6295 kanaal met ophaalbrug en naastgelegen bebouwing

Plaats reactie
Arnold Tak

6295 kanaal met ophaalbrug en naastgelegen bebouwing

Bericht door Arnold Tak »

. .

belijnde ongelopen fotokaart met een andere lay-out dan 6293 en 6294
dat sluit natuurlijk niet uit dat het hetzelfde kanaal betreft
in het verlengde van de ophaalbrug een weg waarlangs diverse gebouwen
opvallend aan twee van deze gebouwen is alsof er jute zakken aan de zijkant te drogen hangen, maar het kan heel goed iets anders zijn
de sleepboot is de Passe PartoutIII met op de schoorsteen / pijp: ... Kan Oi....
de sleepboot erachter heeft ook weer een V op de schoorsteen / pijp net zoals op op 6294
Bijlagen
6295.jpeg
6295a.jpeg
6295b.jpeg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Is waarschijnlijk ook Vlaanderen, de brug lijkt op die bij Ingelmunster over het kanaal van de Leie naar Roeselare: https://kajako.weebly.com/uploads/2/1/8 ... r_orig.png

Mogelijk waren er meer van dezelfde ophaalbruggen in die omgeving.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

De ophaalbrug van Ingelmunster (Lijsbrug) is te laag boven het water.
Misschien is de brug tussen Emelgem en Izegem over het Kanaal Roeselare-Leie. Over deze beweegbare brug liep ook de buurtspoorweg Wevelgem - Zwevezele (lijn 330 smalspoor). Deze brug lag tussen de Dam in Emelgem en de Brugstraat in Izegem en is 1974-1976 vervangen door een ‘viaduct’ even westelijker; zie de link.
Ik heb erg mijn best gedaan om een afbeelding van de oude brug te vinden, maar helaas …
https://www.google.nl/maps/@50.9222447, ... 312!8i6656
Arnold Tak

Bruce Almey uit Harelbeke mailde mij onderstaande oplossing

Bericht door Arnold Tak »

als eerste reactie: De fotograaf stond op dezelfde plaats als die waarop hij de foto nam met het schip uit Rotterdam (6294), maar dan kijkend naar de andere richting (stroomafwaarts).

En daarna op mijn verzoek:
Op de laatste fotokaart die je me doorstuurde, zie je de rivier de Leie in Harelbeke. Helemaal rechts zie je een deel van de ophaalbrug, die het centrum van Harelbeke verbond met Overleie. Die plek heet vandaag nog altijd ‘Overleie’. De ophaalbrug werd op het einde van de Eerste Wereldoorlog vernield en is sindsdien vervangen door een hogere brug. Vandaag ligt daar de vierde ‘Hoge Brug’ sinds het einde van W.O. I. De straat die je vanaf de brug centraal en links op de foto ziet, is de huidige Overleiestraat. In die tijd was dit de verbindingsweg van Harelbeke met Kuurne, met Bavikhove en met de grote oude steenweg van Kortrijk naar Brugge. Zo goed als alle gebouwen op deze foto zijn vandaag verdwenen, met uitzondering van het eerste huis dat het dichtst bij de ophaalbrug staat en een beetje verscholen staat achter de schoorsteen van een van de sleepboten. De foto werd genomen in noordoostelijke richting, stroomafwaarts, richting Gent.

Met vriendelijke groeten,
Bruce

hartelijk dank ik Peter en Martin voor hun bijdragen, jullie inzet stel ik bijzonder op prijs.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Altijd fijn, iemand die er woont en het herkent!

Als je het eenmaal weet, is er wel een foto van te vinden: https://imgur.com/gallery/5jJD1
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in het buitenland”