4794 Puttershoek ? R.T.M.

Plaats reactie
Arnold Tak

4794 Puttershoek ? R.T.M.

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart, achterop CARTE POSTALE, met witte inkt is Puttershoek op de voorzijde geschreven
De kaart spreekt mij om twee redenen aan: ik verzamel R.T.M. (Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij) en ik heb zo'n vijf jaar in Puttershoek gewerkt (bij de Rabobank) in de tijd dat ik in 's-Gravendeel woonde.
Ik heb zelf al een beetje zitten puzzelen, maar kom er niet uit (zie plattegrond uit het boek over de R.T.M. van Drs. A. Dijkers).
In combinatie met Google Maps schat ik in dat het spoor kwam over de Blaaksedijk, vervolgens over de (thans) Groeneweg en dan met een haakse bocht naar rechts over de Hoeksedijk naar Maasdam.
De flauwe bocht op de kaart lijkt overeen te komen met de bocht op de kaart net boven Maasdam.
Tot mijn verrassing wordt de Hoeksedijk thans doorsneden door een mij nog onbekende provinciale weg.
Toen ik in Puttershoek werkte, meen ik ooit gehoord te hebben dat de spoorbaan onderaan de Hoeksedijk liep, wat ik niet kan rijmen met het zoekplaatje.
Kort en goed, ik blijft het spoor bijster ….
Bijlagen
4794.jpeg
4794a.jpeg
4794b.jpeg
4794c.jpeg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Is het niet gewoon hier? https://goo.gl/maps/sd5Gjf4piTx

Edit: Ja hoor, alle bebouwing klopt, hoewel er natuurlijk wel verbouwd is hier en daar. Let op de schoorsteen van het eerste pand en de panden aan de rechterzijde (noorderzijde) van de dijk, met de boerderij. Ook met de zonnestand in aanmerking genomen kan dit volgens mij niet missen.
Arnold Tak

Puttershoek, Blaaksedijk naar het westen

Bericht door Arnold Tak »

Peter, weer heel ergens anders dan ik zocht. Ik zat helemaal in de verkeerde hoek. Deze knik (door een kronkel in mijn hersens) niet meegenomen in de mogelijkheden. Ben wel blij dat je me er met de haren bijsleept. Hartelijk dank dat ik gebruik mocht maken van jouw heldere geest en oplossingskunde.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zuid-Holland”