4699 spoorrails in kassengebied

Arnold Tak

4699 spoorrails in kassengebied

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart, achterop POST CARD
tussen de twee huizen links en rechts van de man zijn kassen te zien
links van het grote huis staan wagons opgesteld
achter de man is een betegelde oversteek
de tekst op het bordje rechts is onleesbaar
de man staat op een bestrate weg
een tweetal rails buigen naar rechts, de wagons staan op een spoor hierachter
Bijlagen
4699.jpeg
4699a.jpeg
4699b.jpeg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Op het bordje in ieder geval WSM = Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij
Arnold Tak

W.S.M.

Peter, wat heb je toch een goede ogen. In combinatie met de kassen verkleint dit het zoekgebied. Weer een grote stap in de goede richting.
Hans de Haas
Senior Zoeker

Bericht door Hans de Haas »

Ik heb een vermoeden, maar heb nergens een sporenplan kunnen vinden voor bewijs. Bij de provinciale weg tussen Poeldijk en Naaldwijk liep een WSM spoor heel dicht langs de weg. In Poeldijk maakten de weg en het spoor een bocht naar Loosduinen langs de Nieuweweg en in deze bocht was nog een emplacement met sporen waar ook goederenwagons waren opgesteld. Thans staat daar Restaurant de Chineese muur. Dit alles was tegenover de veiling van Poeldijk. Ik ken de situatie nog van vroeger en heeft er tot in de jaren 60 gelegen. Ik ben daar weleens een NS loc 2400 tegen gekomen met een aantal goederen wagons.
Theo.B.
Senior Zoeker

Bericht door Theo.B. »

Misschien heb je hier iets aan Hans?
Kaarten per traject.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Westlands ... atschappij
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

De situatie die Hans de Haas beschrijft kan ik me ook nogherinneren en had ik ook al bekeken, maar ik kom er niet goed uit. Alternatieven(Tramkade Den Hoorn en station Schipluiden bieden ook geen soelaas.
Poeldijk zou nog wel kunnen, maar ik stuit op 5 problemen.
1. De lichtval. De foto is dan in NO-richtinggenomen vanaf de Nieuweweg, vlak ten noorden van Hotel Verburgh (nu CantonPaleis). Van de twee huizen zijn de ZW-gevels belicht en de ZO-gevels donker.Het is winter.
2. Het linker huis moet Vredebestlaan 11 zijn, aande NW-zijde van de Nieuwevaart. Dit lijkt me niet passen.
3. Het rechterspoor lijkt dood te lopen in devoortuin van het huis. Of het moet er rechts langs gaan. Dan staat dit huistussen de sporen.
4. Van links, uit de richting Monster en vanuit deveiling moet een spoor op het linker spoor uitkomen.
5. De boog van de sporen mag niet meer dan 45 gradenzijn.
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Op http://www.topotijdreis.nl vind ik een pg. uit 1932, die mij passend lijkt bij 1 t/m 4 uit de omschrijving van Martin.
https://www.flickr.com/photos/blankenpaul/26887131753

Tussen het linker (rood-zwarte) spoor en rechter (zwart-witte) spoor staat dan het pand rechts op het zp.
En aan de overzijde van de Nieuwevaart, het pand links op het zp.

Bij nader inzien valt me bovendien de vangrail op (vaag zichtbaar op het zp uiters links). Een korte vangrail die me bedoelt lijkt om te voorkomen dat wegverkeer dat haaks de Nieuwevaart nadert, die vaart in duikelt.
Arnold Tak

ligging spoorbaan

Martin en Paul, ik heb de foto nog eens onder mijn loep gehouden. Volgens mij komt er bij jullie een vertekend beeld over. Ik moet mij vergissen als het rechter spoor niet links vlak langs het rechter huis loopt. Ook al zijn de bomen kaal, volgens mij zie ik rechts naast het tegelpad, dat dient als een spoorovergang, twee meisjes tegen het talud van de spoordijk zitten, waarbij achter het linker hoofdje van het meisje een kledingstuk over de draad is gehangen. Dus mogelijk een mooie lentedag.
Hans de Haas
Senior Zoeker

Bericht door Hans de Haas »

Dit is volgens mij echt de N213 die hier overgaat in de N211. Op een luchtfoto van de RAF op het HGA is mogelijk dit ook nog te zien, maar heb daar nog niet de juiste locatie kunnen vinden. Wordt toch echt tijd voor een andere bril!
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

@Hans, dit heeft niets met je ogen te maken, maar een RAF-luchtfoto uit 1944, waarop het kruispunt Nieuweweg/Monsterseweg en Voorstraat staat zit helaas niet in de Haagse beeldbank. Ik had er gisteren ook al naar gezocht.
Ik denk dat deze foto van na 1945 dateert, te zien aan fiets en heer.
@Arnold, als het rechter spoor links van het rechtse huis loopt, kunnen we met vrij grote zekerheid vaststellen dat Nieuweweg Poeldijk de juiste locatie is. Op topotijdreis 1950 staat op de gezochte plaats een vrijstaand huis half bedekt door de 1 van 1.6. Het kaartfragment dat Paul heeft gelinkt is wat te vaag om secuur te kunnen beoordelen (vind ik).
Nu geloof ik wel dat hans met zijn eerste vermoeden goed zit. Het zou mooi zijn alks we een foto van het rechter huis konden vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zuid-Holland”