4424 straatwand in zeer wsch. Rotterdam huisnrs. 9 en 11 v.r.n.l.

Arnold Tak

4424 straatwand in zeer wsch. Rotterdam huisnrs. 9 en 11 v.r.n.l.

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart van een asymmetrisch huis uit (geschat) rond 1900 met een ovaal huisnummerbordje
zelf dacht ik direct: kan niet missen ....... Scheepvaartkwartier, misschien Scheepstimmermanslaan, maar niet dus
toen ik de kaart beter bekeek, kon ik de huisnummers lezen, midden huisnummer 9
dat betekent dat deze straatwand aan de noord- of westzijde van de straat is gelegen, waarbij de huisnummers beginnen te lopen vanaf de noordzijde of de oostzijde
de lokatie van panden in een straat in Rotterdam kan aldus wat sneller en nauwkeuriger worden bepaald
wat opvalt is, dat nummer 9 twee huisdeuren heeft; als ik mag raden een deur voor het bedrijf en een deur voor het erboven gelegen woonhuis (zie mevrouw in de erker met hondje)
er is geen tuin voor de deur, er loopt geen tram (ik zie geen tramdraden), links is een opvallende trapgevel
zo te zien is er een middenberm met een smalle weg langs een wel vrij smal trottoir
zelf diverse mogelijkheden nagegaan, maar tot nu toe vruchteloos
ben dus benieuwd of het pand nog bestaat en waar het staat c.q. stond
Bijlagen
4424.jpeg
4424a.jpeg
4424b.jpeg
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Interessante gedachte Arnold en niet helemaal onmogelijk vanwege de combinatie met; de platanen op een middenberm, vier woonlagen, trapgevel links. Maar ook vanwege de afwezigheid van winkels of sousterrains.

Geen 1900 omdat:
- De eerste elektrische tram in 010 vanaf september 1905 (lijn 1).
- Ovale huisnummerbordjes zijn ingevoerd in 1909.

Opvallend die schuine, korte palen in een paar kozijnen: schuifraammechaniek defect? (Wel erg armoedig voor Het Scheepvaartkwartier!).

Vooral door de smalle stoep, zie ik geen enkele mogelijkheid in 010.
Arnold Tak

gedachte

wat ik eigenlijk ook nog wilde melden, maar vergat, is dat ik de indruk heb dat deze huizen staan in een gebied dat weleens last kan hebben van een hoge waterstand. Let op de hoge natuurstenen plint, waarbij de ontluchtingsgaten naar de kelder makkelijk zijn af te sluiten. Wat hiervoor nog meer pleit is het pand links met de openstaande ingangsdeur. Duidelijk zijn de in totaal 5 treden te zien om op de vloer te komen, toch gauw ongeveer een halve meter boven het trottoir. Dit pleit dan weer voor wat in Rotterdam bekend staat als "Waterstad", dus dat gedeelte van de stad dat buitendijks ligt, dus ten zuiden van Schielands Hoge Zeedijk (o.a. de Westzeedijk).
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Voorschoterlaan?

Bericht door Martin Snuverink »

Natuurlijk is dit wél Rotterdam. Ik vermoed dat dit de Voorschoterlaan is. Als dit klopt zijn de huizen gesloopt ten behoeve van het metrostation Voorschoterlaan. Vanwege de perikelen met de beeldbank van het GAR heb ik geen foto's kunnen vinden. Ook Jan Roovers heeft geen foto's van dit licht gebogen stuk Voorschoterlaan.
Volgens een plattegrond van Gemeentewerken van 1910 was dit stukje Voorschoterlaan toen nog onbebouwd. Dit verklaart de bezwaren van Paul en de veronderstelling van Arnold wat betreft 1900. Er zijn ook geen pandkaarten van het GAR.
Uit de adresboeken blijkt dat Voorschoterlaan 9 en 11 pas in 1913 voor het eerst bewoond waren. Het waren hele huizen. Op 9 woonde de weduwe P. van Oordt en op 11 woonde D.G.W. Dijxhoorn, fabrikant.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

@Paul: Arnold heeft niet beweerd dat de foto van ca. 1900 is, maar dat de panden van ca. 1900 zijn. Dit kan ik me goed voorstellen. En dan geloof ik dat ik niet goed zit met Voorschoterlaan.
@Arnold: Het pand nummer 9 heeft twee ovale huisnummerbordjes. dan zouden de huisnmmers normaal gesproken de toevoeging a en b moeten hebben. Is er een toevoeging te zien?
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Sloop - Voorschoterlaan - Metrobouw :confused: Zo erg is het hier nu ook weer niet meer, Martin! Ik kan me heel erg slecht voorstellen dat juist de egte Kralingers, destijds de sloop van dit soort panden zouden hebben geaccepteerd.
Bij (metro-)bouw is het in 010 gebruikelijk voor dergelijke beeldbepalende panden, passende oplossingen te vinden (ondertunneling/herbouw).

Scheepvaartkwartier? Hier is relatief veel bewaard gebleven.

Vooral vanwege; de platanen, de vier woonlagen én de armoedige uitstraling voor op een foto, dacht ik eerder aan de omgeving Mathenesserlaan t.h.v. de´s Gravendijkwal. In 1900 met relatief veel oude architectuur, in een ¨nieuw jasje¨.
Daar was de stoep eigenlijk te smal voor. Bovendien vond ik er geen enkele vergelijkbare trapgevel (zp. links).

1) Behalve de huisnummer toevoeging, is het wellicht zinvol te onderzoeken wie de architect was.

2) Waarom zou dit niet in Schiedam zijn?
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Ik ben ervan uitgegaan dat de huisnummers goed zijn afgelezen. Anders is alle werk ijdel geweest.
@Paul, de Mathenesserlaan begon in 1930 nog pas bij 167 te tellen.
Dit kan geen Schiedam zijn, want daar kwamen zulke hoge huizen niet voor. Bovendien zijn in Schiedam de oneven nummers links.
In het Scheepvaartkwartier zie ik geen mogelijkheden.
Gezien de schaduwen op de gevel is de overzijde ook bebouwd, en niet op grote afstand.
De twee voordeuren zijn wel erg smal voor zo’n protserig huis. Mogelijk was er oorspronkelijk één deur.
Het trottoir lijkt smal, maar dit kan gezichtsbedrog zijn. In de Voorschoterlaan en de Avenue Concordia zijn de trottoirs ook niet breder dan 3m exclusief trottoirband.
De bomen zijn volgens mij – na sterke twijfel - inderdaad platanen en die hebben nooit op de Voorschoterlaan gestaan. Wel (nog steeds) in de Jericholaan.
Arnold Tak

Voorschoterlaan oneven nummers bij Oudedijk

hierbij 2 afbeeldingen op pbk-en uit eigen verzameling van het beginstuk van de Voorschoterlaan.
huisnummers zijn inderdaad 9a en 9b (achter de negens op beide bordjes staat in ieder geval nog wat)
Bijlagen
4424-d.jpg
4424-e.jpeg
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Een duit van mij in het bijna volle 010-smallestoepenmetbomenzakje :rolleyes: :

http://www.inoudeansichten.nl/ansichten ... hoto=45833
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Op (Gedempte) Glashaven 9a zat in 1915 een machinefabriek/-werkplaats. Op 9b was een notariskantoor van M.L. Henriques de Castro. Op Glashaven 11 woonde een commissaris in effecten en een huisbewaarder. Op de Glashaven zaten hoofdzakelijk zaken en bedrijven. Al rond 1910 reed een elektrische tram over het gedempte midden. Dit alles lijkt me toch niet sporen met het zoekplaatje, dat de sfeer van een woonstraat ademt.
Het zoekplaatje lijkt me genomen vanuit een pand aan de overzijde en waarschijnlijk vanaf een bel-étage of de woonlaag direct boven een souterrain. De afstand tussen de gevelwanden schat ik op 20 meter.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”