belijnde, beschreven fotokaart
afzender is Pieter Vroegop, die zijn zus deze kaart zendt
zelf heb ik het vermoeden dat de opname in de buurt van de Veemarkt of het abattoir is gemaakt
wat kan helpen de lokatie te vinden?
v.l.n.r.
een plek met heel veel telefoonlijnen
links van het witte pand een kapper (haarsnijden)
in het witte pand een café billard, op één van de ruiten staat: TUIN
rechts van het witte pand een ingang, waarboven geen etage, maar wel een geveltekst, die helaas voor mij onleesbaar is
ik heb nog even gedacht aan het vorderen van paarden i.v.m. een oorlogssituatie (WO1), maar daar lijkt de kaart me net iets te jong voor, maar ik kan me vergissen
in mijn adresboek 1920 woont er bijv. een familie Vroegop aan de Boezemsingel 114b (in de buurt van de Veemarkt)
en in 1931 een familie aan de Helenastraat 5a (in Kralingen) ook niet ver van de Veemarkt
het zou namelijk weleens kunnen zijn dat de zuster, mogelijk in een "dienstje" aan de Maaskade, de plek herkent waarvan haar broer haar een kaart stuurt
5922 Rotterdam, straatwand en 10 paarden
-
-
- Senior Zoeker
Analyse zonder oplossing
Pieter Vroegop is geboren R’dam, 3-9-1890 en getrouwd R’dam, 13-1-1915 met Lantje Siebel (*R’dam 31-08-1891).
Zus Wilhelmina Vroegop is geboren R’dam 30-3-1889 en getrouwd R’dam, 28-6-1916.
De foto moet dus van vóór 28-6-1916 zijn.
De ouders van Pieter en Wilhelmina waren Jacob Vroegop en Goverina Donker.
Pieter Vroegop heeft ingewoond bij zijn broer in de Bernardinastraat 10b (Oude Noorden). Deze straat liep van de niet meer bestaande Van der Duijnstraat naar de Schoterbosstraat, ongeveer waar nu de Schoterboshof ligt. Dit gebied is in mei 1940 vrijwel volledig verwoest. De naam is ingetrokken in 1966.
Het gezin heeft gewoond in de Tochtstraat, Woelwijkstraat, Snellemanstraat, Kromme Wiekstraat Ooievaarstraat; allemaal in het Oude Noorden.
Het gebouw rechts lijkt me een school. Er staat 1 pand van 4 woonlagen excl. kap en souterrain. Zulke panden van vóór 1900 kwamen in het Oude Noorden alleen voor aan de Rotte en de Schie. De blinde gevel links staat schuin op de straat.
Volgens mij ligt er sneeuw: let op de daken.
Pieter Vroegop is geboren R’dam, 3-9-1890 en getrouwd R’dam, 13-1-1915 met Lantje Siebel (*R’dam 31-08-1891).
Zus Wilhelmina Vroegop is geboren R’dam 30-3-1889 en getrouwd R’dam, 28-6-1916.
De foto moet dus van vóór 28-6-1916 zijn.
De ouders van Pieter en Wilhelmina waren Jacob Vroegop en Goverina Donker.
Pieter Vroegop heeft ingewoond bij zijn broer in de Bernardinastraat 10b (Oude Noorden). Deze straat liep van de niet meer bestaande Van der Duijnstraat naar de Schoterbosstraat, ongeveer waar nu de Schoterboshof ligt. Dit gebied is in mei 1940 vrijwel volledig verwoest. De naam is ingetrokken in 1966.
Het gezin heeft gewoond in de Tochtstraat, Woelwijkstraat, Snellemanstraat, Kromme Wiekstraat Ooievaarstraat; allemaal in het Oude Noorden.
Het gebouw rechts lijkt me een school. Er staat 1 pand van 4 woonlagen excl. kap en souterrain. Zulke panden van vóór 1900 kwamen in het Oude Noorden alleen voor aan de Rotte en de Schie. De blinde gevel links staat schuin op de straat.
Volgens mij ligt er sneeuw: let op de daken.
-
- Senior Zoeker
De foto is genomen op de Molenwaterweg (Provenierswijk). Het hoge huis met het Café Billard is Molenwaterweg 24. De huizenrij bestaat warempel nog. De school is verdwenen.
Zie https://www.google.nl/maps/@51.9265485, ... 312!8i6656.
Ik heb dit gevonden door te turen op de plattegrond van Gemeentewerken 1903, waarop scholen apart zijn aangegeven. De betreffende plattegrond is te vinden op http://collecties.stadsarchief.rotterda ... OLDER%255D. (Beeldbank Rotterdam, zoeken vervaardiger Gemeentewerken, kartografische documenten 1903.)

Zie https://www.google.nl/maps/@51.9265485, ... 312!8i6656.
Ik heb dit gevonden door te turen op de plattegrond van Gemeentewerken 1903, waarop scholen apart zijn aangegeven. De betreffende plattegrond is te vinden op http://collecties.stadsarchief.rotterda ... OLDER%255D. (Beeldbank Rotterdam, zoeken vervaardiger Gemeentewerken, kartografische documenten 1903.)

-
Rotterdam, Molenwaterweg
WAREMPEL !!!!! Martin, jij maakt van Koningsdag daadwerkelijk een feestdag voor me. Wat een supervondst. Ikzelf had ook in die hoek gezocht, maar ben niet zo'n KEI als jij. Vaag had ik het vermoeden dat het gevorderde paarden zijn i.v.m. WO1. De paarden zijn dan met het spoor verder getransporteerd. Vlakbij is het goederenstation met los- en ladingsplaats. Het klopt allemaal nog eens extra als een bus als ik mijn adresboek 1905 erbij pak. Goed gezien dat rechts een school was. Zelf vermoedde ik dat ook, maar aarzelde om dat te melden omdat ik niet helemaal zeker was. Wat heerlijk om nu te weten waar de opname is gemaakt. Ik dank je dan ook bijzonder hartelijk.
-