4543 woning met mansardedak naast kanaal met houten ophaalbrug

Plaats reactie
Arnold Tak

4543 woning met mansardedak naast kanaal met houten ophaalbrug

Bericht door Arnold Tak »

heel in de verte rechts is nog vaag een andere ophaalbrug te zien
achterop POST CARD klein, opname ca. 1930, mogelijk na het asfalteren van de weg
links een kas
telefoonpalen met witte banden
waar zouden die hoge palen voor dienen?
Bijlagen
4543.jpeg
4543a.jpeg
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Berkel, Noordeinde?

Bericht door Martin Snuverink »

We zien een kaarsrechte vaart met aan de west- tot noordzijde een polder die waarschijnlijk geen droogmakerij is, dus niet een diepe polder.
Links zien we geen kas, maar een warenhuis. Dit is een aaneengeschakelde reeks kassen, die één ruimte vormt; vergelijk een hallenkerk. Een voor die tijd modern warenhuis met schoorsteen en ketelhuis verscheen pas tegen 1940. Verwarmde glastuinbouwbedrijven met warenhuizen kwamen toen nog alleen maar voor in het Westland, Berkel en Rodenrijs, Pijnacker-Nootdorp en Veur (sinds 1938 Leidschendam).
De grond moet geschikt zijn voor traditionele tuinbouw. In het Westland waren nauwelijks beweegbare bruggen en tuinderijen lagen doorgaans niet in veenpolders.
De telefoonpalen wijzen op een interlocale weg, waar niet meer gejaagd werd.
Bij de volgende ophaalbrug staat een langhuisboerderij (bijna) haaks op de vaart.
De huizen staan met hun as niet loodrecht op de vaart; hetzelfde is het geval met de kavels! Zo’n situatie komt bijvoorbeeld voor aan de Rodenrijseweg in Rodenrijs.
Ik zie slechts 1 lange paal en ik weet niet waarvoor die dient.
Na alles te hebben nagegaan (vaart, ophaalbruggen , glastuinbouw, weg ten Z of O van de vaart) zie ik eigenlijk alleen nog maar een mogelijkheid aan het Noordeinde van Berkel en Rodenrijs. De Rodenrijseweg valt af. Ik heb hier helaas nog geen bewijs voor gevonden.
Graag het licht van anderen hierop.
E. Petter
Senior Zoeker

Zoetermeer, Zegwaartseweg

Bericht door E. Petter »

:cool:
Bij het bekijken van foto's in de beeldbank Zoetermeer van de Zegwaartseweg, die Martin bij dat andere zoekplaatje (4544) genoemd had, kwam ik zo maar de oplossing van deze tegen:
http://zoetermeer.hosting.deventit.net/ ... /1476201/1

Ik heb nog kunnen achterhalen dat het gaat om tuinder G. Bastmeijer, gehuwd met B.Bogaard en in 1942 wonende op het adres Zegwaartseweg 40.
Arnold Tak

Zoetermeer, Zegwaartseweg

Bericht door Arnold Tak »

Erwin… en zo komt van het een het ander. Je vasthoudendheid en onderzoeksdrift levert weer een schitterend resultaat op. Met de voorgestelde oplossing van Martin op 4544 ben je verder op zoek gegaan en met een heugelijk resultaat. IK heb virtueel daar wat rondgetoerd aan de hand van jullie inbreng en zie nu dat ik daar voorheen met regelmaat met de auto heb gereden. Wonende in Gouda en daarna in Waddinxveen reed ik deze weg via Benthuizen (een binnendoor sluipweg om de files te ontlopen) naar en van mijn werkplek bij de Rabobank in Zoetermeer. Dan ga je zo'n plek, waaraan je enige herinnering hebt, toch ineens met andere ogen bekijken. Wat frappant dat je een afbeelding van deze woning op het web terugvond.
Ik zal de huis-aan-huisbladen Streekblad Zoetermeer en Postiljon Zoetermeer benaderen en ze vragen of ze beide afbeeldingen zouden willen plaatsen en vragen om reacties van lezers.
Ik bedank je heel graag hartelijk voor je vondst, waarmee ik je ook gelukwens. Wat een onverwachte vondst toch weer. En wat een leuke site is dit toch. Ik word telkens verrast met de mooiste reacties.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zuid-Holland”