1716 3 personen en hond in klein tuintje voor huis

Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van stads- en dorpsgezichten die ouder zijn dan 6 weken.
Arnold Tak

1716 3 personen en hond in klein tuintje voor huis

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
op voorzijde staat geschreven W.J. Duininck 12 Mei 1921 mogelijk een van de twee mannen in de tuin
wat opvalt zijn de ovale raampjes boven de deuren
Bijlagen
1716.jpg
1716.jpg (127.03 KiB) 1694 keer bekeken
1716a.jpg
1716a.jpg (85.56 KiB) 1588 keer bekeken
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker

Baarn?

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Genlias: http://www.genlias.nl/nl/
Willem Johannes Duininck trouwde op 4 mei 1893 in Naarden met Alida Johanna Harshagen. Twee kinderen Catharina Johanna Duininck en Dirk Willem Johan Duininck
zijn beiden geboren in Naarden.

http://stamboom-boden.com/getperson.php ... 363&tree=1
Willem Johannes Duininck was bij zijn trouwen militair, sergeant der artillerie.
dat zou best de linker persoon op de foto kunnen zijn. Willem is overleden op 16 februari 1938 in Baarn.

http://www.groenegraf.nl/zoekadresboek.php
In het adresboek van Baarn 1948 staat vermeld:
Wed. W.J. Duininck geb. A.J. Harshagen, Oosterstraat 44 Baarn

Op het kozijn midden boven de deur staat een nummer daar lijkt mij geen 44 te staan.

In een krantenbericht februari 1938 in het Vaderland staat dat de Kapitein der Artillerie Duininck in het ziekenhuis op 70 jarige leeftijd is overleden. in de eerste jaren van de mobilisatie is hij commandant van het groepspark Muiden geweest. In 1917 overgeplaatst naar Naarden als compagniecommandant. In 1919 de dienst met pensioen verlaten.
http://www.groenegraf.nl/resultnw.php?id=1687

Zou dit de goede W.J. Duininck zijn?
Is dit het huis aan de Oosterstraat in Baarn? Of is dit nog een vorige woning in Naarden?
Of is hij hier misschien op bezoek bij een van zijn kinderen?
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker

of Naarden?

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Willem Johannis Duininck trouwt in 1893 in Naarden, zijn twee kinderen worden in 1893 en 1894 geboren in Naarden. In 1917 wordt hij overgeplaatst van Muiden naar Naarden en in 1919 gaat hij op 50 jarige leeftijd met pensioen. In 1921 is deze foto gemaakt.
Wanneer WJ Duininck naar Baarn is verhuisd weten we niet.

Had WJ Duininck bijbaantjes?
Bussumsche Courant 29-10-1902 advertentie:
inschrijven voor danscursus a 4 gulden bij WJ Duininck, Bergstraat, Naarden.
De Bergstraat is in 1918 omgedoopt in Sint Annastraat.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Theo, ik twijfel er niet aan dat je de juiste Duininck te pakken hebt.
Dit is niet de Oosterstraat in Baarn. Dit is volgens mij evenmin de Sinta Annastraat in Naarden (vesting).
Inschrijven bij Duininck voor een danscursus betekent nog niet dat hij dansleraar was. Misschien had hij als militair tijd en energie over en regelde hij als enthousiast vrijwilliger de inschrijving voor deze cursus.
In 1921 waren de kinderen van Willem Duininck, die handelsreiziger werd toen hij in 1919 met groot verlof ging, nog niet getrouwd. Een bezoek aan een kind dat met de verloofde samenwoont ligt niet zo voor de hand. Als het toch zo is, maakt de dochter de meeste kans. Zij staat het dichtst bij pa, en haar aanstaande, Peter Heinrich Friedrich Ude, dan een 39 jarige weduwnaar (geboren te A´dam 05/08/1881), zal al wel een woning gehad hebben.
Voor dit scenario moet men verder het domicilie van Peter Heinrich Friedrich Ude natrekken. Dit zou eerder Amsterdam moeten zijn, vooral omdat zij daar zijn getrouwd. Van deze P H F Ude is een gezinskaart in het archief van Amsterdam. Die kaart kan het adres geven en eventueel de naam van de gemeente waarheen hij is verhuisd.
Amsterdam-kenners, komen deze huisjes uit de jaren 1910 wel voor in Amsterdam? De huisjes geven mij absoluut geen Amsterdams gevoel.
Dennis
Senior Zoeker

Bericht door Dennis »

De huisjes op de kaart geven mij niet meteen een aha - gevoel. Ik kan me herinneren ( ik heb het origineel gezien ) dat het huisnummer boven de rechterdeur goed leesbaar was en het huisnummer boven de linkerdeur net niet zichtbaar. Jammer, omdat we nu niet weten of de huisnummering van links naar rechts of van rechts naar links loopt. Arnold, mogen wij het huisnummer boven de rechterdeur van je ontvangen? In 1938 vinden we P.H.F. Ude in de Rivierenbuurt in Amsterdam. Hij woont dan in de Roerstraat 34 en is op dat moment machinist bij de Nederlandsche Spoorwegen. Ude is geen Amsterdamse naam. Als de tijd en het winterweer mij in de gelegenheid stellen zal ik over enige tijd weer op het archief zijn. Mocht het dan nog nodig zijn zal ik de gezinskaart van P.H.F. Ude lichten of elders in het bevolkingsregister kijken.
Arnold Tak

huisnummer 38

Dennis, goede vriend, natuurlijk had ik het huisnummer bij het plaatsen even moeten vermelden. Goed dat je me daar nog even op wijst en naar vraagt. Tussen het ovale raampje en de latei boven het raam is nog een muuranker te zien. Mogelijk geeft dit nog een indicatie over de leeftijd van de huizen. Er is geen stoeprand aangebracht, maar 2 rijtjes gemetselde stenen. Ik hoop nu alle details een beetje te hebben vermeld.
Gisteren heb ik eigenlijk wel een beetje weinig aandacht aan je besteed en was ik niet echt sociaal. Het kaartenvirus had mij kennelijk weer goed in zijn greep. Sorry, maken we a.s. zaterdag weer goed. OK?
Dennis
Senior Zoeker

Bericht door Dennis »

Bedankt voor het doorgeven van het huisnummer Arnold. Ik heb niet echt gemerkt dat je schijnbaar niet zo sociaal was gisteren :D , maar bedankt voor je goede woorden. Ik heb naar aanleiding van je opmerking over volgende week meteen even alle beurzen van 2010 in mijn agenda gepropt :) . Natuurlijk drinken we aanstaande zaterdag een biertje, samen met veel social talk, ok? :cool:
Dennis
Senior Zoeker

Bericht door Dennis »

O ja, nog even voor Arnold: de winkel van Albert Heijn van gisteren kun je terugvinden op zoekplaatjes als ex - zoekplaatje 909,Middelburg.
Arnold Tak

small-talk Arnold - Dennis

je was gisteren al vertrokken voor ik er erg in had, op een beurs loop ik echt met oogkleppen rond. Ik heb niet eens gezien wat je had gescoord. Middelburg had ik inmiddels opgezocht en ... gevonden, maar desondanks bedankt voor je goede zorgen en attentheid. Zaterdag is het mijn beurt, beloofd is beloofd.
Dennis
Senior Zoeker

Bericht door Dennis »

Helaas geen informatie kunnen vinden dit zoekplaatje vlot te trekken. Willem Johannes Duininck, geboren 26 januari 1868 in Sint Kruis en Alida Johanna Harshagen, geboren 29 mei 1871 in Naarden hebben ook in Amsterdam gewoond op verschillende adressen die niet het zoekplaatje zijn. Ook zoon Dirk Willem Johan Duininck, geboren Naarden 15 april 1894, woonde in Amsterdam. Hij huwde echter pas na 1921, het jaar van het zoekplaatje, op 3 mei 1923 met Allegonda Alberding om op de Martelaarsgracht 2 vanaf 1923 te gaan wonen. Kort daarop vertrekt hij naar Daniël Stalpertstraat 46 I waar later zijn vader nog gaat inwonen. Deze adressen betreffen natuurlijk niet het zoekplaatje. Ook van schoonzoon Peter Heinrich Friedrich Ude worden we wat het zoekplaatje betreft niet veel wijzer. Hij werd geboren in Amsterdam op 5 augustus 1881 en trouwde Catharina Johanna Duininck op 13 april 1922, na het zoekplaatje om het zo maar te zeggen. Overigens was hij weduwnaar van Hendrika Geertruida van Kuik die op 13 november 1918 overleed. Peter was machinist bij de Nederlandsche Spoorwegen. Ten tijde van het zoekplaatje woonde hij in Van Woustraat 62 III en zou Amsterdam metterwoon verder niet meer verlaten tot 1936. Toen werd hij uitgeschreven naar Verbindingsweg 15 in Baarn. Mogelijk was Willem Johannes Duininck gewoon ergens op bezoek in 1921, maar ja, waar? In het leven van Willem Johannes Duininck duiken wel regelmatig de plaatsnamen Baarn, Naarden en Nieuwer Amstel op. Toch ergens in het Gooi of het huidige Amstelveen?
Plaats reactie

Terug naar “Stads- en Dorpsgezichten”