2201 bouwactiviteiten onder r.-k. toezicht

Arnold Tak
Berichten: 17373
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2201 bouwactiviteiten onder r.-k. toezicht

Bericht door Arnold Tak »

ik plaats totaal 4 belijnde ongelopen fotokaarten
er volgt nog een afbeelding
deze 4e kaart is aan te sluiten aan de 3e
op de achtergrond is namelijk hetzelfde huis te zien
op foto 4 links van de meest linker man, op foto 3 juist rechts van de man met de helm naast het heimachine met de handel in zijn hand
Bijlagen
2201.jpg
2201.jpg (172.1 KiB) 1880 keer bekeken
2201a.jpg
2201a.jpg (141.57 KiB) 1858 keer bekeken
2201b.jpg
2201b.jpg (165.64 KiB) 1858 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17373
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4e foto

Bericht door Arnold Tak »

weer een heel leuke uitdaging, niet?
Bijlagen
2201c.jpg
2201c.jpg (161.67 KiB) 1810 keer bekeken
Niet geregistreerd

Van Bert van Bodegom

Bericht door Niet geregistreerd »

Zeker een uitdaging, Arnold. Maar dit moet op te lossen zijn, zou je denken.

Misschien kunnen we eerst eens bedenken wanneer deze eerste paal ongeveer de grond inging. Ik schat in eerste instantie in dat het tussen 1950 en 1960 was. Het type heimachine heb ik zelf in die periode aan het werk gezien, de palen voor de geleiding van het heiblok nog van hout, twee mannen die de paal in de goede stand duwen. Maar wel betonnen palen, dus wellicht wat later, meer 1955-1965. Verder is het duidelijk aan de rand van een stad (of groeikern) want er staan al een vijftal galerijflats met plat dak op een rijtje en er is ook al hoogbouw met een zadeldak. Maar ook wat oudere tuindorpachtige laagbouw, op de achtergond nog wat alleenstaande huisjes met mansardedak en op ene foto wellicht zelfs het voorste deel van een boerderij. Ik moest zelf gelijk aan Rotterdam-Zuid denken, maar daar heb ik het nog niet gevonden.

En vervolgens: wat wordt er gebouwd? Daar kunnen we alleen naar raden, maar een nieuwe RK school of kerk lijkt me een goede werkhypothese. RK klooster zou ook nog kunnen wellicht.

Brengt dit al iemand op een idee?
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Op de derde foto zien we duidelijk een hoge dijk waarachter het flatgebouw van 4 woonlagen en met een zadeldak evenwijdig aan de dijk staat. Die dijk intrigeert me. Eerst dacht aan de Maassluise Dijk (de Maasdijk) in Vlaardingen, maar daar is het niet. Maassluis?
Arnold Tak
Berichten: 17373
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

zie ook 2888 en 2889

Bericht door Arnold Tak »

later vond ik ook deze kaarten, waarbij ik toen niet wist dat er een verband bestond tussen 2888 en 2889. Ik kocht ze wel van dezelfde verkoper. 2888 is een fotokaart en 2889 zijn foto's.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Is er iets te zeggen n.a.v. het type lantaarnpaal op de tweede foto?
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Het meisje op foto 2888 draagt een maillot. Maillots kwamen in ongeveer 1962 in zwang. Toen werden ook de fietsen met 26”wielen populair; nu zijn ze nauwelijks meer te koop. Fietsbanden waren meestal nog wit. Daarom schat ik dat de foto’s in 1962 zijn genomen.
Verder vermoed ik dat de eerste paal wordt geheid voor een katholieke kerk in een wijk die grenst aan een vooroorlogse wijk.
Nog geen idee in welke plaats dit is. De lantaarnpalen zijn voor mij te modern om daaruit de plaats te kunnen afleiden. Omdat ik nergens oppervlaktewater zie, vermoed ik dat dit niet in een nat gebied is. Een droogmakerij met oude zeeklei of de komgronden tussen de grote rivieren zouden kunnen.
De heipaal is ca 8m lang. Doorgaans heit men tot op het pleistoceen zand. Dit ligt in de kuststrook op wel 16m diepte en ten oosten van de lijn Naarden – De Bilt – Rhenen komt het aan de oppervlakte. Een diepte van 8 meter is te verwachten in een N-Z-strook ter hoogte van De Ronde Venen. Zie http://www.digischool.nl/ak/community/l ... artair.htm, figuur 46.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 769
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Utrecht

Bericht door Wim »

Eureka!
De galerijflats stonden in Utrecht aan zijstraten van de Max Euwestraat.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 1960/71386

Gebouw met puntdak (maar er staan er meer):
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 2000/74834

Een overzicht van het gebied:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 1970/84962
Arnold Tak
Berichten: 17373
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Utrecht

Bericht door Arnold Tak »

Wim, knap gevonden. Heel goed zelfs. Kan niet missen gezien de 2 typen woningen.Maar ik zit met wat vragen. Martin heeft het over 1962. De luchtfoto is uit 1967. Ik zie op de luchtfoto geen galerijflats. Ook zie ik op de luchtfoto niet het vrijstaande huis met het mansardedak en het huis waar de twee meisjes voorlangs fietsen.
Ik heb met Google Maps wat gegoocheld (al moet ik zeggen dat ik daar niet zo handig mee ben) maar zie een hoop nieuwbouw aan de Max Euwestraat. Ik vermoed dat de (ik schat) 6 galerijflats inmiddels zijn afgebroken en door nieuwbouw zijn vervangen.
Het zou toch leuk zijn om te weten waar het huizenblok stond met daarin de poort, waarvoor al de kinderen staan en voor welk pand de eerste paal werd geslagen.
Hopelijk staan de inwoners van Utrecht in rijen van 3 te dringen om hierin nog enig licht te verschaffen.
Natuurlijk heb ik het geluk om alle kaarten en foto's van 2201, 2888 en 2889 een beetje topografisch te ordenen en zo een rondom-kijkje te creëren.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 769
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Arnold, het ontbreekt me nu aan tijd om het verder uit te zoeken, maar op de luchtfoto zie je linksonder nog een stukje galerijflat. Rechtsboven aan de overkant van de Vecht staat volgens mij het huis met mansardedak. Eengezinswoningen staan o.a. aan de Prinses Irenelaan:
http://goo.gl/maps/it8F6
De oude huisjes zijn er waarschijnlijk niet meer, ik ben ook wel benieuwd aan welke straat die stonden.

Hier zie ik een kerk en waarschijnlijk de huisjes met poort, links:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 970/120074
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Utrecht (stad)”