1715 dame wandelend aan rand van stad

Arnold Tak

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart met zegel en treinstempel Rotterdam-Vlissingen en aankomststempel Rotterdam uit 1909
links een water met 3, ja, wat zijn dat eigenlijk?
kan de vorm van de straatlantaarn helpen?
Bijlagen
1715.jpg
1715.jpg (115.07 KiB) 1606 keer bekeken
1715a.jpg
1715a.jpg (100.6 KiB) 1459 keer bekeken
1715b.jpg
1715b.jpg (189.8 KiB) 1410 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

In 1922 woonde W. Schoo, comm. poster. en tel. (commies der posterijen en telefonie) in Harddraverstraat 22. een keurig huis, trouwens, dat nog bestaat. Dit huis was in 1907 voor het eerst bewoond en 1908 was het eerste jaar dat W. Schoo, toen klerk der posterijen en telegrafie, hier woonde.
In 1903 trouwde in Goes Willem Schoo met Cornelia Francina van Schelven uit ’s-Gravenpolder. Beiden waren 27 jaar.
Deze gegevens komen overeen met http://www.stratenhagen.nl/parenteel_mathiasdietz.shtml.
De echtelieden komen dus uit Zeeland en Riek zal wel een foto van de toen 33-jarige Cornelia hebben genomen en die uit Zeeland hebben toegestuurd, met de trein van Vlissingen naar Rotterdam. Dit is geen professionele ansichtkaart.
Volgens mij is dit helemaal Rotterdams, de huizenbouw, de lantaarnpaal met armatuur en nog veel meer. En misschien wel dichtbij de Haarddraverstraat, want die lag in 1909 aan de rand van de stad.
harm kramer
Senior Zoeker

Bericht door harm kramer »

de drie objecten links op de foto zijn z g n kaapstanders, deze lieren werden gebruikt voor het openen, zowel horizontaal als verticaal , van sluisdeuren en kleppen of loketten in spuikolken. in Schiedam bij de buiten sluis zijn deze kaapstanders tot ongeveer 1976 in gebruik geweest.
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

De Harddraverstraat 22 vormde in 1910 nog de rand van de bebouwing van de stad. De eerder omschreven kaapstaanders, duiden op een singel rechts op het zp.

We kijken hier dan op de Walenburgweg in de richting van de Heulbrug (Schieweg) Met rechts op het zp dus de Spoorsingel.
Dat betekent dat het pand rechts op de foto het Cafe Walenburg betreft!

http://goo.gl/maps/Ny8zC
Bijlagen
1715c.jpg
E. Petter
Senior Zoeker

Bericht door E. Petter »

Is het pand achter de bakfiets op de volgende foto eveneens "Cafe Walenburg":
http://collecties.gemeentearchief.rotte ... a/709168/1
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Als de plattegrond van 1910 is, dan is die bebouwing ten noorden van de walenburgerweg dus van een later datum.

Maar wel vraag ik me af waar de wetering links op het zp, terug te vinden is op die plattegrond van 1910.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Deze foto, die me nog steeds bezig houdt, is genomen in 1909.
De door Paul beschreven plek heb in een dikke 2 jaar geleden ook al uitvoerig bestudeerd. Het is logisch dat Paul op deze locatie komt. Maar het klopt helaas niet.
In 1909 was de Walenburgerweg aan de noordzijde reeds bebouwd. In het algemeen was de bebouwing daar al veel verder opgerukt dan de topokaart van 1910 laat zien.
De door Erwin Petter bedoelde kaart dateert van 1910 en toont inderdaad het hoekpand van het huidige Café Walenburg. De bebouwing links was er toen al lang en breed en niet het landelijke van het zoekplaatje.
Uiterst links zien we het nog bestaande huis Walenburgerweg 69 gebouwd in 1901. Vijf huizen verder zien we het vooruitgeschoven pand nummer 59, dat we nog kennen van opgelost zoekplaatje 597 van zoekplaatjes.nl, moderner ogend dan de buren, maar toch daterend van 1901 (zIe GAR pandkaarten on-line).
Het hoekhuis (het café dus) met afgeschuinde hoek en erker heeft even verderop ook een afgeschuinde hoek met erker. Deze panden (58-62) dateren van 1898. Daar voorbij is nu een politiebureau, nieuwbouw. Hier stond eerder een pand uit 1902. De panden voorbij de Pieter de Raadtstraat dateren ook van 1898.
Al met al matcht dit niet met het zoekplaatje, tenzij deze foto van vóór 1898 is, maar dit geloof ik niet.
Toch ben ik ervan overtuigd dat dit in Rotterdam is.
Arnold Tak

Rotterdam, Walenburgerweg richting Heulbrug, rechts Spoorsingel

Bericht door Arnold Tak »

Paul, natuurlijk ben ik zeer ingenomen met je oplossing
toch roept hij nog wat vragen bij me op
ik heb een pbk uit mijn verzameling gescand van hetzelfde punt op de Walenburgerweg
ik heb deze kaart tweemaal en heb de mooiste, degene die niet is verzonden, gescand
de andere is identiek en is in 1905 afgestempeld, dus 4 jaar voor de kaart van het zp-tje
in 1905 was de bebouwing dus al verder gevorderd dan de opname uit 1909
natuurlijk kan deze opname al eerder zijn gemaakt en een tijdje in de lade zijn blijven liggen, wat ik niet geloof, want de kaart heeft een gedeelde achterzijde en het ontwerp is dan van na de wijziging van de postwet, volgens mij ingegaan aan het begin van 1906
Bijlagen
Walenburgerweg.jpg
1715c.jpg
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Dat is toch wel heel apart, te constateren dat nota bene militaire topografische kaarten (kadaster van de gemeente Rotterdam), niet kloppen.

Immers die bebouwing aan de noordzijde van de Walenburgerweg, is ook op bijgaande plattegrond uit 1896 niet aanwezig. Maar goed, allemaal bedankt voor de zeer uitgebreide info.
Bijlagen
1715d.jpg
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Niet Walenburgerweg

Mensen, vergelijk nu eens goed het zoekplaatje met alle mogelijke foto's van de Walenburgerwerg en je móét wel constateren dat er ondanks ettelijke overeenkomsten te veel onverklaarbare verschillen zijn. Verder zijn topokaarten volgens Wim de Koning Gans nooit bewijsmateriaal (ben ik mee eens), maar ze kunnen bij het zoeken natuurlijk wel zeer behulpzaam zijn. Ik gebruik ze heel vaak en dat heb ik hier ook gedaan. Maar ik moet ook constateren dat kaarttekenaars ook mensen zijn die fouten maken en dat topokaarten in details nogal eens enkele jaren achterlopen.
De foto blijft een zeer boeiend raadsel.
Overigens, kenners moeten aan de bijzondere kleding van de dame ook kunnen zien of de foto in 1909 is genomen of tussen 1890 en 1900. Ik ben geen kenner, maar voor 1900 lijkt me onwaarschijnlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”