4423 straatwand in Rotterdam

Arnold Tak

4423 straatwand in Rotterdam

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
kaart stond eerst op onbekendinnederland onder nummer 1823, maar omdat het Rotterdam is, heb ik hem van Berry overgenomen
wat betreft de uitvoering van de gevels doen de panden denken aan die in straten rond de Claes de Vrieselaan en in het Liskwartier (ten noorden van de Bergweg en ten oosten van de voormalige Hofpleinlijn)
Bijlagen
4423.jpeg
4423a.jpeg
4423b.jpeg
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Maar waarom dan zonder de tekst van coryfee Martin :confused: ?

Rotterdam? Ovale huisnummerbordjes

07-11-2015, Martin Snuverink: Zeker Rotterdam! Ik opper maar een tam idee: Taborstraat (Kralingen) oneven (westzijde) tussen Gashouderstraat en Siondwarsstraat, genomen bij de hoek met deze straat. Huisnummers 21-53. Een bewijsfoto heb ik niet gevonden; misschien heeft Arnold iets. Dit deel van de straat bestaat niet meer, want op 10 mei 1940 gebombardeerd.
Ik schat dat de foto uiterlijk 1920 is genomen vanwege de gaslantaarn. De bebouwing daar in de Taborstraat dateert van ca. 1902.
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

En omdat ik wel van tamme ideeen hou, hier maar eens een plattegrondje (bron: SAR I 138.02-6).

https://www.flickr.com/photos/blankenpaul/23520383894/
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Aan deze foto had ik al uren besteed. De Taborstraat is het niet. Ook heb ik het gebombardeerde deel van de Lusthofstraat bestudeerd en ook daar blijkt het niet te zijn.
Bedenk dat in straten met een middenplantsoen de bomen altijd in het midden staan en nooit op of naast de stoep voor de huizen.
Bedenk ook dat geen van de huizen een souterrain heeft.
Arnold Tak

sorry, excuses, mijn verontschuldiging, mea culpa

ik ga gewillig door het stof. Natuurlijk had ik de reactie van onze coryfee Martin op de site van Berry moeten overnemen en plaatsen. Graag verschoning voor mijn lompheid en nalatigheid. Gelukkig heeft Paul deze omissie inmiddels goedgemaakt. Gelukkig is er nog tijd voor goede voornemens.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

In welke (betere) Rotterdamse buurten van ca 1910 waren huizen met voorbalkons, loggia's en erkers?
Arnold Tak

voorbalkons, loggia's en erkers

zo in eerste instantie: omgeving Claes de Vrieselaan, Schermlaan, Schietbaanlaan. Maar er zijn ongetwijfeld nog meer van die plekken. Ik zal proberen morgen nog met (een) voorbeeld(en) te komen. Nog even verder gezocht, ook Bergselaan noordzijde. Een aantal delen van de Mathenesserlaan, al kan ik me op die twee plekken geen opslagplaats voorstellen, zoals die in het midden van het zoekplaatje valt te zien. Noordzijde Bergweg ten oosten van Rodenrijselaan.
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Voor 010: Het straatbeeld, brede stoep, ovale nummerplaatjes (vrij vaag).
Tegen 010: Inpandige balkons in een woning van vier woonlagen.

Waarom zou dit een gaslantaarn zijn in Rotterdam, Martin? Het model op het zp is zeskantig.
Het zeskantige model lantaarn in Het Kenniscentrum voor Rotterdam (n.b. van de Bergweg), heeft een hogere punt en vooral een beduidend bredere sokkel. Vergelijk:
http://www.zoekplaatjes.nl/pics/lantaar ... ergweg.jpg.
http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/erickermis31.gif
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Absoluut Rotterdam

De lantaarn is een vierkante (dus niet zeskantige!) gasarmatuur op een zogenoemde Haagse paal. Deze combinaties waren tot circa 1920 algemeen gebruikelijk in Rotterdam. De Rotterdamse gasarmatuur is verder herkenbaar aan een relatief smal ondervierkant, een lichtgekleurd dak en vrij grove vierkante snuiver. Bij mijn weten werden deze armaturen nooit elektrisch gemaakt.
Een inpandig balkon is hetzelfde als een loggia. Zulke dingen kan ik me in Rotterdam niet herinneren. Toch is vierhoog bouwen anno 1910 buiten Rotterdam eigenlijk alleen maar denkbaar in Amsterdam en bij uitzondering in Den Haag. In Groningen met zijn ovale huisnummers kwamen vier woonlagen onder de daklijst niet voor. Het is dus absoluut zeker Rotterdam.
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Ik meen drie dakhellingsvlakken op de lantaarn waar te nemen: zeshoekig.
Optisch bedrog (door het glas), lijkt me daarmee uitgesloten.

Enfin, in de volgende laan mét zowel boompjes :o op de stoep als woningen met vier woonlagen zijn er diverse inpandige balkons, zoals:
https://goo.gl/maps/EG4xPVMuajG2
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”