0690 zeilschip in kanaal

Plaats reactie
Arnold Tak

0690 zeilschip in kanaal

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart model doorloper (dus voor 1906)
van de panden links heb ik een detailscan bijgevoegd
in de verte valt een ophaalbrug te zien
Bijlagen
0690.jpg
0690.jpg (58.4 KiB) 1266 keer bekeken
0690a.jpg
0690a.jpg (70.73 KiB) 1247 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Is deze foto echt van voor 1906???

Bericht door Martin Snuverink »

Interessante foto, die ergens al eens eerder als zoekplaatje geplaatst is geweest. Ik heb toen als oplossing gegeven de Leidsevaart bij Rijnsaterwoude, maar die oplossing is pertinent niet juist gezien de zonstand.
Links aan de kade ligt een schip afgemeerd van het type Luxe Motor. Schepen van dit type Luxe Motor werden niet voor 1920 gebouwd. Zie https://www.botentekoop.nl/merk/luxe+mo ... dex=0&zp=0. Dan kan de foto haast niet van voor 1906 zijn. Arnold, weet je zeker dat de foto van voor 1906 is???
Als ik de foto zo eens bekijk, zou ik zoeken in een waterrijk laagveengebied in ZH, NH beneden het IJ en westelijk Utrecht.
Beeldt u de positie van de fotograaf in. Op een brug of op een schip? Ik ga voor een brug. Dat zou dan 2 beweegbare bruggen op relatief korte afstand zijn. Maar er is een zijvaart tussen de bruggen. De fotograaf kijk min of meer naar het oosten.
Over de gehele lengte links staan huizen achter de bomenrij. Vrijwel overal staan huizen. Bebouwde kom, dus.
Je zou zeggen dat links van de T-kruising van waterwegen een belangrijker huis staat; een beetje vergelijkbaar met Drievliet in Rijswijk.
Wordt ongetwijfeld vervolgd, door wie dan ook….
Arnold Tak

mogelijk jaar opname

Hallo Martin,
op je vraag over de leeftijd van de opname heb ik de kaart er nog even bijgepakt.
De achterzijde is belijnd volgens het model doorloper, dus een ongedeelde achterzijde.
Over het algemeen wordt de zienswijze gehuldigd, dat vóór 1906, toen de Postwet werd veranderd, mededelingen aan de geadresseerde alleen aan de voorzijde van een kaart mochten worden vermeld en de achterzijde louter mocht worden gebruikt voor de adressering. Dit op straffe van een forse porto. Ik heb zelfs een kaart gezien die met een postzegel van 0,5 cent kon worden verzonden, maar een strafport van 6,5 cent kreeg, omdat op de adreszijde buiten de adressering tekst was neergeschreven.
Na wijziging van de Postwet werd de achterzijde van de kaart gedeeld, rechts bestemd voor de adressering en links voor tekstberichten. De lay-out van gedrukte PBK-en werd dan ook al heel snel aangepast.
Nou wil het bij fotokaarten niet altijd zo precies opgaan, omdat het fotopapier voor deze kaarten jarenlang bleef worden gebruikt.
Over de exacte ouderdom van de kaart kan ik dan ook geen definitief uitsluitsel geven.
Arnold Tak

detailscan ophaalbrug

hierbij een detailscan van de ophaalbrug op de achtergrond
Bijlagen
0690a.jpg
0690a.jpg (70.73 KiB) 1288 keer bekeken
0690b.jpg
0690b.jpg (52.08 KiB) 1287 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Dubbele ophaalbrug?!

Dank je, Arnold. Ik zie nu op de detailscan dat er op de achtergrond een dubbele ophaalbrug is. Dit biedt werkelijk perspectieven! Wordt dus vervolgd.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Woubrugge, Woudwetering

De dubbele ophaalbrug blijkt de sleutel tot de oplossing. Gezien de knik in de balansen is dit een stalen constructie. Zulke bruggen waren er niet veel. Gezien het landschap en de huizen links vooraan moeten we zoeken aan relatief belangrijk vaarwater in het Groene Hart van Holland.
Dan komen we terecht in Woubrugge. Het water is de Woudwetering. De brug verbindt de Raadhuisstraat (links) met de Kerkstraat (rechts). Links zien we de Voorweg, na 1937 Van Hemessenkade genoemd naar de plaatselijke veldwachter en amateurhistoricus), met vlak voor de brug Restaurant het Gerecht, voorheen geheten het Oude Raedthuijs en ten tijde van het zoekplaatje Hotel Guldemond, naar de toenmalige logementhouder Jan Guldemond, soms abusievelijk gespeld Guldenmond of Guldermond), nog steeds met bomen ervoor. Vergelijk op de link de foto met “Hotel Guldenmond” (naar het noorden genomen) het profiel van het hotel met het zoekplaatje!
De huizen links vooraan en nog vele andere zijn er niet meer.
De ophaalbrug dateert van 1869 en is in 1953 vervangen door de huidige, 50 m zuidelijker gelegen basculebrug.
De foto is genomen in zuidelijke richting, wat niet vaak voorkomt bij zonneschijn.
Enkele zaken brachten mij sterk in twijfel. Ten eerste miste ik de toren van NH kerk. Bij nader inzien blijkt deze juist rechts buiten het beeld te vallen.
Ten tweede wekt de foto door de vele bomen de indruk alsof de vaart door een bos loopt. Schijn bedriegt. Oorzaak is het tegenlicht.
Het aangemeerde scheepje is waarschijnlijk een beurtvaarder met roef, maar zonder stuurhut.
De foto is vanaf een vaartuig genomen.
Datering van voor 1906 is inderdaad waarschijnlijk.
Aardige referentiefoto’s zijn te vinden op: http://home.quicknet.nl/qn/prive/h.sannes/Woubrugge.htm.
Arnold Tak

Martin, wedrom een bijzonder knappe oplossing.
Hartelijk dank voor je uitvoerige, welgedocumenteerde en interessante beantwoording, toelichting en bijzonder aardige details.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zuid-Holland”