1819 vermoeden bestaat Rotterdam

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17393
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1819 vermoeden bestaat Rotterdam

Bericht door Arnold Tak »

beliojnde ongelopen fotokaart
de kaart is helaas niet echt scherp, vandaar dat de teksten bij de winkels met moeite zijn te lezen
op de hoek sigarenmagazijn met een naam als iets van Ravenspoot, ernaast een Noordzeevischhandel DE STER, rechts onleesbaar
de huisnummerbordjes zijn zo goed als zeker ovaal
Bijlagen
1819.jpg
1819.jpg (110.99 KiB) 1373 keer bekeken
Niet geregistreerd

Rotterdam Vierambachtsstraat?

Bericht door Niet geregistreerd »

100% Rotterdam , natuurlijk. Ik vermoed dat dit de Vierambachtsstraat is op de hoek met de Tidemanstraat. Als dit klopt zijn al deze panden niet lang geleden gesloopt. In de Vierambachtsstraat reed de tram al vóór 1920 en er was destijds een middennaald, zoals ook de foto laat zien. De naam van de winkelier is waarschijnlijk Ravenschot.
De beeldbank Rotterdam geeft helaas geen beelden van dit punt.
Martin Snuverink
Arnold Tak
Berichten: 17393
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

jammer maar helaas

Bericht door Arnold Tak »

Martin, de Vierambachtsstraat leek mij een hele goede kans maken en voordat ik het ging checken had ik het idee dat je de spijker weleens op zijn kop zou hebben geslagen. Maar ik moet jou maar ook mij teleurstellen. Het is daar niet, ondanks de aanwezigheid van een vishandel niet ver van de hoek.
Ik heb een tweetal opnames bijgevoegd. Op de ene zie je vanaf het Mathenesserplein de Tidemanstraat links en op de andere zie je de huizen aan de Vierambachtsstraat rechts van de Tidemanstraat, die links buiten beeld is. Maar ik blijf hopen. Ik had helaas zelf weinig tijd om in het oplossen te steken en zal me er ook eens intensiever over buigen.
Bedankt en blijf me verrassen. Het zou toch te dol zijn geweest als je deze kaart oplost in de wijk waarin ik ben opgegroeid en waarvan ik toch eigenlijk het meest zou moeten weten van Rotterdam.
Bijlagen
2.jpg
2.jpg (178.8 KiB) 1671 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (153.11 KiB) 1382 keer bekeken
Norman
Senior Zoeker
Berichten: 120
Lid geworden op: di apr 15, 2008 11:27 pm

Rotterdam Schiedamseweg 280c

Bericht door Norman »

Arnold. ik heb een Noordzee Vischhandel "De Ster" op de Schiedamseweg 280c Rotterdam. Dat zou dus betekenen dat dit gedeelte gebombardeerd is in de oorlog in 1943? Ik heb geen verdere documentatie op dit gebied. Misschien heb je zelf nog materiaal om het verder uit te pluizen. Ik vind de weg met de witte paaltjes wel breed genoeg voor de Schiedamseweg. En als ik mij niet vergis zie ik ook een tramleiding lopen, ongeveer ten hoogte van de derde verdieping van het gebouw.
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 740
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Norman: Op de site van Koos Terpstra zoeken op Schiedamseweg, foto 6, op die foto aan de rechterkant zie je een hoek van het pand.

http://www.terpstra-koos.nl/index.html
Norman
Senior Zoeker
Berichten: 120
Lid geworden op: di apr 15, 2008 11:27 pm

Schiedamseweg 280c

Bericht door Norman »

Beste Dik, Bedankt voor de link. Ik heb de afbeelding voor mij staan en als ik het vergelijk moet het inderdaad dit pand zijn. Er is in ieder geval weinig over terug te vinden en het staat er zeker niet meer. Alles is verloren gegaan door het 1943 bombardement. Een hele bijzondere afbeelding dus.


Op plaatje 4 staat waarschijnlijk ook het verwoeste pand op
http://www.engelfriet.net/Alie/Gastenboek/bomb31.htm


Link naar plaatje van Dik (bron: Koos Terpstra)
Afbeelding]Afbeelding[/URL]
Arnold Tak
Berichten: 17393
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

sigarenmagazijn 't Havenspoor Schiedamseweg

Bericht door Arnold Tak »

ik ben er uit na lang zoeken, ik dacht maar steeds dat de naam van de eigenaar op de ruit stond en heb alle adresboeken vanaf 1920 tot 1934 er op nageslagen, maar nooit een eigenaar van de sigarenzaak kunnen vinden met een naam die leek op die op de ruit. Maar achter de Schiedamseweg loopt natuurlijk de Vierhavensstraat met het havenspoor naar de havens op de rechter Maasoever. Het is dus de hoek van de Kuipersstraat en inderdaad, dit alles is gesneuveld in het geallieerde (wij spreken van "het vergeten b") bombardement van 31 maart 1943. Locatie is dus: Schiedamseweg hoek Kuipersstraat. Vishandel Joh. van der Ster. Norman, wederom een sprakeloosmakende oplossing. Tsjonge, jonge, jonge, jonge .....
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”