1705g perron maar waar?

Arnold Tak

1705g perron maar waar?

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
de eigenaar zou graag weten waar de opname is gemaakt
Sjoerd, er volgen nu een antal kaarten waarbij ik mijn hoop o.a. op jou heb gevestigd, jij als spoor- en treinendeskundige
Bijlagen
1705ga.jpg
1705ga.jpg (164.07 KiB) 1995 keer bekeken
1705gb.jpg
1705gb.jpg (103.16 KiB) 1929 keer bekeken
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

De lantaarnpaal uiterst links herken ik alleen maar als Amsterdams.
Martin Snuverink
Dik
Senior Zoeker

Bericht door Dik »

Dit is het station in Delft. Voor de lantaarnpaal zie link: http://idd.delft.nl/pls/internet/tms.de ... ectid=2567
Niet geregistreerd

kinderen op schoolreisje

Ik durf Dik bijna niet tegen te spreken want ik ben te Voorschoten ook al fors onderuit gegaan.
Toch heb ik nog drie problemen. Ten eerste had Delft al aan het begin van de vorige eeuw een vrijwel volledig verhoogd perron, ook te zien op de bewijsfoto. De arbeider op die bewijsfoto loopt op het enige lage stuk perron te Delft, namelijk ter plaatse van het dienstoverpad naar het eerste perron. Op het ZP is dat lage stuk, waar de kinderen en hun begeleiders staan, veel langer. Zou de handwijzer de weg wijzen over het dienstoverpad? En voor wie zou hij dienen, als je zojuist op dat tweede perron bent aangekomen uit de richting Den Haag - Haarlem?
Ook zou ik links achter de trein het dak van de nog altijd aanwezige goederenloods moeten zien, als het in Delft is.
De lantaarnpalen met of zonder hijsmechaniek waren vrij algemeen in het land te zien, al waren er verschillende constructies.
Ik zou dit anno 2010 niet alleen niet meer mogen doen met kinderen (zeker niet zonder een polsdik veiligheidsprotocol) maar ook niet meer kunnen. In zo'n mooie rij staan wachten op een smal perron... dat kunnen ze niet meer. Gelukkig heb ik nu andere zaken aan mijn hoofd.
Ik ben er qua locatie nog niet uit. Maar ik houd me ook even op de vlakte...
Sjoerd Eeftens
Niet geregistreerd

Tussen Den Haag en Haarlem?

De handwijzer intrigeert.
Er staat Den Haag en Haarlem. Nu zijn er 3 mogelijkheden:
1. Den Haag en Haarlem liggen in dezelfde richting met Den Haag als dichtstbijzijnde bestemming. Delft zou daarin passen. Maar waarom staat er dan niet Leiden of Amsterdam?
2. Den Haag en Haarlem liggen in dezelfde richting met Haarlem als dichtstbijzijnde bestemming. Hierin zou Amsterdam (de oude lijn) passen, maar niet de stations ten noorden van Haarlem. Maar waarom staat er dan niet Leiden?
3. Het station ligt tussen Haarlem en Den Haag. Mogelijkheden zijn dan in principe Vogelenzang. Hillegom, Lisse, Sassenheim (Piet Gijzenbrug), Warmond, Leiden, Voorschoten. Deze mogelijkheid lijkt me het meest waarschijnlijk.
De foto is waarschijnlijk vanuit een stilstaande trein genomen. Dan is de opname vanaf spoor 1 aan het 1e perron en zien we een eilandperron. Zo’n situatie is thans nog aanwezig in Delft. De zichtbare trein staat dan op spoor 3. Maar Sjoerd wijst Delft terecht af.
Hillegom had een eilandperron, maar dat was veel hoger en breder. Vogelenzang-Bennebroek had wél een laag en smal eilandperron en 3 sporen en benadert het zoekplaatje het meest. Maar de achtergrond kan ik nog niet rijmen.
Martin Snuverink
Niet geregistreerd

perron

Nu ik bijval krijg durf ik weer verder te filosoferen. Bedankt, Martin, jouw analyse had ik ook al achter de rug, en behalve met het perron kwam ik er ook door de afwezige Delftse goederenloods niet uit. De stations die je noemt vallen om verschillende redenen af, behalve één.
Ten eerste had de HSM, net als de NRS op veel plekken al vroeg in de vorige eeuw verhoogde perrons, zo ook op de door Martin genoemde tussenstations. Het tweede perron van Vogelenzang was sterk lensvormig. Hillegom had één breed hoog middenperron, op dezelfde plek als thans. Lisse had een tweede perron met aan de andere zijde geen spoor. Noordwijkerhout had een breed hoog middenperron, als Vogelenzang. Voorhout en Warmond hadden slechts smalle zijperrons zonder spoor aan de andere zijde, evenals Voorschoten. Blijft over Leiden.
Leiden had een overkapt hoog middenperron. Hierop staat de fotograaf. Hij staat hoog, dat kun je zien. Hij kijkt naar het zuid/zuidoosten, waar de losplaats en het depot lagen. Aan het perron waarop hij stond vertrokken de treinen naar Haarlem (spoor 2) en Den Haag (spoor 3) en je kon het bereiken via het overpad waarnaar de handwijzer verwijst en over de luchtbrug aan de noordzijde bij de overweg. Dat was niet handig voor de reizigers die aankwamen uit de richting Alphen aan den Rijn, vandaar het afsluitbare overpad over spoor 1 en 2. Achter het perron de SS stoomloc 345, later NS 1345, van de SS-lijn uit Alphen, aan het lage eerste perron, op het kopspoor 1s aan de zuidoostzijde van het oude stationsgebouw. Helaas is dat deel net niet te zien op de luchtfoto op stationsweb. De kopsporen, de kopperrons, de losplaats en het hoge middenperron zijn er wel op te zien.
Leiden HS dus.
Sjoerd Eeftens
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Sjoerd, toch kan ik station Leiden nog niet rijmen.
Het lage perron met het kopspoor waarop de Alphense trein (de verkeerde kant op) staat kan wel kloppen; is de trein net aangekomen?
Op oude foto’s (RAL PBK2124) zie ik vrnl 2 kopsporen (jouw 1s alsmede ….??). Dan aan de andere kant van het lage perron spoor 1. Tussen spoor 1 en spoor 2 zie ik een niet verhoogde stoep (eigenlijk geen perron) met lantaarnpalen. Op het zp liggen de sporen 1 en 2 echter vlak naast elkaar. Volgens jou zou de fotograaf op het perron tussen spoor 2 en 3 staan. Ik zie hem meer in een trein op spoor 3 staan of zitten.
Op RAL PBK2120 liggen hier zelfs 3 sporen naast elkaar, en dan zonder stoep tussen de sporen 1 en 2.
OP RAL PBK2132 liggen de sporen 2 en 3 vlak naast elkaar, dus zonder perron ertussen.
Als de groep op het 1e perron staat, waarom dan zo’n eind van de hal en niet onder de overkapping?
Vogelenzang kan het niet zijn omdat er op het zoekplaatje nog een spoor 4 is achter de trein.
Niet geregistreerd

Leiden HS

Het antwoord op Martins vragen is niet simpel.
Te Leiden lag het tweede, toen nog lage perron aanvankelijk tussen spoor 1 langs het stationsgebouw (oudste foto's). Daarna (1914) is het hoge overkapte perron gekomen tussen spoor 2 en 3. Het perron langs spoor 1 bleef laag. Dit is op foto's te zien.
Het kopspoor voor de treinen uit Alphen langs het lage perron was genummerd 1s. De SS-locomotief stopte op het ZP voor het overloopwissel dat leidde naar kopspoor 2s, waarmee de locomotief kon omlopen en draaien op de draaischijf voor de locloods. Op het uiterste eind van spoor 1s staan op de luchtfoto op stationsweb enkele voertuigen, achter het overloopwissel. Het overpad van het lage naar het hoge midden perron lag aan het eind van het verhoogde middenperron en kwam uit ongeveer halverwege het lage perron. In oktober 1927 werd de Oude Lijn geëlektrificeerd en waren er weer enkele wijzigingen.
Het is niet eenvoudig hier bewijsfoto's van te vinden. Ik ben wel bereid om een scan te maken van de tekening van Leiden uit die tijd, welke zich in mijn archief bevindt.
Ik ben nu 100% overtuigd van Leiden HS.
Niet geregistreerd

perron

Op RAL staat foto PV28877.44-1, die de situatie van de andere kant bekijkt. De stoomtrein uit Alphen staat ongeveer op dezelfde plaats als die op het ZP maar nu op kopspoor 2s, ter hoogte van het eind van het hoge overkapte perron.
Sjoerd
Arnold Tak

station Leiden HS

Bericht door Arnold Tak »

Martin en Sjoerd, wat een geweldig een-tweetje, een soort opstomen (ja, over nagedacht!)in de vaart der volkeren en elkaar brengen naar de oplossing. De lantaarnpalen leidden deze keer eens niet naar het eindpunt. Heren, spoorpetje af en dan nu maar stoom afblazen onder het geluid van een fluitorkest vol waardering.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Leiden”