4821g gezellige drukte op dijk, gestempeld Amsterdam 1901 HAV

Arnold Tak

4821g gezellige drukte op dijk, gestempeld Amsterdam 1901 HAV

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart, type cyanotypie, gestempeld Amsterdam 1901
verzonden naar familie op de Begijnenkade door schippersfamilie [?] Betsy en Kees
Bijlagen
4821g.jpg
4821ga.jpeg
Ingrid
Senior Zoeker

Bericht door Ingrid »

De verkoopnotitie op de achterzijde vermeldt "Watergr. Meer?". Zeker is dat het bericht begint met 'Watogr. m." of "Wategr. m."
Arnold Tak

Watergraafsmeer

Ingrid, mijn gast heeft zelf op de achterzijde WATERGR MEER? geschreven, naar aanleiding van wat er aan de voorzijde te lezen viel, namelijk Watrg.m. Ik vind het handschrift voor een schipper hoog ontwikkeld. Maar "verder alles wel aan boord" hoeft natuurlijk niet direct te wijzen naar een bericht van varenslieden.
E. Petter
Senior Zoeker

Bericht door E. Petter »

Huisjes op de achtergrond lijken me ouder dan de wijk Watergraafsmeer.
Als het daar toch moet zijn, dan moet het een hoofdweg zijn, bv. Middenweg of Ringdijk, die al langer bestaat, zie bv. hier: http://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/10019A001092

Zie ook: http://www.geheugenvanoost.nl/76800/nl/ ... -rechthuis
Met dezelde foto en verdere uitleg.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Als het in de Watergraafsmeer is, dan is de locatie die Erwin noemt exact de enige locatie die m.i. kan. En het zou inderdaad kunnen, als ik de geveltjes zo bezie. Het pand met opschrift, op de begane grond drie ramen/deuren, waarvan de middelste breder, daarnaast (links) een ander pand met misschien (vrij moeilijk te zien) ook drie openingen op de begane grond, en daarnaast een pand met een voorname deur (met flinke lijst erboven). Hoogtes van ramen kloppen min of meer. Zonnestand: 's Avonds. Maar het is op de foto van het GA Amsterdam zo slecht te zien, dat ik het niet met 100% zekerheid zou durven zeggen. Ook jammer dat ik op het zoekplaatje vrijwel niet kan zien of er inderdaad van die grote daklijsten lopen. Misschien niet, en dan gaat het hele verhaal over...

Andere mogelijke locaties in de vm. gemeente Watergraafsmeer (bijv. bij de Schollenbrug en bij de Omval) vallen volgens mij af - ik heb er niets kunnen vinden...
E. Petter
Senior Zoeker

Bericht door E. Petter »

Overigens zijn op het zoekplaatje volgens mij tramrails te zien.
Die meen ik ook op de bewijsfoto te zien.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Da's dan de Gooise moordenaar...
E. Petter
Senior Zoeker

Bericht door E. Petter »

Toch nog een aardige bewijsfoto gevonden:
http://www.europese-bibliotheek.nl/nl/b ... 50/artikel

Klik op het boekje en je kunt de eerste zeven bladzijden bekijken.
Op de zevende bladzijde staat de bewijsfoto waarop het volgende te zien is:
- de balustrade (die er in 1884 nog niet was)
- stoep daarvoor
- tramrails op dezelfde plaats

Ik ben nu wel overtuigd...

Edit: hier dezelfde foto op een andere website:
http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/bee ... hp?id=3616
Arnold Tak

Amsterdam, Watergraafsmeer, Middenweg tegenover Regthuis

Erwin, je hebt een in mijn ogen vrijwel onmogelijke klus geklaard met deze toch tamelijk onscherpe en kleine afbeelding. Je hebt een terecht ontvangen applaus verdiend, wat ik je dan ook echt heb gegeven. Superknap. Peter sterkte je al in je vondst. Weer een pareltje van een oplossing!
Arnold Tak

niet te geloven …...

krijg ik van mijn gast weer een kaart uit zijn verzameling met thema: cyanotypie. Waarop Rechthuis, verzonden 1900. Gaat er bij mij toch een lampje branden. Cyanotypie en Rechthuis? Had ik pas ook niet zoiets? En wel ja, hoe bestaat het. Het Regthuis dat werd genoemd bij de oplossing zie ik nu ook op kaart! Af en toe twijfel ik weleens of ik niet al wat aan het aftakelen ben, maar dat schijnt dan toch nog wel mee te vallen. Er is dus nog hoop voor me …..
Bijlagen
4821g-1.jpeg
4821g-2.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Amsterdam”