maria (*2-8-1900) en 3) Clemens Johannes Antonius (*22-01-1904) Alle kinderen waren geboren in Berkel en Rodenrijs. De foto dateert klaarblijkelijk van vóór 1923 en moet dus in Berkel en Rodenrijs zijn gemaakt. De familie was RK.
Vanaf 1926 woonde Stoelinga in de Frederik Hendrikstraat 2, een pand bij de hoek van de Delfgauwseweg, geschikt als schoenmakerij, nu een lijstenmakerij. Tussen 1934 en 1936 zijn de kinderen uitgevlogen, maar in Delft gebleven. Clemens is echter na 1936 naar Den Haag verhuisd.
Mogelijk is het kleurrijke gemeenteraadslid Martin Stoelinga van de partij Delft Onafhankelijk een achterkleinzoon van Martinus Stoelinga.
Aan de grootte van de kinderen te zien moet de foto zijn gemaakt rond 1908.
Zo te zien heeft het echtpaar in 1896 een (toen) nieuw huis in Berkel betrokken. Het dorp Rodenrijs was veel kleiner dan Berkel, dat hoofdzakelijk bestond uit de centrale weg Rodenrijseweg, Herenstraat en Noordeindseweg ( een streekdorp), en één zijstraat , de Kerkstraat. Puur gevoelsmatig vermoedde ik dat de familie woonde in de buurt van de RK kerk aan de Noordeindseweg, die toen al 32 jaar bestond. Na kort zoeken met streetview langs de Noordeindseweg verscheen inderdaad het huis Noordeindseweg 138.
1390g winkel van M. Stoelinga schoenmaker
-
- Zoeker
Fijn!
Martin, wat fijn dat nu bekend is waar schoenmaker Stoelinga woonde.
Dit is één van de plaatjes die mij niet los lieten. In 2010 ben ik al op zoek gegaan, heb de hele familie in kaart, en ik weet waar ze gewoond hebben en wanneer enz. enz.
Echter, men kon mij zowel in het stadsarchief Rotterdam als bij de historische vereniging in Berkel en Rodenrijs niet zeggen welk adres er bij het wijk- en huisnummer behoorde.
Ik ben dus heel blij dat ik het dank zij jou nu wel weet!
hartelijke groet,
Elisa
Dit is één van de plaatjes die mij niet los lieten. In 2010 ben ik al op zoek gegaan, heb de hele familie in kaart, en ik weet waar ze gewoond hebben en wanneer enz. enz.
Echter, men kon mij zowel in het stadsarchief Rotterdam als bij de historische vereniging in Berkel en Rodenrijs niet zeggen welk adres er bij het wijk- en huisnummer behoorde.
Ik ben dus heel blij dat ik het dank zij jou nu wel weet!
hartelijke groet,
Elisa
-
Berkel en Rodenrijs, Noordeindseweg 138
Martin, geniaal, r.-k. mensen zullen wel eens dichtbij de r.-k. kerk hebben kunnen wonen! Ik ben het helemaal met Elisa eens, dat dit weer een knap stuk werk is. Als je kijkt naar de eerdere bijdrage van Elisa kun je zien dat het haar heel wat inspanning, hoofdbrekens en teleurstelling heeft gekost. Als zoekplaatjesbezorger breng ik jou graag als nestor van het oplossingsgilde dank en waardering voor weer een hele knappe prestatie. Ook Elisa zeg ik graag dank voor al haar werk en inbreng.