0337 balzaal café Poelman

Plaats reactie
Arnold Tak

0337 balzaal café Poelman

Bericht door Arnold Tak »

afbeelding met grofraster
verder geen bijzonderheden te melden
Bijlagen
0337.jpg
0337.jpg (130.1 KiB) 2184 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

In 1945 is een Cafe Poelman aan de Grote Markt 30 in Groningen afgebrand.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker

balzaal cafe poelman

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Er was ook een Hotel Café Restaurant 'Poelman' aan de Stationsstraat 17 in Middelburg.
eigenaar A. van Hoorn, tel: 1180-2424.
Dit is te vinden op de volgende suikerzakjes site:
http://www.suikerzak.nl/catalogusgks6.html

Nu is daar gevestigd: Veritas Nationale Hypotheekbeurs
Wim
Senior Zoeker

Bericht door Wim »

Waarom is deze nu opgelost? En waar is het dan?
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Ook voor mij is hij allerminst opgelost. In de groninger archieven vindt ik:
Bouwvergunningen gemeente Groningen 1863-1917
Aanvraag van Poelman, H.H.; cafe Piel voor maken pui en terras op adres Grote Markt C 7,
Datering 1897-04-20
Naam aanvrager Poelman, H.H.; cafe Piel
Verleend voor maken pui en terras
Adres Grote Markt C 7
Omvang 1 omslag en 3 tekeningen
Oude Orde adm. nummer:14/6170

hieruit blijkt het cafe van HH Poelman in 1897 café Piel te heten.
Verder bewijs kan ik niet vinden, ook niet in Middelburg trouwens.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Hotel Café Restaurant Poelman in Middelburg stond in de Stationsstraat pal naast (“in de schaduw van”) het imposante Hotel du Commerce. Volgens de telefoongids van 1950 was toen H. Meeusen eigenaar van het hotel. In de telefoongids van 1915 wordt in Middelburg Poelman niet genoemd.
In Middelburg is sprake van een hotel, in Groningen steeds uitdrukkelijk van een café.
Poelman in Groningen was een begrip en had en verhuurde zalen. Het was geen hotel.
In Groningen wordt vermeld: 794 Poelman, I.C., voorh. H. Piel, Café Rest., Groote Markt 30.
Later wordt het café Van Duinen genoemd
Op grond hiervan is de kans uiterst klein dat de balzaal in Middelburg was.

Ido Cornelis Poelman, geb. Groningen 1878, caféhouder, trouwde in 1902 in Groningen met Hinderkien Wester uit Groningen. In 1917 werd hij weduwnaar. In 1920 was hij bierhandelaar en hertrouwde met de weduwe Gebina Faber. Ook in 1922 was hij bierhandelaar. In 1950 werd Poelman voor de tweede keer weduwnaar.
Je zou zeggen dat Poelman in 1920 geen caféhouder meer was en dat de foto dus tussen voor 1920 moet zijn genomen. Dit lijkt me plausibel.
Ido Cornelis Poelman was de oudste zoon van Hendrikus Hermannus Poelman, in 1876 kastelein. Als koffijhuishouder in Groningen, overleed hij in 1901 in Bloemendaal.
Hij moet degene zijn die in 1897 door Theo van Gijlswijk bedoelde bouwvergunning heeft aangevraagd. Zoon Ido heeft de zaak blijkbaar voortgezet.

Albert van Duinen uit Martenshoek, 25, cafébediende, trouwt 1901 in Ulrum.
Albert van Duinen, 34, caféhouder, sinds 1907 weduwnaar, hertrouwt 1910 in Groningen met zijn schoonzuster.
Albert van Duinen, 36, caféhouder, hertrouwt 1912 in Groningen.
In 1931 was hij caféhouder in Groningen en in 1949 overlijdt hij in Groningen op 73-jarige leeftijd.

Blijkbaar heeft het café tijdens het bewind van Van Duinen ook de naam Poelman behouden.
In 1932 richt Van Duinen in de achterbovenzaal een schietbaan met 6 banen in voor ’s Lands Weerbaarheid. Waarschijnlijk was het perceel van Poelman zeer diep, als er sprake is van een bovenzaal en een achterbovenzaal. Er was ruimte tot het Engelenpoortje. In de jaren 1930-1940 is het pand van een compleet nieuwe en moderne voorgevel voorzien. Dit is te zien op foto’s op http://www.postcardsfrom.nl/ht-docs/pos ... =Groningen, sorteren op Grote Markt.
In 1945 is de hele oostgevelwand van de grote markt verwoest. Nu is hier de Naberpassage.

Uit dit alles kom ik tot de conclusie dat de balzaal alleen maar in het café Grote Markt 30 in Groningen kan zijn geweest.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Opgelost of niet?

Arnold, ik stel voor dit plaatje als opgelost te beschouwen, als er niet op korte termijn reacties van andere aard komen. De kans dat dit niet Groningen is, lijkt me verwaarloosbaar.
Arnold Tak

Martin, ik zal de afbeelding nog eens voorleggen aan Harm Jan Renkema, Groningenkenner bij uitstek. Dan kunnen we het daarna afronden.
Arnold Tak

Harm Renkema laat weten:

Ik had de discussie al gevolgd nav het bewuste zoekplaatje. Omdat ik er niets zinnigs aan kon toevoegen heb ik niet gereageerd. Het kan heel goed het bewuste cafe zijn, maar er zijn mij geen interieurfoto's of -kaarten bekend van Poelman.

Om die reden plaats ik de kaart bij opgelost, zoals Martin voorstelde.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Groningen (stad)”