8980 spoorbaan, in de verte brug

Hier staan de nieuwste zoekplaatjes! Zodra ze zijn opgelost, verhuizen ze naar de categorie "Opgelost". Zijn ze na 6 weken nog niet opgelost, dan verhuizen ze naar de desbetreffende categorie.
Plaats reactie
Arnold Tak

8980 spoorbaan, in de verte brug

Bericht door Arnold Tak »

ioa8980.jpg
belijnde ongelopen fotokaart
achterop: R'dam-Z? ca. 1925
zou het mogelijk het emplacement bij de luchtbrug (officieel Stadionviaduct) bij het Feyenoordstadion kunnen zijn?
die brug dateert van 1937, tegelijk met de bouw van het stadion
Arnold Tak

Re: 8980 spoorbaan, in de verte brug

Bericht door Arnold Tak »

van Sjoerd Eeftens ontving ik een mail met onderstaande tekst:
de waarschijnlijke locatie:

Op de foto zien we een emplacement in een middelgrote stad in het exploitatiegebied van de HSM, te oordelen naar onder meer de typische HSM-armseinen.
Het moet zo tussen 1915 en 1926 zijn geweest dat het station belangrijk werd vergroot. Niet alleen kwam er - na vele jaren met een tijdelijk stationsgebouw - een definitief van Ir. Schelling, een bekende ontwerper. Maar ook werd het emplacement vergroot. Het oude was aangebreid en weinig functioneel meer.

Helaas staat op het zoekplaatje geen stationsgebouw. Dat staat links achter de rug van de fotograaf. Tussen het oude (dat voortijdig werd afgebroken omdat het in de weg stond) en het nieuwe stationsgebouw lag een periode met een tijdelijk gebouw en dat staat helaas niet op de foto. Daardoor is de foto lastig te dateren. Ik bezit ook geen tekening uit die tijd.

We kijken naar het zuidoosten; de zon komt van rechts. In de verte zien we de voetgangersbrug bij de overweg. De overweg was voor rangeren vaak lang gesloten. Rechts de losplaats, die ook na de voltooiing van de verbouwingen op die plaats is gebleven. We kijken dus in de richting Hilversum.

De vreemde hoge geveltjes linksboven op de foto kan ik niet goed thuisbrengen. Een bewijsfoto zal lastig zijn; op de erg moeizame site van de lokale fotobank (je moet na iedere foto opnieuw inloggen en naar de foto scrollen die je wilt zien). Maar wellicht geeft iemand nog een nader beeld van de situatie.
Sjoerd Eeftens
Zoeker

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Re: 8980:
In mijn vorige bijdrage is de plaatsnaam weggevallen. Dit moet zijn: Naarden-Bussum.
Sjoerd Eeftens
Zoeker

Intussen heb ik (helaas) geen enkel bewijs kunnen vinden dat de foto is genomen in Naarden-Bussum, al leek het er door allerlei spoorse kenmerken wel op. Het wreekt zich echter dat van die HSM-situaties veel minder tekeningen bewaard zijn gebleven. Van de SS en de andere vervoerders is veel meer bewaard.

Omdat op de achtergrond links hoge gebouwen zichbaar zijn, die ook niet doen denken aan hoog opgetrokken kantoren, heb ik ook in Duitsland gekeken naar passende situaties. De HSM reed onder meer ook over Zutphen - Winterswijk - Borken en over Hengelo - Oldenzaal - Bentheim de grens over, waar hoog gelegen dorpjes of stadsdelen in de buurt liggen. Ook daar heb ik geen aanknopingspunt gevonden.
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Vóór de watersnood van januari 1916, lag er een zandsuppletie pijpleiding, over de sporen van het emplacement bij Feyenoord Rotterdam (bijlage).
De dakkapellen links op de achtergrond van het zp waren te vinden langs de Rosestraat. Even verderop (buiten beeld, station zuid).
Uiterst rechts (midden) met kenmerkende schoorstenen, de remise van de SS.

Ik heb echter moeite met:
1) de willekeur aan houten gebouwen links langs het spoor. Immers (tenminste in 1923) het terrein van Dikema en Chabot:
https://hdl.handle.net/21.12133/469A68B ... D3C62C0072
2) de hoge bomen op de achtergrond.
Bijlagen
19160113 IJsselmonde - Varkenoordseweg 5.jpg
Sjoerd Eeftens
Zoeker

Op de eerste plaats: mooi dat er wordt meegezocht. Het uitgebreide gebied rond Rotterdam Feijenoord, met ooit kilometers spoor, was altijd slechts gedeeltelijk beveiligd, namelijk bij de in- en uitgang van de emplacementen. Het terrein was een rangeerterrein zonder centrale beveiliging, en alleen bij de zuidelijke overweg stond een klein seinhuisje.
Op het ZP kan ik twee wisselnummers onderscheiden op de daarbij geplaatste bordjes. Ook zie ik een aantal centraal bediende wissels. En verder zie ik links en rechts twee seinpalen en op de achtergrond nabij de brug (?) nog twee. Dat betekent dat we vermoedelijk kijken naar een emplacement met doorgaand treinverkeer. De loods op het ZP rechts komt niet overeen met de enorme ronde locomotiefloods die er stond. En hoe ik dan de zeer hoge dakkapellen op het ZP die in de hoogte uitsteken moet rijmen met de Rosestraat, weet ik evenmin. Maar wellicht heeft Paul nog nadere informatie.
En andere ideeën of nadere verklaringen zijn zeer welkom. Ik weet ook niet alles over de tijd van een eeuw terug.
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Zonder jouw kennis, waren er heel wat zp's niet opgelost, Sjoerd.

Voor bedoelde "remise van de SS" (aldus het SAR), staan in volgende links, beiden rechts boven het midden.
Dus vóór de beroemde locomotieven loods.

Op het zoekplaatje de kopse kant van de remise. Hier van opzij:
https://hdl.handle.net/21.12133/62F4D5B ... DEB2DA10F8
https://hdl.handle.net/21.12133/3379AC1 ... DA2669FF56

Voor bedoelde dakkapellen ook hier rechts boven het midden:
https://hdl.handle.net/21.12133/469A68B ... D3C62C0072

Het tracé ter plaatse van de opname was doodlopend bij mijn weten.
Verder zoeken dus.
Sjoerd Eeftens
Zoeker

Met excuses aan Paul: Rotterdam Fijenoord Handelsterreinen kan ik er niet in zien. In het boek Locomotiefloodsen en Tractieterreinen van Waldorp-V.d. Meene staan beschrijvingen, plattegronden en ook foto's van de loodsen. De rechthoekige HSM-loods op Fijenoord was behoorlijk groot en bovendien van steen. De "bewijsfoto" uit het Rotterdams archief stelt een loods voor op het emplacement van de voorganger van het Centraal Station, maar dat "weet" het archief niet.
Het toenmalige sporenplan van Fijenoord klopt niet met het ZP, en de hoge dakkapellen boven de bebouwing op het ZP zie ik niet terug op de luchtfoto. Kortom: we weten het nog niet. Wat kan helpen is dat in de periode van de belangengemeenschap die NS in het begin was, de aanwezige materialen van beide bedrijven wel elders zijn beland. In die zin is het mogelijk dat de seinen op het ZP uit een ander magazijn kwamen.
We zoeken verder.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe zoekplaatjes”