1042 barakkenkamp

Plaats reactie
Arnold Tak

1042 barakkenkamp

Bericht door Arnold Tak »

ongelopen belijnde fotokaart
Bijlagen
1042.jpg
1042.jpg (95.36 KiB) 1866 keer bekeken
1042a.jpg
1042a.jpg (77.02 KiB) 1819 keer bekeken
A.Roose
Junior Zoeker
Contacteer:

barakkenkamp

Bericht door A.Roose »

Kan het hetzelfde zijn als zoekplaatje 913 bij zoekplaatjes.nl
jan spoolder
Senior Zoeker

Bericht door jan spoolder »

Dat lijkt me stug Alard. ZP 915 op Zoekplaatjes.nl (ik neem aan dat je deze bedoelt) toont barakken in een polderachtig landschap, terwijl we op deze foto een dennenbos zien... Ik denk persoonlijk meer aan het legerkamp Holterhoek bij Eibergen maar heb daarvan nog geen bewijs gevonden.

Edit: dit is niet Holterhoek. De barakken hier hadden andere bovenlichten. Een andere kandidaat, jeugdherberg Eikelkamp in Elst UT valt ook af (andere raamindeling en ook geen ventilatiepijpjes op de daken van de barakken).
jan spoolder
Senior Zoeker

Bericht door jan spoolder »

Misschien hebben we hier te maken met een 'vluchtoord', een opvangkamp voor Belgische vluchtelingen uit de 1e wereldoorlog. Dergelijke kampen werden gebouwd begin 1915 in o.a. Nunspeet, Ede, Uden en Gouda, en bestonden uit houten barakken met eigen voorzieningen zoals eetzalen, kerken, postkantoren en winkels. Er verbleven tussen de 5000 en 7000 mensen per vluchtoord ...
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

jan spoolder schreef:Misschien hebben we hier te maken met een 'vluchtoord', een opvangkamp voor Belgische vluchtelingen uit de 1e wereldoorlog. Dergelijke kampen werden gebouwd begin 1915 in o.a. Nunspeet, Ede, Uden en Gouda, en bestonden uit houten barakken met eigen voorzieningen zoals eetzalen, kerken, postkantoren en winkels. Er verbleven tussen de 5000 en 7000 mensen per vluchtoord ...
Ede is het niet. Het stond op een onbeboste heide. Zie ook deze link: http://www.wereldoorlog1418.nl/berichte ... rd-ede.jpg
Niet geregistreerd

1042

Dit is een Rijkswerkkamp die eind jaren 30 gebouwd zijn.
Ik bezit een gelijksoortige prentbriefkaart van Rijkswerkkamp -Molengoot_te Hardenberg, verzonden door mijn vader in 1941.
zie http://kampmolengoot.noordoosten.nl/terugblik2.html.
Mijn kaart is van de andere kant genomen. Cantine rechts.

Chiel van Neck
Niet geregistreerd

1042

Onderaan klikken op barakken.

Chiel van neck
Arnold Tak

Hardenberg, Rijkswerkkamp Molengoot

Bericht door Arnold Tak »

Chiel van Neck, top dat je de oplossing hebt doorgegeven en voor zo'n duidelijke bewijsopname zorgde. Klasse. Bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Overijssel”