0762 feestpoort Vrede 1919 1919

Plaats reactie
Arnold Tak

0762 feestpoort Vrede 1919 1919

Bericht door Arnold Tak »

ongelopen belijnde fotokaart
Bijlagen
0762.jpg
0762.jpg (115.24 KiB) 1399 keer bekeken
0762a.jpg
0762a.jpg (106.55 KiB) 1362 keer bekeken
Ingrid
Senior Zoeker

Klederdrachtland in 1919

Bericht door Ingrid »

Deze ereboog heeft waarschijnlijk relatie tot de in 1919 in Nederland opgerichte Vereeniging voor Volkenbond en Vrede. Dit burgernitiatief in het neutraal gebleven Nederland was een uitvloeisel van het idee: 'Nooit meer oorlog' en kwam tot stand onder invloed van de vredessluiting door de geallieerden op 18 mei 1919 te Versailles.
In 1930 had de vereniging afdelingen in tachtig (80) gemeenten. Jaarlijks was 18 mei reden tot feest en bezinning. In 1925 was er grote manifestatie in verband met '300 jaar Hugo de Groots uitgave over oorlog en vrede'. De vereniging organiseerde festiviteiten soms samen met de oudere Algemeene Nederlandsche Vrouwen Vredesbond, bv. in Utrecht (1937) en Den Haag (1939).
Dit zoekplaatje speelt zich af in een kleine/middelgrote gemeente in wat ik kortheidshalve omschrijf als 'klederdrachtland'. Omdat beide schilden volgens Arnold het jaartal '1919' dragen, lijkt mij een datering in 1919 (en niet later) aanvaardbaar.
Ingrid
Senior Zoeker

Alternatief gebeuren: opening Openlucht Museum (Arnhem)

Bericht door Ingrid »

Een tweede mogelijkheid is 'Het Vaderlandsch Historisch Volksfeest' dat op 3 tot en met 5 september 1919 te Arnhem werd gehouden, mede ter promotie van de ingebruikneming van het Openluchttheater en Openluchtmuseum, welke in de winter van 1918 op 1919 werden gebouwd. Er was een historische optocht op het Willemsplein en optreden van enige folkloristische groepen in het Openluchtmuseum op de Waterberg te Arnhem. Maar het poortschild 'Vrede' op het zoekplaatje heeft hier voor mijn gevoel minder relatie mee. Een film van het gebeuren berust bij het Instituut voor Beeld en Geluid. De diepteontsluiting (beschrijving van scènes) vermeldt niets dat ook maar in de buurt van ons ZPtje komt.
Niet Geregistreerd

Bericht door Niet Geregistreerd »

Ik heb dezelfde kaart vorige week verkocht aan een verzamelaar van kaarten eibergen. Achter op de kaart stond geschreven Eibergen met potlood

groeten hans schutte
jan lemmens
Senior Zoeker

Bericht door jan lemmens »

Aan de daken te zien moet dit de Groenlosestraat te Eibergen zijn. (Foto 3 en 4).

http://home.kpn.nl/tijdi001/sub%20pagin ... index.html
jan spoolder
Senior Zoeker

Eibergen -vondst van Jan lemmens

Bericht door jan spoolder »

Gevonden op de kleinste details van daklijnen en schoorsteen? Geweldig, complimenten en respect.
jan lemmens
Senior Zoeker

Bericht door jan lemmens »

Tegenwoordig is dit de J.W. Hagemanstraat.
De huidige situatie ziet er wel iets anders uit.

http://maps.google.nl/maps?q=eibergen+h ... 8,,0,17.26
Arnold Tak

Eibergen, Groenloschestraat (nu J.W.Hagemanstraat)

Bericht door Arnold Tak »

Jan Lemmens verdient een groot compliment. Hij is met de voorzet van Hans Schutte aan de slag gegaan en met zijn oog voor detail heeft hij de juiste plek weten te vinden. Ik sluit me helemaal aan bij Jan Spoolder: een hele mooie vondst! Reuze bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Gelderland”