0293g kaart verzonden uit Zeeburg op 30-VIII-1920

Arnold Tak

0293g kaart verzonden uit Zeeburg op 30-VIII-1920

Bericht door Arnold Tak »

tentoonstellingsterrein met rechts een tweetal opvallende schoorstenen
op het bord op de 2 palen staat 'DIRECTIE'
de kaart is verzonden vanuit Amsterdam
de eerste letters van deze woonplaats zijn ook rechts op het zeil van de tent te lezen
de kaart is verzonden naar Alkmaar en men schrijft dat men Emy woensdag met de motorboot tegen 12 of 1 uur komt halen, waarbij men om 8 uur van huis moet
Bijlagen
0293g.jpg
0293g.jpg (78.53 KiB) 1849 keer bekeken
Dennis
Senior Zoeker

Zeeburg?

Bericht door Dennis »

Arnold, waar haal jij de benaming Zeeburg precies vandaan? Het zoekplaatje bied, ondanks de schoorstenen, wel erg weinig aanknopingspunten. Ik herken het in ieder geval niet spontaan. De combinatie Zeeburg met de koeien op het zoekplaatje doen mij neigen het te zoeken in de buurt van het voormalige abbatoir aan de Veelaan in Zeeburg. Gezien de datum, ( of de kaart moet veel later zijn verzonden ), kan het geen Paasvee tentoonstelling zijn. Ik zie in ieder geval niet de hoofdgebouwen van het abbatoir of iets dat daarop lijkt. Een plaatje voor echte doorbijters als Martin of Wim wellicht?
Arnold Tak

Bericht door Arnold Tak »

Dennis,
de tekst op de achterzijde begint met:
Zeeburg 30 Aug 1920
en dan een heel verhaaltje eronder
ik hoop me zo wat duidelijker te hebben uitgedrukt...
Dennis
Senior Zoeker

Zeeburg? II

Bericht door Dennis »

Bedankt Arnold,

Ik heb nog even zitten zoeken in de omgeving van de Cruquiusweg maar kom nergens die schoorstenen tegen. Volgens de bouwtekening van het ketelhuis van het abbatoir komt de hoogte van de schoorsteen van genoemd ketelhuis qua hoogte wel overeen met die van het zoekplaatje, maar het betreft hier 1 schoorsteen en geen 2 schoorstenen. Buiten de ene gemelde bouwtekening om heb ik nergens 2 schoorstenen bij elkaar aangetroffen die overeenkomen qua vorm en hoogte met die van het zoekplaatje. Het zal wel ergens in Zeeburg zijn moet ik aannemen. Wellicht zal één van onze doorbijters een prima resultaat boeken.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Ik vermoed dat dit ongeveer dezelfde locatie is als G 2489 bij Berry.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Ik weet dat deze kaart uit Amsterdam verstuurd is, maar "Zeeburg" blijft problematisch, aangezien Dennis dit niet kan plaatsen in het Amsterdamse Zeeburg. De kaart bij Berry is gemaakt door een Harlingse fotograaf. Nu is er in Harlingen een "sociëteit Zeeburg". Zou dat misschien uitkomst brengen?
E. Petter
Senior Zoeker

Bericht door E. Petter »

Kunnen de schoorstenen van de kalkovens aan de Kanaalweg zijn ?

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... _-_RCE.jpg

Edit: waarschijnlijk niet.
E. Petter
Senior Zoeker

Bericht door E. Petter »

...of deze fabriek aan de Kanaalweg in Harlingen:
http://www.oud-harlingen.nl/panwerk.html

Het ringenpatroon op de pijpen komt verrassend goed overeen (G2489, 293g, panwerk):
pijp_g-2489kopie.jpg
pijp_g-2489kopie.jpg (15.53 KiB) 1705 keer bekeken
pijp_g-2489kopie.jpg
pijp_g-2489kopie.jpg
Bijlagen
pijp_fab.jpg
pijp_fab.jpg (1.81 KiB) 1705 keer bekeken
pijp_0293g.jpg
pijp_0293g.jpg (1.95 KiB) 1702 keer bekeken
E. Petter
Senior Zoeker

Bericht door E. Petter »

De huisjes links zijn mogelijk op foto 35863 van http://www.friesfotoarchief.nl te zien.

http://www.friesfotoarchief.nl/atlantis ... 7c10000%3e

Toevoeging: op zowel deze foto als op het zoekplaatje is een "dunne pijp" te zien op de achtergrond.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

De overeenkomst van de schoorstenen tussen 0293g en G2489 was me inderdaad opgevallen en lijkt mij te duidelijk om nog twijfel toe te laten; de foto van het panwerk lijkt mij eveneens dezelfde schoorstenen te tonen. Dit zijn dan de schoorstenen evenwijdig aan de Oude Trekvaart (=Oud Jaagpad). Dat was inderdaad een goede vondst! Ook de foto's van de huizen die links te zien zijn; ik vermoed huizen aan de Tjerk Hiddes de Vriesstraat. Die straat slingert zich tegenwoordig door de Trebolbuurt, maar dat was vroeger toch iets anders. Deze wijk is trouwens behoorlijk vernieuwd, zodat er erg veel nieuwbouw te vinden is. De huizen in aanbouw zouden zich dan moeten bevinden ten zuiden van de Ambachtsschoolstraat, en zullen tegenwoordig ook al niet meer bestaan. Ter verduidelijking een stukje Google maps en een topografische kaart uit 1931. Het gebied dat in aanmerking komt is groen omrand en ligt op de grens van Harlingen en Barradeel. De locatie van de schoorstenen is ongeveer de plek die rood omrand is. De huizen links op de foto zijn blauw omrand (denk ik tenminste, aangezien ze in dat geval ook niet meer bestaan...). Het grote gebouw in het midden is dan wellicht wat op http://www.oud-harlingen.nl/panwerk.html "Panwerk Vermeulen" wordt genoemd.

Snijdt deze analyse hout?
Bijlagen
Harlingen.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Friesland”