1351g klein witgepleisterd gebouwtje tussen bomen HvdB

Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van vrijstaande panden die ouder zijn dan 6 weken.
Arnold Tak

1351g klein witgepleisterd gebouwtje tussen bomen HvdB

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
eigenlijk had ik dit gastplaatje niet willen plaatsen
op de achterzijde staat in potlood geschreven Asschat en ik dacht: buitenland, dus niet doen
daarbij vond ik de afbeelding nu ook weer niet een-twee-drie een aanwinst voor deze site
tot ik net heel toevallig in een boek lees: Asschat, bij gemeente Leusden
dat werpt weer een heel ander licht op de zaak, dus vooruit dan maar weer
op de achterzijde staat ook nog: als ik het goed lees Herv -> het is toch geen Hervormde kerk?
wat doen die boomstammen en planken dan voor de deur?
en dan ook nog op de telefoonpaal een vreemdsoortig aanplakbiljet
u ziet, vragen te over
Bijlagen
1351g.jpg
1351g.jpg (144.85 KiB) 2095 keer bekeken
Norman
Senior Zoeker

Bericht door Norman »

Je zou haast zeggen dat het een wachterswoning is voor een tram of zoiets.
Niet geregistreerd

Asschat

Bericht door Niet geregistreerd »

Door Leusden loopt de spoorweg Ressen-Bemmel - Kesteren - Rhenen - Amersfoort. De woning van het zoekplaatje is in elk geval geen woning van het type dat l;angs deze spoorweg is gebouwd. Ik herken het huisje ook niet als een wachterswoning van elders.
Sjoerd Eeftens
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

We moeten echt in Asschat zoeken. Dit is ten oosten van het Valleikanaal. Aan het Valleikanaal is een volkstuinencomplex waarbij het zou kunnen horen. Als het huisje, volgens mij meer een schuur, aan de Asschatterweg ligt, moet het aan de noordzijde zijn. Zou Herv. iets met herverkaveling te maken kunnen hebben? Of is herverkaveling een te modern woord voor ruilverkaveling?
eerse078
Zoeker

kl.w.gepl. geb.

Bericht door eerse078 »

Ik zou het eens voorleggen aan Gijs Scholten van Asschat, wie weet ;)
Een kerk kan het onmogelijk zijn. Het gaat slecht met de kerk, maar zó slecht?
jan lemmens
Senior Zoeker

Bericht door jan lemmens »

Zou dit misschien een bakhuis zijn?
Dik
Senior Zoeker

Bericht door Dik »

Het gebouw op deze foto heeft veel weg van een soort plattelands wijkgebouw van de NH Kerk. Dit type gebouw komt bij ons in de streek o.a. voor in Steenwijk en Staphorst, met namen als Pniël, enz. . Op de kaart staat volgens Arnold ook de tekst Herv.. De gebouwen werden o.a. gebruikt voor het houden van een zondagsschool.

Met deze kennis in het achterhoofd gezocht in het archief Eemland naar zondagsschool en het volgende gevonden :

Mej. A.A. de Beaufort, bewoonster van Huize De Boom.

Geboren in 1880 en gestorven in 1975. Hield een zondagsschool van 1901-1937 in het buurtschap Asschat. Was lange tijd ook gemeenteraadslid van Leusden.
In andere teksten wordt er vanuit gegaan dat het schooltje ook door haar werd bekostigd (gebouwd en in stand gehouden.)
Hoewel het gebouw op het platteland staat mag je er toch vanuit gaan dat er woningen in de buurt waren, om de nodige bezoekers te trekken. Hiervoor komen m.i. in aanmerking Hamersveld en ’t Musschendorp.
Verder ben ik nog niet gekomen, maar misschien kan een ander er iets mee. Misschien dat ook een scan van de achterkant van de kaart nog iets oplevert.
Arnold Tak

detailscan

Bericht door Arnold Tak »

de kaart is gedrukt op Gevaert fotopapier
normale belijning, verticale streep in het midden en rechts daarvan 4 lijntjes voor naam, adres en woonplaats
links boven staat de aantekening
nu wil het geval dat ik wel meer kaarten heb met dit handschrift en het betreft allemaal kaarten van kerken
Bijlagen
1351ag.jpg
1351ag.jpg (45.91 KiB) 1856 keer bekeken
Erwin Esselink
Senior Zoeker

Zondagsschool Asschat

Bericht door Erwin Esselink »

Toevallig liep ik tegen een foto aan van de zondagsschool in Asschat, in de Leusder Krant van 20 december 1973 (http://archiefeemland.courant.nu/). Er zijn overeenkomsten, maar de verschillen zijn te groot om door verbouwingen verklaard te kunnen worden.
Bijlagen
Zondagsschool Asschat.jpg
Zondagsschool Asschat.jpg (122.21 KiB) 1876 keer bekeken
jeannet
Senior Zoeker

Bericht door jeannet »

Ik weet niet of dit er mee te maken kan hebben maar ik geef het wel even door.
gevonden Hendrik Cornelis Ipenburg, 1915 - 2009. Hij kreeg de aanstelling als onderwijzer op de Lagere School de Glind (nu de M J C Besselaarschool). Hij deed er ook de zondagschool. Ondertussen vroeg ds Hofstede van Leusden hem om in de winter ’s zondagsavonds een keer in de twee weken een Bijbelgroep te leiden in Asschat, omdat het toen voor kerkgangers moeilijk was om naar de kerk in Leusden-Zuid of in Amersfoort te gaan. Deze “huiskamerkerk” werd door de deelnemers zeer op prijs gesteld. Dat was in 1941
Plaats reactie

Terug naar “Vrijstaande panden”