0569 plezierjacht GLUCK AUF bij bedrijf

Plaats reactie
Arnold Tak

0569 plezierjacht GLUCK AUF bij bedrijf

Bericht door Arnold Tak »

fotootje
Bijlagen
0569.jpg
0569.jpg (53.36 KiB) 924 keer bekeken
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Je zou zeggen, dit moet niet zo lastig zijn. Ik zie overigens in de achtergrond mogelijk de balanspriemen van een ophaalbrug.

Waarschijnlijk is dit de boot die volgens het Nieuwsblad van het Noorden van 10 oktober 1933 te bezichtigen is (ik neem aan ook te koop). Het motorjacht Glück Auf (10 m lang) ligt in het Verbindingskanaal (Groningen) "b. d. bootenhuizen". Daar is dit vast niet, maar misschien dat iemand de geschiedenis van dit elegante scheepje kan achterhalen...
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Ook is mogelijk dat het de "directiemotorboot Glück Auf", lang 45 voet (dus geen 10 m) is (zie http://resources2.kb.nl/010030000/pdf/DDD_010031818.pdf), gebouwd bij scheepswerf "Nicolaas Witsen" in Alkmaar, waar vele soortgelijke scheepjes van stapel zijn gelopen. Volgens deze advertentie heeft deze boot Rotterdam als thuishaven. Het lijkt er dus op dat de directie van een steenkolenbedrijf (zie de naam!) zo'n luxueus vervoermiddel heeft aangeschaft. Mogelijk ligt daar de sleutel?
Arnold Tak

Overschie, bij de kruising Schiedamse en Delfshavense Schie

Bericht door Arnold Tak »

ineens zie ik het, natuurlijk wel nadat Peter Smaardijk me op het spoor van Rotterdam had gezet. Op de achtergrond huizen aan de Delfshavensenweg. Het gebouw op de voorgrond is de graanmaalderij van de Coöperatieve Landbouwvereniging Ons Belang aan de Overschieseweg. Later werd in dit pand de inmiddels zeer bekende Biotex ontwikkeld. In de volksmond werd het 'de zeepfabriek' genoemd.
Helaas kan ik geen bewijsscan aanleveren. Mijn scanapparaat heeft de geest gegeven. Een bewijsopname is te vinden in Rotterdam door de tijd, deel 7, Overschie op blz. 29. Zie: http://www.fotovanrotterdam.nl fotonr. 30800.
Niet slecht om kwart voor 2 in de nacht, hè?
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zuid-Holland”