0790g huizen langs een kade bij een pontveer

Plaats reactie
Arnold Tak

0790g huizen langs een kade bij een pontveer

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart met gedeelde achterkant
in potlood achterop: Alblasserdam/Kinderdijk??
Bijlagen
0790g.jpg
0790g.jpg (91.27 KiB) 1127 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Kinderdijk?

Bericht door Martin Snuverink »

Dit kan de (bevroren?) Noord zijn bij West-Kinderdijk ter hoogte van de Rijzenwaal. Vanwege de rivierdijkverzwaring zijn hier veel huizen gesloopt, maar op oudere kaarten heb ik gezien dat er hoofdzakelijk binnendijks, maar ook buitendijks huizen hebben gestaan. Hier was in 1911 een pontveerverbinding (No. 196, “Nieuwe Veer”) met de Veerdam van Ridderkerk. De foto is dan genomen vanaf de scheepswerf (Fop Smit?). Op het zoekplaatje zien we een kade of steiger met rails, wat een werf aannemelijk maakt.
Wie kan iets bewijzenn of weerleggen?
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Kralingsche Veer (Kralingseveer)

Bericht door Martin Snuverink »

Het was een hele puzzel. Aanvankelijk dacht ik steeds dat dit het Nieuwe Veer bij de Rijzenwaal te Kinderdijk was, maar daar kon ik geen bewijs voor vinden. Toch kon het hier niet ver vandaan zijn.
Het blijkt nu Rotterdam, Kralingseveer te zijn.
De foto is genomen van af een punt waar het toenmalige Afvoerkanaal in de Nieuwe Maas uitkwam. Dit is waar nu Van Nieuwpoort Betonmortel B.V. is gevestigd (Schaardijk 509).
We kijken naar de Schaardijk. Onder meer door de deltawerken is van de oude situatie niets meer herkenbaar.
Bekijk PBK 3755 (uit 1904) van het GAR. Deze foto is van de westkant genomen. We zien hierop v.r.n.l. (vanaf rechts dus!) Zoutziederij Kolff & Vis. Vervolgens zien we de afrit (waar overigens geen overzet voor voertuigen was), en links van de bomen het huis met mansardedak op de dijk. Dan de open loods (dit is de zalmafslag), de steiger en het karakteristieke huis dat het Koffiehuis Maaszicht M. Visser blijkt zijn. Het koffiehuis is goed te zien op GAR, PBK 3760 en PBK 3761. De zalmafslag is prachtig te zien op PBK 3762 en PBK 2007-13.
Bekijk ook PBK 3754. De fotograaf moet ongeveer in het midden van de foto hebben gestaan.
Bekijk ook de luchtfoto uit 1929 (GAR, catalogusnr. CAPHV-32). Hierop is linksboven vaag het huis met mansardedak en de 4 schoorstenen te zien.
Prachtige foto!
jeannet
Senior Zoeker

Bericht door jeannet »

Hier nog een site over kralingseveer met foto
http://www.prinsalexander.rotterdam.nl/ ... 514&items=
Arnold Tak

Kralingsche Veer (Kralingseveer)

Bericht door Arnold Tak »

Martin, daar zal de eigenaar van deze kaart ongelofelijk blij mee zijn
hij is nu in het buitenland, maar als hij terug is, heb ik een hele leuke verrassing DANKZIJ JOU voor hem
reuze bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zuid-Holland”