1260g groentekar in Rotterdam

Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van Rotterdam die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak

1260g groentekar in Rotterdam

Bericht door Arnold Tak »

ongelopen fotokaart van Foto Fritz, Jonker Fransstraat 6 te Rotterdam
de kaart is vermoedelijk uit het jaar rond 1928 (hoogste jaartal op een veilingkist)
de naam van de groenteboer staat mogelijk op zijn handkar, helaas hangt er een mand voor de naam
het begint met HE... en eindigt op ...EEK
namen op EEK zijn mogelijk v.d.Beek, ter Beek, Opdenbeek, Verbeek, Ruitenbeek, Overbeek, Kamerbeek, Klarenbeek, Lengkeek, Sandbeek
in Rotterdam waren v.d.Beek, Verbeek en Lengkeek inderdaad groenteboer
HE.. kan staan voor HENK
misschien dat aan de naam van de groenteboer het zoekgebied kan worden bepaald (de wijk)
je mag toch niet aannemen dat een groenteboer van bijv. Crooswijk in Charlois gaat lopen
het zou geweldig zijn als deze kaart ooit zou kunnen worden opgelost
Bijlagen
1260g.jpg
1260g.jpg (125.78 KiB) 2039 keer bekeken
1260ag.jpg
1260ag.jpg (66.49 KiB) 1386 keer bekeken
Niet geregistreerd

Hermanus van der Lek, Boekhorststraat20a.

Bericht door Niet geregistreerd »

We kijken naar de noordkant van de straat. De grijze gevel links is een zijgevel. De groenteman staat dus vlak bij een straathoek. Meestal is de straat waarvan de voorgevel doorloopt tot de hoek, belangrijker dan de andere straat. De straat van de groenteman is dus minder belangrijk en meestal ook smaller, hoewel deze straat bepaald niet smal is. Bomen ontbreken. De wijk dateert van 1900-1910 en is gezien de heer met bolhoed en vlinderstrikje en de aanblik een betere buurt.
De naam kan volgens mij ook eindigen op –lek. Er zijn hierin maar weinig mogelijkheden: Van der Lek, en Vlek; meer heb ik niet kunnen bedenken. Vlek gaf geen aanknopingspunten. In het adresboek 1928 komt tweemaal een groenteman G. van der Lek voor, in de Simonstraat en de Boekhorststraat 20a. Dit kunnen vader en zoon zijn. Dit is vlak bij elkaar. Een Henk van der Lek heb ik niet gevonden. Maar Gerrit jr (geb. 1895) had wel een 6 jaar oudere broer Herman van der Lek. Herman(us) trouwde in 1912 in Rotterdam. Hij is geboren in 1888 en zou dus in 1928 40 jaar zijn geweest. Dit wil ik wel geloven.
Nu geeft het adresboek:
1918: H. van der Lek, groenteventer, Boekhorststraat 20a.
1919 - 1922: H. van der Lek, in aardappelen en groenten, Boekhorststraat 20a.
Dit moet Herman zijn! Hij werkte waarschijnlijk samen met zijn broer Gerrit vanaf hetzelfde adres.
We kunnen concluderen dat de groenteventer Herman van der Lek is, van de Boekhorststraat 20a. Deze straat is in 1940 gebombardeerd.
In welke straat de foto gemaakt is weet ik niet. Maar het kan niet zo ver uit de buurt zijn met zo´n zware kar. De dichtstbijzijnde buurt die tussen 1900 en 1910 is gebouwd is de Agniesebuurt (Teilingerstraat, Vijverhofstraat, Zomerhofstraat, Banierstraat), waaronder de Boekhorststraat zelf! Maar eigenlijk past de buurt van de Bergselaan er beter bij.

Martin Snuverink
Plaats reactie

Terug naar “Rotterdam”