belijnde ongelopen fotokaart
of de lokatie zal worden achterhaald is minder de reden dat ik deze kaart plaats
hij is zo leuk dat ik hem graag toon, maar ook omdat er een relatie bestaat met het zoekplaatje dat nog volgt 5278
op de bak staat: geeft v. Overbeek 'n tip
… en hij komt in 'n wip!
dat is goed te lezen, maar wat staat er rechts?
C d q RARE REM SEIN
wie kan hier soep van koken?
let eens op de houten wielen onder de bak
5277 fietscarrier van Van Overbeek uit Zeist
-
-
- Senior Zoeker
De kruidenier Th.A. van Overbeek, Voorheuvel 16, adverteerde in de oorlogsjaren bijna tweewekelijks in de Zeister Courant. Vaak ging het om keukentips van 'mevrouwtje Pasgetrouwd'. De slagzin op de bakfiets gebruikte hij voor het eerst in een advertentie in de Zeister Courant van 21 februari 1945: http://collecties.geheugenvanzeist.nl/d ... d=31554785. Eind 1944 werkte hij kennelijk samen met ene Rietveld, Emmastraat 79. Zij boden hun klanten extra faciliteiten, omdat zij beschikten over 'eigen vervoer'.
In juli 1945 blijkt in de Zeister Post de bakfiets uitsluitend van Van Overbeek te zijn: http://collecties.geheugenvanzeist.nl/d ... 1&id=23188. Op 18 augustus zit er zelfs een tekening van een fietsende bezorger in de advertentie (maar jammer genoeg niet 'onze' fiets). Tal van advertenties gelezen hebbend, heb ik geen oplossing kunnen vinden voor de cryptische tekst onder het (neger?)mannetje op de kop van de bakfiets. Duidelijk is wel, dat in en kort na de oorlog in Nederland tal van produkten werden aangeboden onder namen die nu volkomen onbekend zijn. Als het inderdaad om een neger gaat, dan dateert de foto ongetwijfeld van na de bevrijding. Voor die tijd waren afro-amerikanen goeddeels onbekend. Tenzij we hier in een zwarte piet-discussie verzeild raken.
In juli 1945 blijkt in de Zeister Post de bakfiets uitsluitend van Van Overbeek te zijn: http://collecties.geheugenvanzeist.nl/d ... 1&id=23188. Op 18 augustus zit er zelfs een tekening van een fietsende bezorger in de advertentie (maar jammer genoeg niet 'onze' fiets). Tal van advertenties gelezen hebbend, heb ik geen oplossing kunnen vinden voor de cryptische tekst onder het (neger?)mannetje op de kop van de bakfiets. Duidelijk is wel, dat in en kort na de oorlog in Nederland tal van produkten werden aangeboden onder namen die nu volkomen onbekend zijn. Als het inderdaad om een neger gaat, dan dateert de foto ongetwijfeld van na de bevrijding. Voor die tijd waren afro-amerikanen goeddeels onbekend. Tenzij we hier in een zwarte piet-discussie verzeild raken.
-
- Junior Zoeker
Aanvulling
De man op de bakfiets is Geert Feitsma van de joh frisolaan in Zeist. De neger is geen neger maar een door th a van overbeek bedacht reclamefiiguur. Er staat waarschijnlijk. Let op Papageno Slim. De plaats kan een straat zijn in de hoge dennen te Zeist
-
- Senior Zoeker
-
Zeist, Jan Willem Frisolaan - Amalia van Solmslaan
Ingrid, zoals beschreven in je uitgebreide reactie heb je heel veel boven tafel weten te halen. Ik ben je dan ook zeer dankbaar voor je vondst en het doorgeven daarvan. Peter van Overbeek had nog "inside" informatie. Theo wist de vinger te leggen op de juiste plek. Al met al weer een zeer veel voldoening gevende exercitie. Iedereen hartelijk dank voor jullie inzet.