1618 familie in en voor het huis waaraan straatlantaarn
-
1618 familie in en voor het huis waaraan straatlantaarn
belijnde ongelopen fotokaart
huis van de famile J. Barkman (als ik het goed lees) op huisnumer W2N 258
gestucte gevel met straatlantaarn (zou de leiding ernaartoe een gasbuis zijn of een elektriciteitsaanvoer?)
de kaart heeft een gedeelde achterzijde, dus van na 1906
huis van de famile J. Barkman (als ik het goed lees) op huisnumer W2N 258
gestucte gevel met straatlantaarn (zou de leiding ernaartoe een gasbuis zijn of een elektriciteitsaanvoer?)
de kaart heeft een gedeelde achterzijde, dus van na 1906
- Bijlagen
-
- 1618.jpg (150.88 KiB) 1429 keer bekeken
-
- 1618a.jpg (68.93 KiB) 1307 keer bekeken
-
- Senior Zoeker
Achter de Hoven Leeuwarden?
In de Leeuwarder Courant twee rouwadvertenties:
13 december 1937 overlijden van Jan Barkman op 12-12-1937, 64 jaar oud. Echtgenoot van A. Barksman-Jongsma. adres Achter de Hoven 258 Leeuwarden.
18-12-1954 overlijden Dirk-Jan Barkman 6 jr oud, kleinzoon van Jan Barkman met vermelding van hetzelfde adres.
Het huidige pand Achter de Hoven 258 is echter een rijtjeshuis, waarschijnlijk door een huisnummerwijziging in de straat?
13 december 1937 overlijden van Jan Barkman op 12-12-1937, 64 jaar oud. Echtgenoot van A. Barksman-Jongsma. adres Achter de Hoven 258 Leeuwarden.
18-12-1954 overlijden Dirk-Jan Barkman 6 jr oud, kleinzoon van Jan Barkman met vermelding van hetzelfde adres.
Het huidige pand Achter de Hoven 258 is echter een rijtjeshuis, waarschijnlijk door een huisnummerwijziging in de straat?
-
Leeuwarden, Achter de Hoven 258
dit adres gaat toch wel heel sterk op het enig juiste adres lijken
ik zal Norman Visser, een goede kennis van mij en heel goed thuis in Leeuwarden en omgeving, persoonlijk eens benaderen om zijn zeer gewaardeerde licht eens over dit ZP-tje en de tot op heden verworven kennis te laten schijnen
ikzelf heb het gevoel dat we heel dicht bij zijn
heren Martin en Theo, tot zover alvast mijn hartelijke dank
ik zal Norman Visser, een goede kennis van mij en heel goed thuis in Leeuwarden en omgeving, persoonlijk eens benaderen om zijn zeer gewaardeerde licht eens over dit ZP-tje en de tot op heden verworven kennis te laten schijnen
ikzelf heb het gevoel dat we heel dicht bij zijn
heren Martin en Theo, tot zover alvast mijn hartelijke dank
-
- Senior Zoeker
De huidige even nummers van Achter de Hoven liggen aan de zuidzijde van de straat. Het huis op de foto heeft echter zonwering en kan dus niet aan de zuidzijde staan. Dat de nummering volledig op z’n kop is gezet is mogelijk. In elk geval staat er nu aan de noordzijde geen huis (meer?) dat op dat van de foto lijkt. Ik denk dat het huisnummer 258 dateert uit de tijd dat er nog niet per straat maar per wijk werd genummerd. Wie weet waar toen Wijk 2 was?
De dochter schat ik op 8 jaar. Dan dateer ik de foto op ca 1915.
De dochter schat ik op 8 jaar. Dan dateer ik de foto op ca 1915.
-
- Senior Zoeker
wijkaanduidingen
Het Telefoonboek 1915 doorzoeken op het verschijnsel stadswijken levert het volgende resultaat op:
'Wijk' + Arabisch cijfer: Medemblik.
'Wijk' + Romeins cijfer: 's-Gravenhage en Utrecht.
'Wijk' + letter: Amsterdam (Sloten), Arnhem, Bergen op Zoom, Lisse, Sliedrecht, Wormerveer en IJsselmonde.
Dat deze lijst niet compleet is, moge blijken uit de vondst van Rien in de beeldbank Leeuwarden ('wijk' + letter).
Duidelijk is dat we bij het opschrift van het huis zoeken naar 'wijk'+ cijfer. Het is echter mogelijk dat men bij het aanbrengen van dit huisnummer arbitrair koos voor 'Arabisch' in plaats van 'Romeins'.
Een controle aan de hand van het Telefoonboek 1950 levert alleen in 's-Gravenhage een H.B. Barkman op, wonend aan de Wassenaarseweg 42. Of dat adres correspondeert met een vroegere wijkaanduiding 2 [= II], nr. 248, cq. dit huis qua bouwstijl in Den Haag kan hebben gestaan, kan ik niet beoordelen, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.
'Wijk' + Arabisch cijfer: Medemblik.
'Wijk' + Romeins cijfer: 's-Gravenhage en Utrecht.
'Wijk' + letter: Amsterdam (Sloten), Arnhem, Bergen op Zoom, Lisse, Sliedrecht, Wormerveer en IJsselmonde.
Dat deze lijst niet compleet is, moge blijken uit de vondst van Rien in de beeldbank Leeuwarden ('wijk' + letter).
Duidelijk is dat we bij het opschrift van het huis zoeken naar 'wijk'+ cijfer. Het is echter mogelijk dat men bij het aanbrengen van dit huisnummer arbitrair koos voor 'Arabisch' in plaats van 'Romeins'.
Een controle aan de hand van het Telefoonboek 1950 levert alleen in 's-Gravenhage een H.B. Barkman op, wonend aan de Wassenaarseweg 42. Of dat adres correspondeert met een vroegere wijkaanduiding 2 [= II], nr. 248, cq. dit huis qua bouwstijl in Den Haag kan hebben gestaan, kan ik niet beoordelen, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.
-
- Senior Zoeker
Medemblik?
Volgens Het Vaderland (dd. 8 september 1927) werd ene J(an) Barkman (*Groningen , 1881), gehuwd met Gesina Wilhelmina Sander (*Leerdam 1882) en van beroep: 'hoofd ener school' , in Alkmaar aangesteld bij de Technische School voor de vakken 'Nederlandse taal en schrijven'.
Uit de op het Net gezette gezinskaarten bij het archief Alkmaar wordt het mij niet duidelijker. Barkman zou eerder hoofd van de Alkmaarse 6e Gemeentelijke School zijn geweest. Is hij - aanvankelijk slechts leraar - later directeur van de Technische School geworden? Wel blijkt, dat zoon Jantje in 1922 werd geboren in Medemblik, waar de wijken werden aangegeven met een cijfer. Is Jan Barkman de door ons gezochte huisvader?
Uit de op het Net gezette gezinskaarten bij het archief Alkmaar wordt het mij niet duidelijker. Barkman zou eerder hoofd van de Alkmaarse 6e Gemeentelijke School zijn geweest. Is hij - aanvankelijk slechts leraar - later directeur van de Technische School geworden? Wel blijkt, dat zoon Jantje in 1922 werd geboren in Medemblik, waar de wijken werden aangegeven met een cijfer. Is Jan Barkman de door ons gezochte huisvader?